Het horlogemerk Pontiac heeft jaren lang sportevenementen en teams met geld en andere gulle gaven gesteund.
Het woord sponsor werd toen nog niet gebruikt.
Het meest bekend is waarschijnlijk de reclame uit 1951
ontstaan nadat Wim van Est bij de afdaling van de Col d’Aubisque in een ravijn viel.
Het was de dag nadat hij als eerste Nederlander de gele trui won.
Lakoniek commentaar van Kees Pellenaars toen hij van Est op de helling zag liggen “het is net een boterbloem”.
De eerste verbinding tussen Pontiac en sporters die mij bekend is dateert uit 1937.
Sjef “Poeske” Scherens meervoudig wereldkampioen op de fiets en bovendien vliegenier zoals dat toen nog heette gooide van 100 meter boven de grond een Pontiac horloge uit zijn vliegtuig om te laten zien hoe schokbestendig de Pontiac horloges waren.
Ook andere sportmensen maakten reclame voor pontiac zoals te zien is in deze reclame uit 1939
En zelfs klaverjastoernooien werden ondersteund
Ik weet dus al lang dat er niet alleen Pontiac horloges maar ook Pontiac bekers bestaan en ik had ook al een Pontiac beker
Het is een aansteker die als reclameartikel werd gegeven.
Leuk als hebbedingetje voor de liefhebber maar meer niet. Vooral omdat ik niet rook.
Dus ik bleef zoeken naar “the real thing”
Tot onlangs de zoon van een wielrenner een Pontiac beker van zijn vader verkocht.
We werden het snel eens en hij stuurde me de beker met een kopie uit een boek waarin over de wedstrijd bericht wordt.
De slecht leesbare gravering luidt
3E RONDE
STAATSL KW
17.8.52
1E PRIJS NWL
De ronde van het Staatsliedenkwartier is enkele keren gereden. Wie in de andere jaren gewonnen heeft weet ik niet.
Beide bekers - de echte en de aansteker - naast elkaar om een indruk te geven van het formaat
Ze staan naast elkaar in mijn kast met Pontiac goodies.