NA: Pontiac Super Compressor

Over de Super Compressor is al veel geschreven.
Behalve Jaeger LeCoultre, Longines en Tissot heeft o.a. ook Pontiac die kasten veel gebruikt.

Onlangs zag ik een model/variant die ik nog niet had en aangezien de prijs schappelijk was heb ik hem gekocht.
De Pontiac modellen met dit soort kast bestaan met drie modelnamen namelijk Hydraulica 10, Hydraulica 20 en 20 ATM
Er bestaat een modelnaam 5ATM maar de horloges met die naam hebben geen Super Compressor kast.

Onlangs binnengekomen
Een exemplaar met Tachymeter

Dit exemplaar heeft modelnummer 85197 en 20 ATM op de wijzerplaat

Al langer in de verzameling:

Twee keer modelnummer 85196 in twee verschillende uitvoeringen.

Dan één zonder modelnummer op de bodem.

De binnenkant van de bodem is wel gegraveerd met de Pontiac en Piquerez symbolen.
En de gravering van de nummers is bij al deze modellen vaak erg onduidelijk.

Een exemplaar met Worldtimer

Met modelnummer 85002 en Hydraulica 20
@Martijn heeft dezelfde in een andere kleurencombinatie

Een afwijkend model kast met de naam Hydraulica 10
Slechts één kroon en dus geen bewegende binnenring, maar wel een Super Compressor kast.
Bovendien handopwinder zonder datum terwijl alle anderen automaten zijn.

Modelnummer 83005

En tenslotte de mooiste thuis.
En bovendien in de mooiste uitvoering met big arrow wijzers en lollipop secondewijzer

Modelnummer 85001 Hydraulica 20

En als extra nog een vreemde eend in de bijt.
Met een kast die er uit ziet als een Super Compressor en met 20 ATM op de wijzerplaat maar met een “gewone” schroefbodem met zes gleuven

Modelnummer 85155

De “gewone” schroefbodem ziet er zo uit:

De bodem van de Super Compressor zo:

En daar heb je zo een sleutel voor nodig:

Ik denk niet dat ik al alle modellen heb. Ik meen te weten dat het ronde model ook in een handopwinder uitvoering bestaat.

Dus, heb je ook een Pontiac Super Compressor (Hydraulica 10 of Hydraulica 20 of 20 ATM)?
Laat ze zien.
Ik ben vooral benieuwd welke andere kleuern- en wijzercombinaties er zijn.
En naar welke modellen ik nog moet uitkijken.

45 likes

Mooie serie Pontiac! :smiley:
Die met de tachy binnenring lijkt me een samenraapsel. Wat denk jij?

Waarom lijkt je dat?

Leuk, zo’n echte collectie.

jaa!
Pontiac, tic-tac, er is geen betere :+1:
zeer mooi jouw collectie :star_struck:
en een echte liefhebber van het merk zie ik,
blijf ervan genieten :ok_hand:

Voor gebruik ervan heb je een stopwatch nodig. Bediening/gebruik van de tachy zoals nu met de tweede kroon klopt niet.
De binnenring hoort in dit soort horloge een minutenschaal te zijn zoals op al je andere Pontiac.
Ik vermoed dat dit eens met een reparatie bij gebrek aan origineel onderdeel uit gemak er in is gezet.

Gave verzameling! Die 85001 is echt :heart_eyes:

Complete Pontiac collectie. Gaaf. En gefeliciteerd met je NA

Nondeju wat tof. Gefeliciteerd. :+1::+1::+1::flushed:

Nice , proficiat

Prachtige blijft een topmerk

Worldtimer

10 likes

Afgelopen dinsdag mijn eerste Super Compressor aangeschaft. Geen nummer op de bodem (waarschijnlijk 85196), maar glas gegraveerd met een P.
De band is van blauw Tropic-type rubber dat bij de wijzerplaat past, zeer comfortabel, niet zoals de siliconenimitaties. ETA 2783 uurwerk met 21 juwelen. Bodem delicaat om los te schroeven zonder de daarvoor bestemde sleutel, maar mogelijk met de groote Horotec kastopener. Dit is de 129ste Pontiac in mijn verzameling en de duurste, maar gezien de prijzen denk ik dat ik een goede aankoop heb gedaan aangezien hij onlangs een onderhoudsbeurt heeft gehad. De kast is van maart 1973.

8 likes

Heel mooi exemplaar!

Op de laatste foto is het nummer zichtbaar! Vlak bij de onderste kroon. (Maar op mijn telefoon niet leesbaar)
Kijk nog eens met je loupe

1 like

Prachtig, veel draagplezier, :+1:

1 like

Gefeliciteerd, echt heel mooi!!:watch:

1 like

Daar staat het nummer maar erg vaag. Al gezien?
Wat ik eruit kan opmaken, idd 85196.

Erg mooie staat trouwens :clap: geniet ervan!

Edit;

Aa, ik kom nogal laat om de bocht gevlogen😅

3 likes

Ik heb het gevonden, bedankt Maurits en Nash ! En inderdaad nr. 85196 …

Recentelijk hangt deze dagelijks rond de pols. Ik kon hem voor een mooie prijs aankopen maar elke kennis van de geschiedenis van het horloge is mij onbekend daarom dat ik hier even informeer of jullie mij wat wijzer kunnen maken.

Toestand is niet top top maar hij blijft mij desondanks toch erg charmeren.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback!

4 likes

Toppers Maurits