Ik had al een tijdje wat horloges te koop staan hier op het forum om mijn volgende aankoop te financieren. Mijn voornemen was om mijn eerste Grand Seiko aan te schaffen. Één met een blauwe wijzerplaat. Ik had op diverse horlogeplatformen alerts ingesteld zodra er nieuwe Grand Seiko’s werden aangeboden met de door mij begeerde blauwe wijzerplaat. Zo zou ik hopelijk snel toe kunnen slaan wanneer ik mijn horloges zou hebben verkocht.
Helaas liet de verkoop nog even op zich wachten. Ik kreeg echter wel opeens een melding voor een ‘poor man’s grand seiko’ met blauwe wijzerplaat. Ik dacht huh? Wat is dat nou weer?
Het bleek te gaan om model szsb013 van Seiko. Een model dat dit jaar is geïntroduceerd en vooralsnog alleen verkrijgbaar is in Japan. Blijkbaar heeft deze lijn de naam ‘poor man’s grand Seiko’ vanwege de grote gelijkenissen met Grand Seiko. Ik had mijn oog al laten vallen op de Grand Seiko sbgv225 en sbgv233 en zie wel enige gelijkenissen. De blauwe wijzerplaat en de armband komen zeker in de buurt. Belangrijk verschil is echter dat de Seiko een automatisch uurwerk heeft en de genoemde GS-modellen een quartz uurwerk. Helaas heeft deze Seiko ook geen saffierflas. Maar goed, de retail price is nog geen kwart van de GS-modellen.
Wat ik erg gaaf vind aan dit horloge zijn de wijzers die aan de ene kant zijn geborsteld en de andere kant gepolijst. Op één van de foto’s is dit goed zichtbaar. Erg cool!
Het horloge bleek na wat onderzoek lastig verkrijgbaar in Europa dus op de alert die ik had ontvangen heb ik gelijk maar toe gehapt. Ik denk dat dit echt een prachtig horloge is waar ik veel plezier aan ga beleven. De gewenste GS moet daarom maar langer op zich laten wachten.
De titel poor man’s grand Seiko klinkt niet heel erg positief, maar ik denk dat deze titel bedacht is omdat deze Seiko redelijk in de buurt komt van zijn grote broer, echter slechts voor een fractie van de prijs. Als je het zo bekijkt is het een prachtige titel!
Bijgaand een website met mooie foto’s en een goede omschrijving. En tot slot nog wat eigen geschoten foto’s!
Seiko heeft de SARB lijn laten vallen, en komt nu met een model (modellen?) met een lager gekwalificeerd uurwerk zonder saffierglas, voor een iets hogere prijs.
Ja, Seiko is lekker bezig…
Maar het is en blijft een mooie klok, vooral door die blauwe wijzerplaat…
Ik had voorafgaand aan deze koop wat research gedaan, maar wat ik zo zag hadden al die Sarb modellen met blauwe plaat wijzers en indexen met lume. Op zich handig maar voor het oog wat minder fraai in mijn optiek.
Die SARX is ook heel mooi, maar de onwijs mooie blauwe wijzerplaat van dit model gaf voor mij de doorslag. Zonder direct licht echt mooi diep marine blauw en met (zon)licht die prachtige twinkelingen die een feest zijn voor het oog. Vooral ook vanwege de combinatie met de wijzer die het licht zo mooi vangen.
En, het moet gezegd, de lengte van deze wijzerset is spot-on voor de wijzerplaat. Echt heel erg mooi. Tof ding wat je daar gekocht hebt. Ik zou er bijna hebberig van worden, maar ik heb al drie SARB’s en een GS, de laatste in een blauw/turquoise kleurstelling die veel te dicht op dit horloge zitten om de bestelknop nog een keer in te drukken. Toch dacht ik er even aan, vanwege de crown-guards.
Deze GS een tijdje geleden overgenomen op het forum voor een zeer mooie prijs. Afwerking en zin voor detail zijn subliem. Mis ik een beetje bij die SZSB013, maar het blijft prijs/kwaliteit een prachtig horloge.