NA: prachtige Bulova Accutron '14k filled' uit 1969

Ik zit niet zo in de vintage scene dus graag in Algemene Horlogepraat laten staan :+1:

Tóch weer een horloge

Ken je dat? Dat je na een tijdje horloges kopen en verkopen denkt: “ja, zo is mijn collectie wel mooi. Ik mis niks. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik nog zou willen, dus waarschijnlijk koop ik de komende tijd niks!” En dat je dan spontaan een horloge tegenkomt waarvan je denkt: “Oja fuck, ik wilde altijd al eens een horloge met stemvork-uurwerk proberen! Kopuhhhhh”. Dat dus.

eBay seller Anticvarius (100%) schijnt wel een Bulova expert te zijn, althans ik las zoiets op WUS. De vintage Bulova’s die hij aanbiedt zijn allemaal “completely overhauled, cleaned in ultrasonic machine, oiled and new battery, keeps excellent time.” Ik denk dat veel vintage-liefhebbers dan afhaken, maar in dit geval maakte het me niet zoveel uit hoe hij de kast en plaat zo mooi heeft gekregen (of ze zijn goed bewaard gebleven).

Misschien dat dat de lage prijzen verklaart - ik snap ze in ieder geval niet zo. Alles is origineel - althans, zegt hij en als ik het goed begrijp mag ik hem daarin geloven. Als iemand me iets kan vertellen over wat er evt niet aan klopt, prima, zou ik niet erg vinden. Voor zo’n €150 heb ik een prach-tig horloge waar ik echt blij mee ben :pray:

“14k filled”: wat betekent het?

s-l500

Wat betekent 14k filled gold nu eigenlijk? Eerst wat 14k betekent, in een plaatje:

IMG_9179

Dat wil zeggen dat hoe hoger de K, hoe meer goud, hoe duurder, en ook hoe ‘geler’ het goud is, maar ook zachter. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt, is een hogere karaat dus niet per se ‘beter’.

Hij heeft deze ook beschikbaar in 18k plated ipv 14k filled, dus ik moet ook even nagaan hoe het ookalweer zat met plated, filled en solid. Weer in een plaatje:

IMG_9124

Oftewel, de 18k heeft een (zachter) toplaagje van goud dat veel dunner is. Als er een krasje op komt, of gewoon na verloop van tijd, ga je de zilverkleurige onderlaag er doorheen zien. Wel is hij iets geler goud. Ik heb dus gekozen voor gold filled: liever iets harder en minder geel, dan zo’n dun laagje. Overigens ben ik er nog niet helemaal achter wat gold ‘capped’ dan precies is. Het schijnt een dikkere laag goud te zijn dan gold filled, maar hier in het plaatje staat het er in ieder geval niet bij.

Stemvork uurwerk

s-l500-2

Ik heb me er technisch niet teveel in verdiept, als je wilt weten hoe het werkt kun je het opzoeken, maar in lekentaal: in de jaren 60, vóór de quartz crisis, was er het stemvork-uurwerk. Een electronisch uurwerk (dus niet mechanisch) met een batterij, dat in plaats van een quartzkristal de trillingen van een mini-stemvorkje gebruikt om de tijd te houden. En dat betekent onder andere: een licht ‘zoemend’ geluid ipv tikken, en een (optisch) geheel glijden van de secondenwijzer: nog veel vloeiender dan een mechanisch uurwerk dus!

Meer weten en zien in (slomo en ingezoomd)

Ik vind het eigenlijk heel gek dat deze geweldige technologie niet meer gebruikt wordt. We betalen wel duizenden euro’s voor een spring drive, maar is er dan geen markt voor stemvorkuurwerken? Ik betaalde €150! Ongelooflijk.

Wat een schoonheid!

Het is volgens mij het eerste horloge waarvan ik moet zeggen: hij is in het echt veel mooier dan op de foto’s. De dial is ook echt fenomenaal.

D0A79AE8-86FF-4B93-A24B-01E8D175C404

En met 34mm (!) is hij klein, maar voor mij perfect! De lug width is met 17mm / 17,5mm wat lastig, maar met een beetje geluk gaat een 18mm er ook tussen.

Leren band

@Fate_Amenable_To_Change kwam met de gouden (yeah that’s right) tip voor de band.
En je had gelijk, ik heb hem ook even op een zwarte suede en zwarte struisvogel gezet, maar op zwart slaat’ie redelijk dood. Dit is veel mooier! En de kleur stitches is perfect.

Al staat die op een Cheapestnatostrap struisvogel ook niet slecht.

Bedankt voor het lezen!

65 likes

Prachtige aanwinst, ongelofelijk dat dit voor een klein bedrag te koop is en al helemaal in deze staat! Veel plezier ermee.

2 likes

Mooi!

Ik heb er zelf ook eens een gehad, prachtige techniek, leuk geluid maakte hij ook.

8 likes

Gaaf! Uit nieuwsgierigheid, hoe lang gaat zo’n batterij mee met een stemvork uurwerk?

2 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een fotogenieke introductie met een verhelderende tekst,
van een schitterende nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er derhalve een uitmuntende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtig van een aanwinst!!

1 like

Ik denk dat ie met een jaartje wel leeg is.

1 like

I know the feeling :sunglasses:

Geniet ervan man! Prachtige klok!

1 like

Wauw, da’s een mooie!

2 likes

Mooie uitleg
Mooie horloge
Mooie techniek
chapeau

1 like

Mooi horloge! Veel draagplezier. :ok_hand:

En dan koop je een horloge uit 1969? Oké … :rofl: :joy:

2 likes

Ik heb ook zo mijn stemvork periode gehad. Ik heb er een Boluva, Longines Utronic en een Omega Seanaster f300 aan overgehouden. Prachtig spul.
Later kocht ik ook nog Tissot Electronic Maar dat is een hybride.

Dus ik snap je :wink:

2 likes

Ja dat is het zeker, beetje spijt heb ik ook wel van de verkoop. :worried:

1 like

Je hebt een heel mooi exemplaar op de kop getikt vind ik. Schitterende wijzerplaat ook en een mooi maatje. :ok_hand:
Hoe bevalt de hummmm?

Groeten van z’n neefje, van dezelfde toeleverancier:

3 likes

Prachtig :ok_hand:

1 like

Allereerst proficiat met je NA!

Een kwartskristal is ook een stemvork. Alle kwarts-horloges zijn feitelijk stemvork-horloges.

De stemvork in een Accutron is geheel van metaal, de stemvork in een kwartskristal is gemaakt van kwarts waar metaal is opgedampt. De manier waarop het zaakje in resonantie gebracht wordt is zelfs nagenoeg hetzelfde. De enige nuance is dat de één werkt op basis van magnetisme en de ander op basis van de piëzo-elektrische eigenschappen van kwarts.

De sterk vergrote foto hieronder toont een opengewerkt kwartskristal van 32.768 kHz welke veelvuldig worden gebruikt in horloges.

6 likes

Prachtig man. En als je er op uitgekeken bent neem ik 'm zo onderhands van je over. PBtje, klaar. :slight_smile:

Ik zeg het maar. :wink: Want ik heb ook nog geen stemvork gebeuren. :slight_smile:

2 likes

Mooi mooi mooi! Gefeliciteerd 🥳

1 like

Het schijnt te variëren, lange tijd na service soms maar 6 maanden, na service kan het 18 maanden halen, afhankelijk van precieze uurwerk en batterij. Ik reken inderdaad ook op ongeveer een jaartje. Wat misschien de voornaamste / enige downside is aan het uurwerk en de reden dat quartzhorloges per seconden tikken: een vloeiende secondenwijzer kost meer energie. Sommige (nieuwere) uurwerken stoppen daadwerkelijk als je de kroon uittrekt, zo kan je energie besparen als je hem niet draagt. Echter bij deze oudere stopt de secondenwijzer dan wel, maar het uurwerk niet. M.a.w., niks aan te doen. Ik hoor wisselende verhalen over hoe moeilijk of makkelijk het is om het batterijtje te verwisselen, hopelijk kan ik het zelf, anders een vertrouwd adres zoeken, niet een gemiddelde juwelier in ieder geval…

Dank wederom voor uw fijne woorden, zoals we gewend zijn! :pray:

Jaaaaaa met dat ik niet echt in de vintage scene zit bedoel ik meer dat ik doorgaans niet hou van vergane glorie, patina die er vies uit ziet, ouwe meuk, etc :stuck_out_tongue: Waarmee ik ongetwijfeld geen recht doe aan vintage hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het gaaf dat het uit 1969 is, maar nog gaver dat hij zo mooi is opgeknapt (of bewaard is gebleven) en heb verder ook niet echt verstand van vintage.

Haha ik vind het wel geinig, verder hoor ik het niet, alleen als ik er naar wil luisteren of wanneer het op mijn nachtkastje ligt.

Nou je het zegt, dat is natuurlijk ook zo! Niet bij stilgestaan maar uiteraard klopt het wat je zegt. Dank voor je verheldering.

Dank! :grin: We gaan het zien, maar dit zou zomaar een blijvertje kunnen zijn! Overigens heeft de eBay verkoper nog genoeg alternatieven in dezelfde prijsklasse. Ik heb getwijfeld om voor deze te gaan, maar toch niet gedaan:

6 likes

Gaaf zeg! Nu ik die linkjes op eBay zie twijfel ik… €150 incl verzending is geen geld voor een Bulova lijkt me :scream:

Weet iemand hoe het met batterij wissel zit? Is dit makkelijk/relatief goedkoop te doen door een juwelier, of zitten daar nog wat haken en ogen aan?

1 like