NA Precista PRS-10S (3e generatie met saffier)

(Waarschuwing: pic&tekst-heavy). Dit topic is het gevolg van mijn voorliefde voor milspec horloges en dan met name de Britse varianten ervan. Inmiddels bezit ik een aantal duikers en standaard modellen en bij elkaar verdringen die langzaam mijn overige horloges in de collectie vwb. polstijd. Met name mijn ook geliefde Seiko’s zijn het haasje. Ondanks dat dit type horloges niet kan tippen aan de finesse, uitstraling en grandeur van bijvoorbeeld R-, O- en (G)S-merken/modellen voel ik mij helemaal jovel bij het dragen van deze tool-watches. Waarom dan nog een? De datum-functe en de waterdichtheid…

Hieronder staan ook een paar plaatjes van het onderwerp van de Timefactors-website want beter kan ik het toch niet:

VLNR Precista PRS-18Q (eronder PRS-3 van Zeno), Pulsar G10, CWC G10, Precista PRS-10S:

Het is bijna een jaar geleden dat ik hier op het forum een gezocht-item plaatste voor bovengenoemd model van de GS (in dit geval geen Grand Seiko maar General Service) = “G10”, het Britse militaire issue horloge sinds ca. 1982. Die komt standaard van CWC (Cabot Watch Co.) maar Precista leverde destijds ook en dat zijn nu zeldzame items.
Rond de eeuwwisseling heeft Eddie Platts van Timefactors een eerste serie re-issues uitgebracht onder de naam BroadArrow. Die merknaam is echter juridisch toegeëigend door Omega en rond 2008 kwam een 2e serie PRS-10 met nieuwe specs uit onder de naam Precista. Nieuw was een schroefkroon, schroefbodem, datumvenster, 20mm lug-space ipv. 19mm en ondanks het plexiglas 100m WR. Destijds een koopje met £90 maar al snel oplopend tot £145 en met 300 stuks uitverkocht voor het kwartje viel. Geen wonder dat er geen respons kwam op mijn oproep.
Wonderbaarlijk meldde heer Platts afgelopen zomer dat hij een nieuwe serie ging uitbrengen in 2019 dus ik nam er maar genoegen mee om te wachten. De nieuwe serie is identiek maar dan met ontspiegeld saffier ipv. plexiglas. Vermoedelijk is dit ook de reden van de meer dan verdubbeling van de initiele prijs. Maar nog altijd 2/3e van de CWC-tegenhanger.
Zeer informateve review van de 2008-versie op onderstaande link van ca. 2010: https://www.watcharama.com/precista-prs-10-gs/ Lees dit en je wil er ook een! Of https://forums.watchuseek.com/f7/new-precista-prs-10-quick-review-plenty-pics-4942625.html?fbclid=IwAR2VD-EkAsM5jJQ3g7fmW3gLG9uL8OPtm3qR4ibSZnxJY5ZK06VLMXIhUF4 vers van de pers.

Korte omschrijving van het model: zijdematte kast met strakke lijnen en mooie welving naar het glas toe. Top-hat saffier met AR-coating aan de binnenzijde. Gesigneerd schroefkroontje met gestileerde “P” dat beschermd wordt door een iets uitlopende body. Standaard MoD-spec zwart-witte railroad-track wijzerplaat met datumvenster op 3 uur. Persoonlijk vind ik het prettig dat het venster contrasterend wit is met zwarte cijfers en qua balans misstaat het ook niet omdat het de grote witte 3 vervangt.

Een groot voordeel tov. de CWC’s met fixed bars is dat de Precista is voorzien van drilled lugs en gewone (shoulderless) spring-bars zodat je naar believen banden kan swappen. Een croco staat als een vlag op een modderschuit maar verder kan je er alles op loslaten mits het niet te shiny is.

De grote lithium CR2016 batterij onder het schroefdeksel (gesealed met Viton-pakking) heeft een theoretische levensduur van 10 jaar dus met een beetje geluk hoeft deze de komende jaren niet open. Ware het niet dat het Ronda-movement best wel wat drift vertoont op de seconde-wijzer en deze niet helemaal goed uitgelijnd is. Onbegrijpelijk dat de Zwitsers dit nog steeds niet in de vingers hebben terwijl de meeste recente (ook cheapo) Aziaten vaak spot-on zijn.

Ben ik blij met het 2mm dikke (double-domed?) saffier? Ja en nee. Het is krasvast maar wel brozer dan acryl/plexiglas en spiegelt het behoorlijk meer. Naast een andere manier van lichtbreking is ook iedere vingerafdruk of veeg bjna hinderlijk zichtbaar. De CWC-G10 met plexiglas is gevoelsmatig toch prettiger om naar te kijken. Maar beiden zijn beter dan het mineraalglas op de Pulsar G10 dat te gevoelig is voor permanente krassen. Qua afleesbaarheid is er weinig op aan te merken. De wijzers zijn licht gepolijst en met name in schemerige omstandigheden reflecteren ze ieder beetje licht. De C3-Luminova doet zijn werk uitstekend, zelfs in de vroege ochtenduurtjes is de tijd zonder mankeren af te lezen. Als het goed is gaat Luminova eindeloos mee terwijl de tritium-smurrie op mijn 2006-CWC reeds effectief is uitgewerkt en dus nutteloos. Bovendien heeft het tritium de luminiscerende substantie om zeep geholpen en even belichten met een UV-lampje resulteert in kort opgloeien en direct weer uitdoven. Zo jammer…

Verder nog op/aanmerkingen? Ondanks dat het maar een paar gram scheelt voelt de Precista een stuk zwaarder of massiever aan dan de CWC. Behalve dat het jammer is dat er geen Swiss Made (or anywhere…) en geen Luminova-symbool op de wijzerplaat staat voorlopig nog geen commentaar. De tijd zal leren hoe accuraat het zich gedraagt.
Toch: de service van Eddie is prima, op verzoek werden enkele reserve spring-bars meegeleverd. Keurig en snel afgeleverd in zijn bekende pouche met garantie-kaart, poetsdoekje en “handleiding”.

Concluderend kan ik stellen dat ik weer even verzadigd ben in mijn aankoopbehoeften. Of er komt een leuke Steinhart GMT op mijn pad maar dat is van later zorg. Ik vind dit een robuuste beater die geen schoonheidsprijs verdient maar wel een goed gevoel geeft. Voorlopig weet ik wat er met regelmaat om mijn pols zit :wink:

Dank voor het lezen, mocht je tot hier zijn gekomen!
Groet, Theo

39 likes

:rofl::rofl::rofl:

Mooi beschreven! Klinkt idd als een mooie toevoeging aan je collectie. Geniet ervan.

1 like

Dank!!!

1 like

Op naar morgen :wink:

Mooi verhaal. Gaaf horloge :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal!

1 like

Nog een kleine aanvulling op het bovenstaande (bron Eddie).
Tot de heer Roland Kemmner in 2017 door een beroerte moest stoppen met zijn activiteiten was Kemmner (DE) de belangrijkste bron van horloge-kasten en assemblage voor Timefactors.
De laatste series (niet die van de HF inkoop-actie vorig jaar waar overigens COSC en Swiss Made op staat, die is van voor 2017) en deze nieuwe “G10” komen van een bron in Hong Kong.

Overigens weinig op aan te merken vooralsnog.

Mooie review! Persoonlijk ben ik specifiek opzoek naar een variant met fixed bars, dus ik moet bijna wel aan een CWC denken.

1 like

Nog een specifieke reden daarvoor? De gebruikte shoulderless bars sluiten heel mooi aan op de lugs en zien eruit als fixed bars.
Tot nader order is de saffier-versie van CWC overigens niet leverbaar tenzij je de zwarte versie wilt…

1 like

Om een potentieel punt van falen weg te nemen. Ik zou hem kopen om alles ermee te kunnen doen zonder mij zorgen te hoeven maken. Van een van mijn Gshocks is een keer een springbar los geraakt/gebroken tijdens het sporten. Dus omdat te voorkomen en vooral om er niet over te hoeven denken wil ik fixed bars.

Ik vind het Precista design wel iets mooier dan CWC maar helaas. Ik hoop dat de normale saffier versie nog terug komt inderdaad, want ik heb liever geen zwarte coating.
Ik dacht dat op de oudere modellen van Timefactor er wel fixed bars zaten?

1 like

Bertucci

1 like

Je kan je op een mailinglist zetten en krijg je bericht wanneer weer voorradig.
Waarschijnlijk had de oorspronkelijk versie uit de jaren '80 wel fixed bars maar de re-issue’s niet.

1 like

Prachtige militairy !
Gefeliciteerd met deze NA

is de Seiko SCXP155 re-issue iets voor jouw collectie, of anders het origineel, de SCFB001?

1 like

Die SCFB001 ziet er erg robuust uit maar ik mis een (dag)-datum-feature. Dat is vanaf heden bij mij een minimum vereiste :thinking: :sweat_smile:

Die is er als mechanisch met een 4S15 of in quartz met een 7N35

SCFF001 met 4S15

En de quartz met date maar die is niet zo militairy…

1 like

Hi-beat en datum… Nice!
Die hou ik in de peiling…

1 like