NA: Primato Chronograaf

NA als in Nieuwe Aanwinst hoewel ik 'm hier al had gepost. Ook NA in de zin van NAdat Paul K. (K. in dit geval voor Koning) 'm in de vingers kreeg.

Het horloge was zo:

en het uurwerk zo:

Uit Paul’s verslag van wat er gebeurt is:
-het uurwerkje is helemaal schoongemaakt en geolied
-vervangen zijn oa tirette, tiretteveer en opwindstift en er zijn een paar ontbrekende schroefjes op de juiste plek gedraaid
-het glaasje is nieuw
-de rand van de wijzerplaat is een beetje bijgestipt met wijzerlak
-de lichtgevende pasta in de wijzers is bijgevuld

En dan ziet het er zo uit!

Ik moet zeggen dat ik bovenstaande foto iets donkerder heb gemaakt om de werkelijkheid beter te benaderen. Een zwarte kast met zwarte plaat en een nieuwe glaasje met het huidige weer is voor mij moeilijk op de foto te zetten. Het uurwerk heb ik niet opengemaakt maar ik had Paul vantevoren wijsgemaakt dat het enige probleem de verroeste opwindas was :stuck_out_tongue:

Ik heb lang nagedacht over wat voor bandje er aan zou moeten. Ik dacht eerst dat zwart niet mooi zou zijn omdat de kast ook zwart is maar niet overal even zwart en het dan niet mooi zou staan. Ik heb er vervolgens verschillende kleuren tegenaan gehouden, o.a. boven blauw en onder rood. Dat zag er erg grappig uit maar… goed. Uiteindelijk deed ik er een mat zwart bandje aan met grijs stiksel. Dat was voor mijn gevoel meteen goed.

Mijn beste,

Het resultaat is prachtig geworden, Proficiat.
Dit horloge verdiende het ook om een tweede kans te krijgen. Zeker gelet op de fraaie vormgeving en het rijke kleurenpalet van de wijzerplaat.
Het horloge doet zijn naam ‘Primato’ (= record uit het latijns) eer aan om ook in onze huidige, jachtige tijd, de tijd weer te geven en tijdsintervallen te meten.
Mijn complimenten aan de ‘meesterhand’ van Paul.
Veel genot bij het dragen van dit fraaie horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Nou, ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de woorden van Tissot62. (tu)
Mooi horloge, Henrik!

Das weer een mooi klokje geworden Henrik. (tu)
leuk dat de naam van Leonidas nog op 't achterdeksel vermeld staat.
die naam is allang uitgestorven na de overname van Heuer-Leonidas door TAG in 1985

Is Primato een model van Heuer of is het een sub merk ?
en is dit een Valjoux 7734 caliber inside ?
groet André

Een fraai kleurrijk geheel.

Lang leve de vintage chrono´s

Daar sluit ik me bij aan.

Arjay

Ik denk dat het een plakmerk is waarvoor dit horloge door Heuer gebouwd is. Want ik kwam het niet tegen in de Pritchard en dat zou je wel verwachten als de naam door Heuer of een ander behoorlijk merk zou zijn geregistreerd.
Aan de andere kant krijg ik enorme Oostblok vibes als ik op Google naar andere Primato’s kijk, ze hebben blijkbaar nog wel wat gemaakt (laten maken). Misschien is het een sub-merk van Prim? Hoewel dit soort horloges uit die tijd uit Tschechoslowakije niet erg voor de hand lijken te liggen.

Er zit idd een Valjoux 7734 uurwerk in.

1 like

Leuk kleurrijk horloge! Klasse! Ik sluit me ook bij "lang leve de vintage chrono’s’!

Groeten, Tom Vreeken.