Vorige week via marktplaats gekocht voor 19 euro. De seconde wijzer lag er af en hij liep niet. Ik was al een tijdje opzoek naar een quartz chronograph van een redelijk klein formaat en ik hou wel van een opknap project. zie de foto:
Inmiddels de seconde wijzer er weer op gezet + nieuwe batterij en hij loopt helemaal top. Alleen zitten er nog veel diepe krassen in het glas. Ik heb polywatch geprobeerd maar dat deed niks. Heeft iemand een tip hoe ik de krassen er uit kan halen?
Ja daar zat ik over na te denken, ik heb alleen geen ervaring met zelf een glas vervangen dus ik vind het moeilijk om in te schatten hoe makkelijk/moeilijk dat is.
Dank je! Had ook al eens op Google gezocht aan de hand van de movement die in het klein op de plaat staat, maar deze versie met datum vind ik niet direct. In ieder geval mooie aanwinst!
Update! Het heeft even geduurd maar ik heb toch besloten om het glas te vervangen, ben eerst langs 2 juweliers geweest die beide met een bedrag van rond de 40 euro kwamen. Aangezien het horloge inclusief verzenden slechts 19 euro was heb ik besloten om het glas zelf te gaan vervangen. Eerst heb ik een horloge pers gekocht om het glas te vervangen (horlogepers: https://www.bol.com/nl/rnwy/account/order_details/1142209970#1524301587)
Vervolgens het glas er uit geduwd en met de schuifmaat bepaald welke afmeting ik nodig had, (diameter = 31 mm en 1.5 mm dik). Vervolgens weer bij de juwelier gekeken of hij zo een glas had, deze zou 20 euro kosten dus toen ben ik maar op het internet gaan zoeken en kwam ik uit op https://www.timeparts.nl/. Heb 3 nieuwe glazen (ook voor 2 andere horloges) gekocht voor € 12,94 (inclusief verzenden). De glazen waren vrij snel binnen en in de tussentijd heb ik de kast nog even opgepoetst. Eerst met schuurpapier (p1000) en daarna met de dremel en een beetje Brasso.
Uiteraard heb ik eerst een klein stukje geprobeerd, toen ik tevreden was over het resultaat de hele kast gedaan. Het resultaat is best mooi geworden, je ziet hier en daar nog wel wat dieper krassen en putjes maar dat vind ik ook wel weer iets moois hebben. Hij glimt wel weer een stuk meer.
Vanmiddag kwamen de nieuwe glazen binnen en gelukkig had ik de juiste maat besteld. En met de horloge-pers heb ik het glas er zonder problemen in kunnen zetten.
Het nieuwe glas is net ietsje dikker dan het vorige glaasje dus je ziet de rand net boven de kast uitkomen, op zich geen probleem al zal het wel sneller krassen opleveren. Maar tegen die tijd zet ik er gewoon weer een nieuw glaasje in.
Ik vroeg mij eerder af of het mogelijk is om zelf het glas van een horloge te vervangen. Met de horloge pers, die ongetwijfeld vaker van pas zal komen, is het met een beetje geduld en een vast hand vrij simpel om het glas te verwijderen. Je moet de maat van het glas heel nauwkeurig opmeten en via timeparts.nl kun je voor een paar euro een nieuw glas bestellen en er in zetten. Ik kan het zeker aanraden voor een tweedehands horloge project en ik zal binnenkort zeker nog een paar glazen gaan vervangen.