Goeeeede middag!
Helemaal blij met de nieuwe aanwinst! Hij is van de week (en vandaag) al een paar keer hier voorbij gekomen maar een officiële NA heeft ie wel verdiend. Overigens gaan alle credits naar @Barboendel
Paar weekjes terug zag ik zijn topic voorbijkomen waarbij hij zijn projecten showde icm de zelf geprinte dials! Ik was meteen enthousiast! (Zachtjes uitgedrukt)
Eigenlijk direct met Vincent contact opgenomen of hij zin had in een klein projectje.
Daar was hij wel voor te porren en zo begonnen we aan een leuke reis!
Ik had zin in een horloge met een vintage uitstraling. Dit was voor Vincent geen enkel probleem!
Chronologisch de stappen die we doorlopen hebben;
Het bestellen van de kast, uurwerk en plaat. Die komen uiteraard uit China.
Het maken van het design. Daarbij heeft Vincent in dit geval een ‘template’ gepakt die hij al een keer had getekend in Affinity Designer. Dat behelst dan puur de minuten track, indices en ook de diepte rating in dit geval.
De wijzerplaat is met keramische verf behandelt en daarna bedrukt met twee lagen inkt. Hier is het originele logo dus geconverteerd in aangebracht, en uiteindelijk ook het juiste font geinstalleerd voor de tekst bovenaan.
De wijzers, plaat en de pearl zijn met ice white lume gedaan, waarbij pigmenten zijn toegevoegd om de kleur van oude tritium na te bootsen.
De lume is trouwens écht grandioos!!
Op het uurwerk zijn de datum module en alle bijbehorende onderdelen verwijderd, en het keyless work aangepast zodat er maar twee posities overbleven, en deze onderdelen zijn gepolijst en gesmeerd om een hoge mate van soepelheid te genereren in de bediening.
(En dit loopt echt zooooo soepel als een natte… nouja… jullie weten het wel!)
Het schroefdraad van de kroon en de achterdeksel zijn behandeld met teflon, voor een betere soepelheid en betere levensduur.
De bezel is qua constructie identiek aan horloges van vroeger, met de perspex dome over de rand op de kast, en dan de bezel retainer ring met een pakking om de dome heen geperst.
Aangezien dit ook de frictie op de bezel bepaalt, want er ligt een O-ring onder, is de retainer ring met een kleine hoeveelheid Methyl Methacrylaat vast gezet op de kast. De bezel is vervolgens, net als alle andere delen met een rubber O-ring met een veegje siliconevet aangebracht. Hierdoor gaat het rubber langer mee, en geeft het een prettige soepelheid, en toch voldoende frictie zodat het niet de hele tijd uit het lood draait. De band is eigenlijk volledig standaard, en passende stijl voor dit vintage model, met holle end links en een plaatmateriaal sluiting. Dit type sluiting laat zich ook heel fijn manipuleren als er behoefte is aan meer open/sluit kracht, en heeft een lekkere fijnafstelling. De holle end links laten zich ook altijd makkelijk en mooi op de kast aanpassen, ideaal!
Uiteraard is voor het plaatsen van de achterdeksel het uurwerkje nog gecontroleerd op gelijkloop en zo goed mogelijk afgeregeld in diverse posities.
En toen… voordat ik er besef van had, had Vincent het horloge al verzonden. Bomproof!
Toen begon het echte wachten… en daar ben ik niet heel goed in! En al helemaal niet als je van PostNL een berichtje op je T&T krijgt dat ze toch een dagje later komen…
En toen was het 5 December! De overbuur vrouw appen of de pakketdienst al was geweest… want een zaterdag is hier altijd nogal hectisch met zwemles en hockey voor de kinderen. Yesss! Geruststelling van de buurvrouw; “nee ze zijn nog niet geweest! Ik zit ook nog te wachten!”
Eindelijk! Daar gaat de bel!
Uitpakkennnn!!
In de gretigheid de inboxing niet gefilmd of gefotografeerd!
Dit was de eerste foto om de pols, met de bescherming er nog omheen!
Ik moet zeggen; de kleur van de dial en bezel speelt super met het licht!
Hij draagt super comfortabel en de kroon is echt rete soepeltjes…
Hier nog wat kleine kliekjes!
Vandaag @anon80638926EV nog even op de koffie gehad!
Nogmaals…@Barboendel onwijs bedankt!
Ik sluit een volgend project niet uit
Bedankt voor het kijken!
Fijn weekend!
Johan