Dit is ie, zoals te zien is de tungsten kast flink aangetast. De afgelopen 4 weken slechts 1 horloge gedaan, den deze en wat hadden we daar naar uitgekeken alleen toen ie aankwam en de binnennkant bekeken werd, zakte de moed in de schoenen
Als de buitenkant er zo uitziet, dan mag je eigenlijk al verwachten dat de binnenkant wss niet veel soeps zal zijn en ja hoor aan die mechaniek wilde ik gewoon niet meer beginnen: tandjes palrad afgebroken, flinke roestaanslag die men poogde weg te halen met olie en schuren, verkeerde tiretteveer erin, tandjes opwindrondsel en schuifrondsel afgebroken, schroefdraad van het snelverzet wisseltstuk uitgesleten en de schroef vast gezet met secondenlijm. Nee daar begin ik niet meer aan, dat wordt donor en omwisselen
Gezien deze verwachting er al was bij aankoop, hadden we het zekere voor het onzekere genomen en dus een aantal horloges met dezelfde mechaniek als donors gekocht. 2 van die donors zijn ondertussen opgeofferd om de diamaster in orde te krijgen. We willen de blauw-grijze en 1 witte voyager in orde krijgen, dus er schoten er 3 over als donor en 2 daarvan zijn dus gebruikt, nog eentje over die we dan ook nog zullen pogen in orde te zetten t.z.t.
uiteindelijk was er niets nog goed aan de mechaniek waardoor je een donor neemt en ook in die donor was er een wiel aan vervanging toe, dus nog een donor genomen en wel ja het is klaar, al dat prutswerk is om mee te huilen. nu ja ik heb het eindresultaat al gezien, het zit rond me pols en als je dat dan ziet is de voldoening wel groot
Allez hup alles de pot in. Wel belangrijk is dat je de datumschijf en dagschijf van de diamaster bijhoudt, die van de voyager komt niet uit met de plaatsing van de venstertjes van de diamaster WP door een andere bedrukking
Tijdens het kuisen de kast aangepakt
Na de laatste foto zijn er nog 2 polijstronden gevolgd, maar die vergaten we op foto te zetten. Bij het eindresultaat ga je zien hoe de kast er nu uit ziet
En dan begint de opbouw met de veer en de incablocs
waarna we het raderwerk en de automaatmodule monteren
Nu kunnen we naar de voorkant en zoals eerder aangehaald moet je wel de authentieke datum en dagschijf hergebruiken. Al een geluk dat die niet beschadigd waren
Nu kan de balans erin en gaan we even tussentijds timen
Lijkt ons ok, dus wijzers en wijzerplaat er op
En dan kan het geheel de kast in
met dit als eindresultaat
Hij kwam met een doos, dus later zal t ie bij zijn broertjes belanden
het grootste probleem is dat het kastje vol is en er nu een andere uitgehaald moest worden om deze te kunnen plaatsen en er zijn nog 3 rado’s met doos, dus eigenlijk moeten we er 3 wegdoen en dat doen we niet graag
De eindtiming
En dan kan ie de pols om
Zo hard naar uitgekeken maar ik weet nu al dat ie in het kastje zal belanden om daar mooi te gaan staan wezen. Van alle horloges die we hebben zijn er hooguit een 20 tal die effectief regelmatig gedragen worden, alle andere staan gewoon mooi te wezen op een standaardje of in het kastje.
!Rado we love Rado! That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.