NA: Rado diamaster

bij aankomst

Dit is ie, zoals te zien is de tungsten kast flink aangetast. De afgelopen 4 weken slechts 1 horloge gedaan, den deze en wat hadden we daar naar uitgekeken :slight_smile: alleen toen ie aankwam en de binnennkant bekeken werd, zakte de moed in de schoenen

Als de buitenkant er zo uitziet, dan mag je eigenlijk al verwachten dat de binnenkant wss niet veel soeps zal zijn en ja hoor aan die mechaniek wilde ik gewoon niet meer beginnen: tandjes palrad afgebroken, flinke roestaanslag die men poogde weg te halen met olie en schuren, verkeerde tiretteveer erin, tandjes opwindrondsel en schuifrondsel afgebroken, schroefdraad van het snelverzet wisseltstuk uitgesleten en de schroef vast gezet met secondenlijm. Nee daar begin ik niet meer aan, dat wordt donor en omwisselen

Gezien deze verwachting er al was bij aankoop, hadden we het zekere voor het onzekere genomen en dus een aantal horloges met dezelfde mechaniek als donors gekocht. 2 van die donors zijn ondertussen opgeofferd om de diamaster in orde te krijgen. We willen de blauw-grijze en 1 witte voyager in orde krijgen, dus er schoten er 3 over als donor en 2 daarvan zijn dus gebruikt, nog eentje over die we dan ook nog zullen pogen in orde te zetten t.z.t.

uiteindelijk was er niets nog goed aan de mechaniek waardoor je een donor neemt en ook in die donor was er een wiel aan vervanging toe, dus nog een donor genomen en wel ja het is klaar, al dat prutswerk is om mee te huilen. nu ja ik heb het eindresultaat al gezien, het zit rond me pols en als je dat dan ziet is de voldoening wel groot :slight_smile:

Allez hup alles de pot in. Wel belangrijk is dat je de datumschijf en dagschijf van de diamaster bijhoudt, die van de voyager komt niet uit met de plaatsing van de venstertjes van de diamaster WP door een andere bedrukking

Tijdens het kuisen de kast aangepakt

bij aankomst

Na de laatste foto zijn er nog 2 polijstronden gevolgd, maar die vergaten we op foto te zetten. Bij het eindresultaat ga je zien hoe de kast er nu uit ziet :wink:

En dan begint de opbouw met de veer en de incablocs

waarna we het raderwerk en de automaatmodule monteren

Nu kunnen we naar de voorkant en zoals eerder aangehaald moet je wel de authentieke datum en dagschijf hergebruiken. Al een geluk dat die niet beschadigd waren

Nu kan de balans erin en gaan we even tussentijds timen

Lijkt ons ok, dus wijzers en wijzerplaat er op

En dan kan het geheel de kast in

met dit als eindresultaat

Hij kwam met een doos, dus later zal t ie bij zijn broertjes belanden

het grootste probleem is dat het kastje vol is en er nu een andere uitgehaald moest worden om deze te kunnen plaatsen en er zijn nog 3 rado’s met doos, dus eigenlijk moeten we er 3 wegdoen en dat doen we niet graag :rofl: :rofl: :rofl:

De eindtiming

En dan kan ie de pols om

Zo hard naar uitgekeken maar ik weet nu al dat ie in het kastje zal belanden om daar mooi te gaan staan wezen. Van alle horloges die we hebben zijn er hooguit een 20 tal die effectief regelmatig gedragen worden, alle andere staan gewoon mooi te wezen op een standaardje of in het kastje.

!Rado we love Rado! That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.

60 likes

Ik neem mijn petje even voor je af… knap gedaan :ok_hand:t3: Dank voor het maken van dit topic.

1 like

Mooie uurwerken en! Een prachtig resultaat. Wat jullie met Rado hebben, heb ik met Pontiac.

Veel modellen, uitvoeringen en kwaliteitsuurwerken van ETA en AS.

2 likes

ik noem etabrol nu niet dadelijk kwaliteit, eerder massaproductie. heb je al eens een mooie inhouse longines vergeleken met de standaard etabrol, dan weet ik het wel. wat niet weg neemt dat zowel rado als pontiac heel mooie modellen maakten, maar de calibers vind ik toch wel wat minder. het is me ook een raadsel dat er zovele duizenden euro’s neergeteld worden voor een merkhorloge met etabrol erin

1 like

Mooi verslag weer, altijd leuk als er weer een verslag van jullie binnen komt altijd genieten :ok_hand::+1:.

1 like

Ach laten we zo stellen dat ik de financiele ruimte niet heb om Longines aan te schaffen en deze niet op de werkbank voorbijkomen.

Ik heb een aantal vintage Omega’s, die calibers zijn ook leuk en fijn om aan te werken.

Ik heb eens aan een Longines cal 994 gehad, maar dat vond ik geen fijn caliber om aan te werken.

1 like

Volgens mij is dit jullie mooiste/beste transformatie ooit.
De moed zakt echt in je schoenen als je meteen al afgebroken tanden ziet van verschillende tandwielen.
Dat jullie die kast zo mooi hebben gekregen is echt geweldig.
Weer een topresultaat.

1 like

Heel mooi geworden :ok_hand: De kast is ook prachtig opgeknapt

1 like

Mijn maatje doe dat polijsten voor mij, en nu heb ik alle soorten polijstpasta s gekocht dus hij kan voort, hij is daar dan ook 4 uur mee bezig.

4 likes

Wat een mooi verslag weer, met een mooi resultaat. Ik ben ook zeker onder de indruk van de kast. Een goed team samen.
Het ziet er uit dat jullie zelf ook een beetje opgeknapt zijn anders zit je niet vier uur achter een polijstmachientje. Of het is een verslaving :grinning:.

Als je ruimte in je kast wil maken, ben ik maar één telefoontje bij jullie vandaan zoals je weet.

We zouden er bijna aan gewoon raken van jullie, weer zo’n wereldklasse resultaat. En terug beetje bovenop intussen? :smile:

1 like

Het is gewoon vechten tegen die ziekte, er niet aan toegeven, opgeven is verliezen, maar het sloopt je wel zo n inspanning, en morgen weer een andere inspanning. pffff

2 likes

Weer een schitterend resultaat. :star_struck:

1 like

Wow !!! Respect hoor :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Jemig wat een project. Heel gaaf om te zien.

1 like

Erg leuk verslag om te lezen, ik heb ook een 5 tal rado’s en daar gaan er nog meer bij komen :smiley: maar 1 van de Voyagers heeft wel een beurtje nodig

1 like

Wat een prachtig resultaat weer, en wat is ie mooi :yum:

1 like

Hele gave aanvulling op de Radio collectie!
Wat is de kast mooi opgeknapt zeg :+1:

1 like

Mooi werk, erg leuk fotoverslag :+1:

1 like

Knap werk en dat polijsten is bijzonder mooi gelukt! Een zeer zeldzaam model, 2000 gemaakt schijnt het.

1 like