NA: Rado "Hulk" Musketeer VIII

Eén van de radootjes in het pakketje was de rado musketeer VIII. Toen ik hem zag staan, maakte ik gelijk de connectie naar de hulk. De Hulk was hot en in, in mijn kindertijd en ik associeerde deze musketeer gelijk met de Hulk, lekker gifgroen. Dus zonder overleg te plegen met het andere duo lid de rado “Hulk” aangekocht, dit is ie bij aankomst: Hij doet niets, maar echt helemaal niets en hij is vuil


Bij het openen nog meer vuiligheid en ook onmiddellijk de oorzaak van het niet lopen gevonden: de rotor is losgekomen, schroeven los getrild en in het werk terecht gekomen. Vooral mee kuisen die schroeven bij een vintage … NOT





demontage en alles de pot in. heel erg ingenieus kast systeem


Montage incablocs, veer en raderwerk







Montage voorkant, niet vergeten olie te geven thv de wijzerspanning



Montage balans en tussentijdse timing




Montage automaatmodule



montage wijzerplaat en wijzers

Alles de kast in






eindresultaat





Eindtiming



En nu kan de hulk lekker om de pols, toch geweldig die gifgroene kleur :wink: Wat we zoeken in een horloge is een horloge that stands out op basis van vorm en/of kleur en/of materiaalgebruik. Rado is daarin wel een echte ster. Akkoord de meeste modellen zijn heel erg funky en daarom misschien minder gewild, maar wij zijn er gek op.

De Hulk om de pols








Rado we love Rado!

That’s all folks tot een volgende keer maar weer

79 likes

Mooie Rado en mooi gedaan!!
:ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Zoooo die is echt gifgroen :snake:

1 like

Die is leuk zeg! Let je wel op met de bloedtoevoer naar je hand als je hem om hebt?

1 like

Ik vind het altijd weer mooi dat iemand dat kan, heel mooi horloge.
Veel plezier ermee!:watch:

1 like

image
Plaatje hoor, is toch al een serieuze Rado verzameling :ok_hand:

1 like

Da’s die 2783? Prachtig geworden!

1 like

ja dat is die met de gebroken incabloc veer. maar dat is zo een gepiel dat ik vergat er foto’s van te nemen.

er liggen er nog een aantal in de bak, ook plaatjes. Die Rado’s we zijn er beiden helemaal door begeesterd. Maakt niet uit welke we pakken om aan te doen, allemaal zijn ze prachtig en bijzonder in hun eigen rayon. Met voorsprong is rado voor ons het meest innovatieve huis op vlak van vormgeving en materialen+ kleurgebruik.

3 likes

Wederom leuk om te volgen en inderdaad een funky Rado :+1:

1 like

Mooi verslag weer van een goede restauratie.
Bedankt dat jullie ons hiervan deel laten uitmaken.
Mooie Rado geworden.

1 like

Een erg leuke Rado, ik ben normaal niet zo van groen, maar dit spreekt me wel aan…

En waarom geen schroeven in de kuismachine?

1 like

Fantastisch uurwerk, veel draagplezier :heart_eyes: en bedankt voor het mooie verhaal.

2 likes

vintage horloges zijn vaak al een aantal keer uiteen en ineen gegaan voor periodiek onderhoud. Vaak is het gevolg dat er enige ruimte komt op de schroeven, vooral bij eta binnenwerken die fabriek af al ruimte hebben op de schroeven. Als je dan alles poetst in de kuismachine is elk punt van wrijving weg en trillen de schroeven vaak los, vnl. bij automaten. Poets je de schroeven niet - uitgezonderd diegene dat er echt vies en vuil en vettig en roestig bij liggen - dan is je schroefgat ultra proper en zonder wrijving maar blijven er enige microscopische vuiltjes achter op de schroefdraad van de schroef die enkel even door de rodico gegaan is en die ervoor zullen zorgen dat ze niet lostrillen wanneer de automaat in werking is.

In school kregen we 2 opties:

1 schroeven niet mee kuisen tenzij echt degoutant vettig en vies - wel door de rodico rollen
2 schroeven wel mee kuisen, maar dan moesten we bij de montage elke schroef voorzien van speciale locktite - weet niet meer hoe die noemde, locktite die ervoor zorgde dat de schroef vast vast was maar het losdraaien bij een volgend onderhoud niet verhinderde.

deze horlogisten zijn liever lui dan moe en hebben gekozen voor het niet mee kuisen van de schroeven tenzij ze echt vies zijn. En tot op heden hebben we nooit losgetrilde schroeven gehad zoals in deze rado, wat we ook met de regelmaat van de klok in andere automaten tegenkomen.

Ik zeg niet dat het zo ook gaat bij nieuwe hedendaagse uurwerken, ik had het expliciet over vintage uurwerken van de nodige leeftijd. Uiteindelijk heeft elke horlogist voor bepaalde dingen zijn eigen wijzen van dingen doen en daar is niets mis mee. Vanuit school en ook vanuit de meester-horlogemaker waar ik stage liep doe ik het al heel de tijd zoals hierboven aangegeven.

6 likes

Des te beter voor jou! Weer een pracht-reportage van een knappe klus. Bedankt.

1 like

Prachtig gedaan, chapeau!!

1 like

Supergaaf zeg. Leeuk verhaal met mooie foto’s.

Enjoy!

1 like

Tot nu toe had ik bij mijn Seiko uurwerkjes altijd de schroeven wel in de machine gedaan. Kan niet klagen over loszittende schroeven. Maar ik snap de redenen. Ik zal het overwegen.
Maar het zou wel wat dingen verklaren, wat ik tot nu toe allemaal ben tegengekomen.

Dank voor de uitleg!

1 like

Te gek! Tv kadt en fumé groene plaat…. heerlijke seventies swagger en wat een leuk verslag!

1 like

Prachtig verhaal en wat is hij opgeknapt… :star_struck: :+1:
Heel apart horloge ook de kleur… :green_heart:
Ik hoop dat je hem maar vaak en veel mag dragen in goede gezondheid…

1 like