NA: Rado Hyperchrome Captain Cook LE

Ik draag sinds enkele maanden deze Rado Diastar quartz van mijn overleden vader:

Na ongeveer 10 jaar stilgelegen te hebben toch de stap gezet om hem te gaan dragen. Binnen gedaan bij de AD voor een nieuw batterijtje, uiteindelijk toch wat meer uitgegeven voor een groter dan gepland onderhoud. De sluimerende interesse voor de horlogewereld was voldoende aangewakkerd om hier lid te worden en voor je het weet ben je helemaal verloren…

Maar man, wat draagt hij aangenaam. Voor het werk draag ik altijd een overhemd en met zijn 7mm dikte verdwijnt hij als vanzelf onder de hemdsmouwen. Ondanks de stalen band, secondewijzer en datum vind ik het horloge toch een hoog “dress watch” gehalte hebben.

Enkele dagen verder op HF en het is een mens wel duidelijk dat Rado niet het meest geliefde horlogemerk is. Toch bleef de drang om ooit mijn eigen Rado te bezitten aanwezig. In hun collectie vond ik niets waar ik het warm van kreeg maar toen de eerste berichten van Baselworld 2017 binnen kwamen was ik snel verkocht. Niet veel later heb ik een voorschot betaald voor de reissue van de Captain Cook MK1:

Ongeveer 8000 stuks werden geproduceerd van 1962 tot 1968. Niet zo gemakkelijk te vinden vandaag en in tegenstelling tot andere vintage Rado horloges helemaal niet goedkoop.

De reissue is gelimiteerd tot 1962 stuks en blijft met zijn 37,3mm diameter redelijk trouw aan het origineel en geeft je het gevoel een vintage horloge te dragen. Het grootste verschil met het origineel is het ontbreken van de datum pukkel op het glas.

Afgelopen vrijdag telefoon gehad van de AD dat het horloge aangekomen was en de dag erna ben ik het gaan afhalen. Ik ben helemaal niet bijgelovig maar het is wel speciaal voor mij dat zaterdag ook de verjaardag van mijn vader is.

Wel wat teleurgesteld over 2 zaken. Enkele dagen na het betalen van het voorschot ben ik erachter gekomen dat Rado een hele reeks van de Captain Cook gepland had. Dit gegeven drukte toch wel wat het enthousiasme van het “LE” gevoel. Ook heeft Rado er niet voor gekozen om de LE te nummeren en staat er op de caseback enkel “One out of 1962”.

Belangrijkste specs: 37,3 mm diameter - 43,1 mm lug to lug - 11,1 mm hoogte - 19 mm lug width – 11 ½ ETA C07.611 25 jewels, 80 hours power reserve - sapphire crystal with anti-reflective coating on both sides - 100m water resistance

Plaatjes:

Had eerlijk gezegd wat schrik van de geringe diameter maar valt toch reuze mee voor mijn 17,5cm pols.

Het roterende anker logo op de wijzerplaat beweegt vrij en is niet gelinkt aan het winden van het horloge.

Verschillende bekende horloge websites hebben een artikel geschreven over dit horloge. Als je meer wilt weten kan je hier terecht:

http://www.ablogtowatch.com/rado-captain-cook-watch-2017/

Bedankt voor het lezen!

59 likes

Mooi, met een waardevolle herinnering :+1:

1 like

Leuk geschreven, goede foto’s en man o man wat een prachtklok! :smiley:
Veel plezier ervan! En lekker veel foto’s ervan plaatsen hier :grinning:

1 like

Mijn beste,

Een plausibel verhaal van een markant horloge!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Ik weet eigenlijk niet wat ik ermee moet.
Er zitten heel gave details in,maar ook dingetjes die mij zouden weerhouden zoals de witte indexring die bij het origineel een stuk minder opvallend is.
De bolle wijzerplaat met bruin sunburst is wel weer classy , zo ook ceramische inlay, die ziet er ook strak uit.
Het draaiende anker is natuurlijk gewoon een Rado dingetje en hoort gewoon op elk mechanische Rado.

1 like

Ik vind 'm prachtig!:heart_eyes:

Die van je vader ook trouwens. Zuinig op zijn.

1 like

Allebei zeer fraai.
Eindelijk weer eens iemand die Rado net als ik een bijzonder merk vindt.
Ik heb er ook een paar die ik never nooit meer weg zal doen.

groetjes Lenno

1 like

Ow die Diastar: schitterend strak! Draag hem met trots.

1 like

Prachtig horloge en wat een leuk detail, dat bewegende logo.

1 like

De Captain Cook is prachtig. Leuk detail dat ankertje!

1 like

8 likes

Ik heb he-le-maal niets met Rado maar voor deze maak ik graag een grote uitzondering: heel mooi! Qua maat ook prima zo te zien op jouw pols.

Grt, Marco

1 like

Ik vind dit toch wel een erg leuke re-edition (en dat terwijl ik niets met Rado heb).

1 like

Allebei erg mooi.
De Diastar is een mooi aandeken aan je vader.
De Captain Cook is prachtig. Rado is een ondergewaardeerd merk, en dat is erg jammer. Ze maken mooie klokken en de kwaliteit is goed.
Heb zelf 1 Rado in de collectie.

Heb hem in 1999 van mijn vriendin voor mijn verjaardag gekregen en was 15 jaar mijn enige klok. Ziet er nog steeds strak uit en draagt erg fijn👍

3 likes

hey, die heb ik ook , uit 1994 en nog steeds als nieuw.

[URL=http://s242.photobucket.com/user/lennootje/media/P1010431.jpg.html][/URL]

En deze die ook nooit meer weg gaat

groetjes Lenno

4 likes

Erg mooi horloge. Heul erg mooi zeg maar. Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd! Ik heb ook mijn bedenken bij zo’n diameter maar vind dit formaat je erg goed staan; veel draagplezier!

1 like