NA Rado silver stag

Het is zondag, weer horloge tijd. Vandaag stond de brokken Rado silver stag op het programma. Echt een brokken horloge: de schroef van de pitonblok ontbreekt, 1 schroef van de rotor ontbreekt, de spiraal heeft een duw gehad en de bezel is verlijmd. de band is aan 1 zijde vastgezet met een conische pin, wat zo echt wel niet hoorde. Lopen doet ie niet.

silver stag


Alles in het potje en ondertussen ook een paar automaatmodule schroeven en een pitonblok schroef opgesnord.

Montage veer


montage incablocs, vaak vragen mensen hoeveel olie op een dekplaat van een incabloc, standaard net iets meer dan 1/3de vullen van de deksteen met olie, die gaat dan 2/3de innemen na plaatsing van de deksteen in de bloc



20240509_091901

we gaan voort met het raderwerk, ik vind de schroef voor het palrad nogal groot. En het vierkante gat in de raderwerkbrug vind ik ook nogal raar. Ben ik bij die andere eta’s niet tegengekomen zo







Dan naar de voorkant, niet vergeten een beetje D5 bij de wijzerspanning te steken. de dagschijf is met een c-clip vast gezet, dus die monteren we dan ook maar ineens. dagschijf is ook lelijk geschandaliseerd, wss een voorganger die de c-clip niet gezien had en heeft zitten wrikken en duwen






Balans erin en tussentijdse timing




Automaat module monteren, het raadsel van het vierkante gat is gevonden, de schroef onderop de automaatmodule is extreem hoog en ook niet origineel, maar ok goed laten zitten als het past.





Nu weten we ook ineens waarom er maar 1 schroef gebruikt was om het automaatgedeelte vast te zetten, de grote schroef van het palrad verhindert dat je de automaatmodule kan plaatsen zoals hoort. De kleine schroef op fot 3 is een originele schreof, die dat er naast ligt is wat er in zat




Wijzerplaat en wijzers plaatsen, wijzertjes ook even relumen




Alles de kast in en het eindresultaat, de conische pin in 1 van de banduiteinden is blijven zitten, je ziet ze duidelijk op foto 2 hieronder.









de eindtiming



En nog een paar prentjes om de pols van de geredde silver stag :slight_smile:



Weer eentje voor op de standaard en zo raakt ie beetje bij beetje wel vol :slight_smile:

Rado we love Rado!

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.

47 likes

Heel mooi resultaat, die silver stag kende ik nog niet! Bedankt voor het delen😊

1 like

De ETA’s hebben jullie de laatste tijd wel te pakken hè! :smirk: Gelukkig wederom een goed eindresultaat :ok_hand:

1 like

Weer met veel interesse gelezen en wat een mooi resultaat

1 like

Kijk dat is nog eens eer van je werk :+1:

1 like

Weer zo’n mooi horloge. Jullie hebben zo onderhand een rado museum!

1 like

op de foto s zie je het niet maar de “spiegelrand” van de WP is door een voorganger redelijk zwaar aangepakt, zo zwaar dat er een 2de gekocht is die in mint conditie is :wink: T is hier nog niet rap goed hoor :rofl: :rofl: :rofl:

4 likes

als alles klaar is dat er nog ligt van rado, komen we in de buurt van een mini museumpje. als we zover zijn zetten we het op foto want dat moment is ook het einde van het verhaal, dan is het onderhouden en de speciallekes die op onze lijst staan zoeken en klaar is kees :slight_smile:

4 likes

:star_struck: weer een mooie :watch: bijdrage :nerd_face: :man_mechanic: :+1: :clap: :clap:
Groet Iwan :motorcycle:

1 like

Dat hopen we toch niet, elke aflevering is weer even inspirerend !

1 like

Heel leuk om te lezen. Dank…

1 like

Aan alles komt een eind.

1 like

Ondanks alle brokken is het toch weer een mooie Rado geworden.

1 like

I hear you! :wink:

1 like

Puik werk ! :ok_hand:

1 like

weer eentje om te koesteren.

1 like

Ja weer een hele leuke Rado en erg interessant om te lezen :+1:

1 like

Indrukwekkend, knap werk geleverd! Heel mooie Rado.

1 like

Netjes , proficiat

1 like