NA: Rado Simplon

Soms zie je wel eens een horloge, waarvan je denkt, leuk, maar ik zou het niet zomaar kopen. Tenzij de prijs natuurlijk aantrekkelijk is. Zo ben ik ook aan dit horloge gekomen. Ik was op Buyee aan het kijken voor horloges, toen ik plotseling dit horloge zag. Eerst had ik wat twijfel, omdat er veel imitaties in omloop zijn van dit merk. Maar ja, aan de andere kant: Ik kon het voor echt heel weinig kopen. Dus ik heb maar een bod gedaan, en zie daar, ik won de veiling! Er zat natuurlijk wel een addertje onder het gras, want op de foto van de veiling zag je duidelijk, dat een van de wijzers los was geraakt. Maar ik houd wel van een klein risico op zijn tijd. Voor vier tientjes aan huis kon ik dat risico wel lopen. In het ergste geval had ik een metalen mesh-band voor vier tientjes :blush:

En toen was het wachten, tot het horloge, met nog een aantal horloges, uit Japan aankwam. Een paar andere horloges hadden even voorrang, en als laatste kwam de Rado eindelijk aan bod. Met de bescheiden gereedschappen, die ik tot mijn beschikking had, kon ik het glaasje lichten, de wijzer terugplaatsen en het glaasje weer terug plaatsen. Maar tot mijn teleurstelling liep het horloge niet. Ik had de vrees, dat de veer gebroken zou zijn, maar dat bleek onterecht, toen ik het uurwerk uit zijn kast haalde. De veer zat vol op spanning. En omdat het een handopwinder (Caliber 7001) is, heb ik zorgvuldig de spanning van de veer gelaten. Youtube had me laten zien, hoe ik dat moest doen. Wel bij een ander horloge, maar de basis blijft hetzelfde. Daarna voorzichtig weer wat spanning op de veer gezet, maar dat had niet meteen effect. De balans had wel de neiging om te bewegen, maar kon niet doorzetten. En dan weet je, dat het horloge het eigenlijk wel moet doen. Nadat ik de balans iets los schroefde, begon het horloge spontaan te draaien. Altijd een mooi gezicht. Ik denk, dat dit horloge een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft, waarna het weer kan schitteren.

Zo zag het eruit, toen ik het kocht:

En nu zo:

Nu nog een nieuw glaasje scoren (als die nog te krijgen zijn), en een servicebeurtje, dan is dit horloge weer gered!

5 likes

Nou, dit is weer een mooi verhaal over een mooi horloge. Lees ik altijd met veel plezier.

Ziet er goed uit! Kun je het glaasje niet opknappen met wat polywatch?

Daarvoor is het te hard. Dat had ik al geprobeerd. Het lijkt een mineraalglas te zijn.