NA Raketa 24 uur 19 jewels

Als Tsaar Peter de Grote, Alexejevitsj Romanov, in 1721 de ‘Imperial Peterhof Lapidary Factory’ opricht, heeft hij geen idee dat dit bedrijf ooit miljoenen horloges per jaar zal produceren.

Tsaar Peter de Grote

In 1938 start de onderneming met fabricage van juwelen voor horlogecalibers.
In WO2 maakt het precisiecomponenten voor het Sovjetleger en in 1945 start in opdracht van Jozef Stalin het horlogemerk ‘Pobeda’ (Overwinning) dat in 1946 het eerste polshorloge op de markt brengt.
Het moederbedrijf heet eerst nog TTK1 en later Petrodvorets Watch Factory.

220px-Wrist_watch_Pobeda_First_Moscow_Watch_Factory_1946_Russian_Stamp_2010

In 1961 is een Pobeda horloge het Eerste Horloge in de Ruimte als op 12 april Yuri Gagarin in de Vostok 1, 1 uur en 48 minuten om de Aarde cirkelt met een speciaal ontworpen Sturmanski (Navigator) om zijn pols.

Vostok1

Het woord sturmanski is overigens afkomstig van het Nederlandse woord stuurman :
Een groot aantal Nederlandse scheepvaarttermen werd door Tsaar Peter de Grote mee teruggenomen na zijn bezoeken aan de Verenigde Republiek der Zeven Nederlanden en geïntroduceerd in de Russische taal : matroos, mast, boord, kiel, kajuit, achtersteven, vlaggenstok, kapitein en ook stuurman. Dit woord is dus Het Eerste Nederlandse Woord in de Ruimte en het stond op een horloge !

Als eerbetoon aan deze allereerste ruimtereis wordt ook in 1961 het horlogemerk Raketa (Raket) gelanceerd door de Petrodvorets Watch Factory in Sint Petersburg.

images

Het merk produceert horloges voor landmacht, marine, Poolexpedities en voor burgers uiteraard.
In 1969 dragen Sovjet-Poolreizigers speciale Raketa’s met 24-uursaanduiding.

13-1

Voor Poolexpedities ontwikkelde Raketa een speciaal 24-uurscaliber, dat ook snel gebruikt zou worden door piloten en onderzeeërbemanningen.

Want, ‘boven’ de Poolcirkels, 66,5 graden Noorderbreedte en 66,5 graden Zuiderbreedte, bestaat 1 jaar uit 1 dag en 1 nacht !

december-solstice-noon-midnight

Op de Noordpool verdwijnt de Zon op ongeveer 21 oktober achter de horizon om op ongeveer 21 maart weer terug te keren.
Als het ‘dag’ is, draait de Zon maandenlang in een cirkel boven de horizon. Dit heet de Midzomernachtzon.

Om beter in een ‘dag en nacht’-ritme te blijven is een 24-uurs tijdsweergave van groot nut.

Nu de NA :
Het zou moeten gaan om een old stock in excellente conditie 24-uurs Raketa met 17 stenen.
Het horloge is inderdaad nieuw en loopt ‘als een zonnetje’.

Ik was benieuwd naar het caliber. Even dacht ik dat bij Raketa calibers de ‘H’ sloeg op 24-uursaanduiding, maar bij 17jewels.info is caliber 2609 een 12-uurscaliber en de 2609H een gemodificeerde (12 uurs) versie.
Ook volgens Ranfft is de Raketa R2609 een 12-uurscaliber in een 17- en een 19-steens versie.

Het caliber 2623H is het 19 steens 24-uurscaliber van Raketa. Dit werd geproduceerd van 1969 tot ver in de jaren '90. Wanneer de productie gestopt is, geen idee.

Na de val van de Sovjet-Unie in 1991 is de productie van CCCP-horloges vast nog enige tijd doorgegaan.

Daarom toch even het deksel gelicht, in de hoop op meer duidelijkheid.
Nou, niet dus :

Het 24-uurscaliber heeft een 2609 brug. Zowel de 2609 als de 2623 zijn van de 26XX-familie. Het lijkt erop dat de onderdelen uitwisselbaar zijn, òf er bestaat een 2609 24-uursvariant. Geen idee.

Na de val van de Sovjet-Unie heeft de Petrodvorets Watch Factory een moeilijke periode gehad, maar het bedrijf is aan het upgraden. Het ontwikkelt nieuwe horlogemerken en verkoopt nu prachtige 100% manufactuur (!) horloges. Elk onderdeel maakt het bedrijf zelf. Manufactuur als in manufactuur.
De prijzen zijn fors gestegen uiteraard.
Het ‘nieuwe’ Raketa stelt dat de nog steeds in grote getale aangeboden oude Raketa’s vals zouden zijn. Hoe dit precies zit weet niemand, maar er zijn enorme aantallen geproduceerd : in 1980 lag de productie op 4,5 miljoen stuks per jaar !

Hoe dan ook, ik ben blij met mijn eerste 24-uurshorloge. Het aflezen gaat verrassend gemakkelijk trouwens.
Elke WIS moet minimaal een Amphibian èn een 24-uurs Raketa in de collectie hebben, maar pas op : door de lage prijzen ligt uitbreiding van de ‘afdeling Rusland’ op de loer !
Bedankt voor het lezen.

0089_t_raketa-logo_6

Docu deel 1

Docu deel 2

https://raketa.com/w/en/

23 likes

Kleine aanvulling:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Cruys_(admiraal) (gedeeltelijk Nederlands)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_van_Heiden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wicher_Berkhoff

Er zijn nog een paar andere Nederlanders die verdienstelijk in de Russische marine hebben gediend, kan alleen de namen zo snel niet vinden.

Leuk stukje tekst over een leuk horloge bij de weg.

2 likes

Altijd +1 :slightly_smiling_face::+1:t2:

1 like

Cool man! Even wennen met aflezen in het begin, maar het lukte mij met de Airman ook. :+1:

1 like

Mooi hè? Veel horloge voor heel weinig geld…:blush:

1 like

Ik heb het verhaal met veel belangstelling gelezen, stonden wat leuke weetjes in! Dank hiervoor en geniet van de NA!

1 like

Dat is een nog eens een verhaal van een NA. Proficiat met beide

1 like

Mooie 24-uurs Raketa :+1:
Mooie introductie daarvan én hier nog wat aanvullende informatie:


Te vinden op www.netgrafik.ch/russiantimes.htm
:slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben er een paar keer geweest en kan je vertellen dat dit niet echt zo is. De poolcirkel is de plek waar de zon minstens één dag per jaar niet onder de horizon verdwijnt.

2 likes

Goed verhaal, er is al veel geschreven over geschiedenis van de Russische horloge industrie maar dit is lekker duidelijk en informatief. Dank.

Daarom schrijft @SybrenAnne ook ‘boven’ de poolcirkels en niet ‘op’ de poolcirkel.

1 like

Cool hoor die 24h’s horloges :ok_hand:
En ja wat een fantastich merk dat Raketa!
Is eigenlijk echt een bizar groot horlogemerk, als je kijkt naar wat voor aantallen die hebben geproduceerd door de jaren heen, niks bij voor te stellen.
En dat met echt een eigen smoel.
Heb zelf nog een Big Zero (foto van het web)
Ook erg iconisch

Ik was eerder best sceptisch over deze moderne modellen maar deze 2 modellen… :





:heart_eyes: al meerdere keren in m’n winkelmandje gehad :grin:
Ik ben om!
De prijzen zijn dan relatief aan de vintage wat “hoog” maar voor de specs lijkt het allemaal best te kloppen :ok_hand:

Edit: Ze hebben overigens zelfs een “chique” boutique in Parijs :grin:

2 likes

:joy::rofl: