NA: Rarara.. Raketa

Een welgekend klokje… ik zal jullie de geschiedenis, het merk, etc… wel besparen. Hier is genoeg over te vinden. Dan maar kort hoe deze in mijn collectie is gekomen…

Op een gekend veilingwebsite zat er in de wekelijkse vintage veiling telkens wel een Raketa Copernicus, vaak zowel met zwarte als witte wijzerplaat. Het leek me wel leuk om een Russisch horloge aan mijn collectie toe te voegen. Ik heb dan enkele keren op eentje geboden, maar het ging telkens veel hoger dan ik wilde betalen.

Dus dan maar naar Ebay… ook hier keuze zat, op eerste zich allemaal dezelfde modellen. Plots kwam ik deze tegen met een wat andere kast. Ben doorgaans geen fan van de straight lugs zoals op de typische copernicus. Geen idee of dit wel klopt voor het model… en of het dan zeldzamer is?

In een verveelde bui dan een bod gedaan… en na wat onderhandelen met de verkoper dan toch tot een koop gekomen.

Mijn verwachtingen waren niet veel… maar was toch enigszins teleurgesteld. Achteraf gezien was het zichtbaar op de ebay foto’s, maar de dial lijkt niet in het midden te zijn bedrukt. Het bolle plexi helpt ook niet. Het horloge kwam met een nieuw bandje “genuine leather” van spaanse makelijk. Initieel vond ik het best een leuk bandje, maar na slechts enkele keren dragen is er al een klein scheurtje aan de spring bar.

Maar voor deze prijs is het wel een prima horloge met leuke geschiedenis… ook originele wijzers.

Een van mijn zelf opgelegde regels is dat al mijn uurwerken in mijn watch box moeten passen. Dit zal wellicht wel de eerste zijn die er terug uit moet om plaats te maken voor iets nieuws/ouds.

Genoeg tekst… tijd voor wat plaatje. Deze van het binnenwerk is niet door mij gemaakt, maar wel van dit uurwerk.

16 likes

Erg leuk horloge is dit toch.
Veel plezier ermee!

1 like

Mooie horloges. Overigens was het niet Copernicus, maar Aristarchus van Samos die een heliocentrisch model formuleerde. Hij deed dat in 250 BCE, dus zo’n 1750 jaar daarvoor. Copernicus was wel zo eerlijk om het heliocentrische model aan Aristarchus toe te dichten.

Maar goed, de Raketa: Gefeliciteerd, en veel plezier er mee. Het is een tof ding.

2 likes

Gefeliciteerd, mooi! Staat ook verdraaid goed bij dat bloempotje :grin:

1 like

Blijft een uniek design met die wijzers. Ik kan me niet heugen dat ik deze in een C-shape kast heb gezien eigenlijk.

1 like

Ja, heb sindsdien ook geen meer gezien. Wie weet een collectors item die ik straks kan ruilen voor een 18k triple date moonphase patek :rofl:

1 like

Ik ook niet.
Wellicht een mod.