Baltic is een merk dat sinds de release van de eerste Aquascaphe op mijn radar staat. Het Franse micro-brand is een publiekslieveling en krijgt bij elke release wereldwijd lovende reviews. Toen de pre-order voor de Aquascaphe Dual-Crown live ging, scheelde het niet veel of ik had er eentje besteld. De prachtige film die het eerste meer eigentijdse ontwerp van Baltic aangekondigde, sprak tot de verbeelding. Toch had ik het moeilijk om een dergelijk bedrag uit te geven aan een horloge dat ik enkel van foto’s kende.
Fast forward naar november 2022 toen ik enkele dagen voor mijn werk in Parijs was. Op de website snel een afspraak gemaakt om de showroom te bezoeken en de collectie eindelijk eens in het echt te bewonderen. Baudouin van Baltic verwelkomde me met een tasje koffie en het bleek dat we niet enkel een liefde voor horloges, maar ook voor analoge fotografie koesterden. Hij had net als ik een Leica M6 op zak.
Mijn aandacht ging eerst naar de HMS 002. Een heel mooi vintage geïnspireerd ontwerp dat prijs-kwaliteit moeilijk te overtreffen valt. Maar ik heb al enkele dress-watches die eigenlijk veel te weinig gedragen worden, dus deze liet ik uiteindelijk links liggen. Ook de klassieke Aquascaphe collectie was erg mooi (Classic, GMT, Bronze) en de iets grotere Titanium mijn favoriet van de reeks.
Maar uiteindelijk bleef de blauwe Aquascaphe Dual-Crown het meeste hangen: een eigentijdse interpretatie van een klassiek duikhorloge met compressor case. Een ontwerp met een hoekje af. De interne bezel heeft een lichte helling waardoor je steeds verschillende tinten blauw onder het licht gebolde glas te zien krijgt. Het blauw van de wijzerplaat geeft overdag mooie kleurschakeringen en ’s avonds lijkt het bijna zwart. De rand van de case rond het glas is in een spiraal patroon gebrusht en twee kronen lijken wel wafelijzertjes. De markers doen me erg denken aan die van de Seiko SKX007, het horloge dat me in 2015 tot de wondere wereld van de horloges introduceerde. Alleen de lume van de SKX is jammer genoeg nog door geen enkel horloge in mijn collectie geëvenaard en dus ook niet door de Baltic.
De Dual-Crown met zwarte dial en de versie met zwarte PVD case waren ook erg mooi, maar ik had nog geen blauwe dial in de collectie en die kleur kwam hier echt prachtig tot zijn recht. Ik heb de 5th anniversary versie nog mogen bewonderen, maar zelfs deze limited edition kon me niet van de blauwe weg houden.
Het was niet mijn bedoeling om dit najaar nog een horloge te kopen en na een fijn gesprek van 1,5 uur trok ik terug de stad in. De Dual-Crown bleef echter in mijn gedachten en ik maakte een nieuwe afspraak om de dag nadien het horloge op te halen. Ik koos voor de standaard rubber strap met quick release bars omdat ik van plan was om regelmatig van bandjes te wisselen. Het horloge komt mooi tot zijn recht op NATO en zelfs op leer.
We zijn nu een maand verder en ik ben nog steeds erg blij met mijn aankoop en de ervaring bij Baltic. Het is een mooie update voor mijn SKX007 als vrijetijds- en vakantiehorloge. Iets dat ik zonder nadenken in vele omstandigheden kan dragen. De 39mm case past perfect om mijn pols met 17cm omtrek. Het speelse ontwerp en mooie kleurschakeringen van de blauwe dial doen me steeds glimlachen als ik naar mijn pols kijk.