NA + Review: HFLE 2021 Brunmontagne (nr 3/50 van Dao)

Inleiding

Daar is 'ie dan! Het forum loopt inmiddels vol met 50 stuks van de Horloge Forum Limited Edition 2021: de Brunmontagne Representor HFLE 40mm.

In dit topic neem ik jullie mee in mijn bevindingen als eigenaar van nummer 3/50.
We gaan in deze review vuistdiep in de bruine berg.

Sorry Pascal. Is helemaal niet grappig.

Aangezien je meerdere opties kon kiezen: ik heb er een met een zwarte secondewijzer, datum en in januari komt de brede bracelet.

Specificaties

Die vind je in het HFLE topic. Ik heb ze even voor je gekopieerd:

• TYPE UURWERK: Seiko NH35 met Brunmontagne gravering

• MATERIAAL KAST: 316L roestvast staal, met graveringen welke worden ingekleurd met zwarte lak

• MATERIAAL HORLOGEBAND: Massief stalen band met vouwsluiting en quick release.
    20mm bandaanzet en de keuze uit 2 stalen banden, in lijn met de kast of tussen de lugs.
    In lijn met de kast: 22 naar 18mm en tussen de lugs: 20 naar 16mm.

• DIAMETER HORLOGEKAST: 40mm

• DIKTE HORLOGEKAST: 11,4mm

• WATERDICHTHEID: 10 ATM (Zwemmen- & snorkelen)

• MATERIAAL GLAS: Saffier met AR coating voorkant, mineraal achterkant

• WIJZERPLAAT: Wit. Motief met opgelegde indexen

• INDEXEN: Zwart

• WIJZERS: Zwarte wijzers met witte lume. Keuze opties voor de seconde wijzers (oranje/blauw/zwart)

• DATUM: Keuze uit date/no-date. Datumpositie op 6

• CASEBACK: Caseback met zichtbodem. Gravering van HFLE2021 + Nummer X/X

Ervaring (na 2 dagen)

Hier een opsomming van mijn bevindingen tot op heden:

• DIAL: Nice. De dial deed me aan het begin twijfelen, zeker omdat Pascal uiteindelijk een ander motief op de dial koos dan waar ik voor was ingestapt. Maar wauw. Je snapt het niet als je er naar kijkt. Waar ik bang voor was: een beeld van dikke stopverf of Tipp-Ex met glossy finish. Maar het is meer een sneeuwlaag. En soms lijkt het wel metallic. En er zit een transparant laagje over, waardoor er in het licht ook vanalles gebeurt en dubbele schaduwen zichtbaar lijken te worden. Er zit een soort metallic zilverachtige glans in, terwijl hij echt wit is. Recht erop kijkend lijkt het relief niet diep. Maar met zijlicht worden er heel scherpe lijnen in zichtbaar. Ik vind het mooi.

• DE KAST: LOL, De Kast! was dat ook niet een Friese band? We blijven in thema! Erg herkenbare kast natuurlijk, ik ben blij met de 40mm variant nu. Ik draag liefst 36-38mm, maar deze draagt goed op mijn kleine 16,5cm polsen. Maar op de grote pols gaat het denk ik ook goed, door de hoeken is bij toch best fors en aanwezig. In positieve zin.

• INDICES: Mis ik seconden ticks? Meh. Bij het zetten van de tijd valt het op, maar ik mis het niet. Het pas wel bij het cleane design verder.

• SECONDENWIJZER: Die kon je kiezen. Oranje, blauw of zwart. Oorspronkelijk gekozen voor oranje, maar na het zien van de foto’s van de prototypes geswitcht naar zwart. De blauwe en de oranje wijzers vond ik gewoon te… blauw en oranje. Te felle kleur, waardoor het mij afleidde van de rest van het horloge. Zwart maakt het een mooi geheel, dus blij met mijn keuze!

• DATUM: Valt weinig over te zeggen, datumvenster is gewoon mooi strak en erg smal, daar hou ik wel van. Ik heb vaak liever geen datum en dat was dan ook mijn eerste keuze, maar ook dit geswitcht op basis van de prototypes, waar ik zonder datum de onderste helft van de dial als grote leegte zag. Dit breekt net even het geheel.

• OPGELEGD LOGO: Ook nice. Dat doet mooie dingen als er schuin in kijkt, en geeft net wat diepte en nog meer zilverglans. Ook mooi is onderaan het ‘Dutch Design’, ook opgelegd.

• BEZEL: Ik wist nooit zo goed wat ik van de stippen moest vinden, maar het staat goed! Er zit een tweede bezel bij, je schroeft ze er zo op of af als de deksel van je appelmoes. Maar dan met heel fijn schroefdraad, het voelt kwalitatief goed aan en de stippen lijnen uit bij het vastdraaien. Iets waar ik een risico voorzag.

• KROON: Qua design vind ik het mooi en weer wat anders. Zie maar op de foto’s. Persoonlijk merk ik wel dat ik het uittrekken en draaien daardoor moeilijker vind, ik krijg niet heel veel grip en moet mijn nagel ertussen wippen. Niet erg, ziet er mooi uit, maar minder qua gebruikersgemak in mijn ervaring.

• CRYSTAL: Saffier met AR coating, specs zeggen niet of het transparant is of blauw. Je zou zeggen transparant, maar soms neigt het toch naar blauw (of is het de lucht?). @brunmontagne mag het zeggen maar het boeit me verder weinig, is mooi en helder.

• LUG HOLES: Ja lug holes, o.b.a. (ook bekend als) kastpootgaatjes. We reviewen alles. Die moet ik even noemen. Want die zitten zo dicht op de kast dat 9 vd 10 banden die ik klaar had liggen niet passen. Okee, geen dikke Colareb banden die ik in gedachten had, maar ook geen (premium) nato. Damn. Geen bandenslet dus. Deze blauwe Colareb paste ertussen als ik hem haaks op de kast (zo plat mogelijk tegen de kast dus) erin zette. Maar er zit een dikke positieve maar aan: als je er iets op krijgt, is het dan ook rete-rete-rete strak. Geen lelijke gap tussen je band en de kast. Iedere band die je er op zet/krijgt, ziet eruit alsof het ervoor gemaakt is. Heel goed is dan wel weer dat er geen scherpe rand in de kast zit daar, die je band aan gort schuurt. En belangrijker, als het goed is zit de bracelet er ook retestrak op, en waarschijnlijk draag ik alleen die wanneer die binnen is.

• ACHTERKANT: Prima, kijkglaasje, graveringen in de ring en op de rotor, maar ik kijk er verder niet zo naar. Ik weet hoe het uurwerk eruit ziet. Ik heb er niet eens een foto van gemaakt.

• BRACELET: Vol verwachting klopt ons hart, we wachten het af tot eind januari - maar de quickrelease belooft wat. Ik heb de brede band gekozen, en ik denk dat het horloge met de bracelet nog veel meer tot zijn recht gaat komen.
    Niet mijn horloge en niet mijn foto, maar deze bracelet gaat er op komen:

Conclusie

Lekker man. Een uniek horloge, een HFLE die ook nog eens binnen het lopende jaar geleverd is! Erg tof, blij mee, dank @brunmontagne voor je enthousiasme, steeds iedereen weer meenemen, heldere communicatie, altijd vriendelijk bij feedback, hard werkend om het netjes voor elkaar te krijgen. Prima!

Fijne jaarwisseling iedereen!

102 likes

Nice! Mooie review @Dao , veel draagplezier toegewenst!

2 likes

Mooie review met idem foto’s. Geniet van je nieuwe horloge

2 likes

Mooie review!!!

De wijzerplaat is een regelrechte topper! De foto’s doen deze haast geen eer aan.
Groet van nr. 26 (oranje wijzer, no date - dat dan weer wel :wink:)

3 likes

Gefeliciteerd met deze topper!
Ik heb verschijnende combinaties voorbij zien komen…in mijn ogen kan je niet fout gaan.
Complimenten!

2 likes

Goede review en mooie NA! Respect voor @Brunmontagne voor het hele proces. Heb het, ondanks dat het niet mijn keuze was, toch helemaal gevolgd met veel plezier!

3 likes

Ho shit! Ik zit klaar!!

Zo, had je me gewoon bijna op

gejaagd!!

Heerlijke review! Ik ben de afgelopen 2 dagen al aan het genieten en dit maakt het weer een tikkeltje mooier! Bedankt voor je inzet en je vertrouwen tijdens het gehele traject. Ik heb er echt van genoten en leuke berichten als dit maken het voor mij ook echt af!

Lekker herkenbaar ook voor wat betreft veel genoemde punten! De stippen, de afmetingen, de dial, het blijven leuke terugkomende aspecten. Ik kan in ieder geval niet wachten om je straks ook je bracelet op te kunnen sturen zodat het plaatje helemaal compleet is!

Nogmaals bedankt voor je leuke bericht, geniet van de laatste dagen van het jaar en blijf me vooral lekker spammen met mooie foto’s, ik word er erg blij van! :smiley:

Oh ja, de AR coating is transparant :slight_smile:.

7 likes

Top review Dao. Mooie foto’s ook. En grappig om te lezen dat ik exact dezelfde wijzigingen heb doorgevoerd obv de prototypes.

3 likes

Mooie review @dao!!!
Ik vind het ook een prachtig horloge om te zien, vooral met stalen band :ok_hand:t2:
Heel veel plezier ermee man :+1:t2:

3 likes

Dat zeker en een mooie prijs/ kwaliteit verhouding :ok_hand:

3 likes

Mooie review en gaaf horloge. Snap best dat je op die band zit te wachten :drooling_face: succes haha!

Jij ook!

2 likes

Qua bandjes kan ik zeggen, dat ik geen moeite had met het monteren van de tropic, die ik er nu op heb. Die sluit wel lekker aan, wel een kleine sleuf tussen kast en bandje, maar je kijkt er niet doorheen. Het ziet er nu eerder naar uit alsof de zwart gekleurde sleuven op de kast ook boven en onder zijn herhaald.
For the record ik heb 31/50 met de blauwe wijzer. Die is niet felblauw, maar donkerblauw, al kleurt die in het zonlicht wel lekker fel. Past lekker bij de donkerblauwe tropic, die ik dan heb.

Verder kan ik me helemaal aansluiten bij @Dao. Ik heb hem ook even op de timer gelegd, zoals te verwachten loopt het uurwerkje strak. -1 s/d amplitude 277° beat-error 0.3ms

5 likes

Leuke review @Dao, het is weer een fraaie geworden dit jaar. Mooi hoe strak die band op de kast aansluit en de wijzerplaat ziet er bijzonder fraai uit zeg! Klasse @Brunmontagne!

3 likes

Mooie review Dao. Ik kan niet wachten tot die van mij wordt bezorgd.

3 likes

Mooi man. Hij is echt zoveel mooier geworden dan ik had verwacht. Leuke NA weer met dito foto’s :ok_hand:t3:

@Brunmontagne mooi werk heb je geleverd :clap:t3:

3 likes

Klasse review, niets aan toe te voegen :ok_hand:

3 likes

Goeie review, ik heb m met plezier gelezen.

3 likes

@Dao wat vind je van de LUME?

1 like

Cross-post

5 likes

ik krijg door jou review voor het eerst spijt dat ik niet heb ingetekend. Mooi spul. Geniet ervan!

3 likes