Inleiding
Daar is 'ie dan! Het forum loopt inmiddels vol met 50 stuks van de Horloge Forum Limited Edition 2021: de Brunmontagne Representor HFLE 40mm.
In dit topic neem ik jullie mee in mijn bevindingen als eigenaar van nummer 3/50.
We gaan in deze review vuistdiep in de bruine berg.
Sorry Pascal. Is helemaal niet grappig.
Aangezien je meerdere opties kon kiezen: ik heb er een met een zwarte secondewijzer, datum en in januari komt de brede bracelet.
Specificaties
Die vind je in het HFLE topic. Ik heb ze even voor je gekopieerd:
-
TYPE UURWERK: Seiko NH35 met Brunmontagne gravering
-
MATERIAAL KAST: 316L roestvast staal, met graveringen welke worden ingekleurd met zwarte lak
-
MATERIAAL HORLOGEBAND: Massief stalen band met vouwsluiting en quick release.
20mm bandaanzet en de keuze uit 2 stalen banden, in lijn met de kast of tussen de lugs.
In lijn met de kast: 22 naar 18mm en tussen de lugs: 20 naar 16mm. -
DIAMETER HORLOGEKAST: 40mm
-
DIKTE HORLOGEKAST: 11,4mm
-
WATERDICHTHEID: 10 ATM (Zwemmen- & snorkelen)
-
MATERIAAL GLAS: Saffier met AR coating voorkant, mineraal achterkant
-
WIJZERPLAAT: Wit. Motief met opgelegde indexen
-
INDEXEN: Zwart
-
WIJZERS: Zwarte wijzers met witte lume. Keuze opties voor de seconde wijzers (oranje/blauw/zwart)
-
DATUM: Keuze uit date/no-date. Datumpositie op 6
-
CASEBACK: Caseback met zichtbodem. Gravering van HFLE2021 + Nummer X/X
Ervaring (na 2 dagen)
Hier een opsomming van mijn bevindingen tot op heden:
- DIAL: Nice. De dial deed me aan het begin twijfelen, zeker omdat Pascal uiteindelijk een ander motief op de dial koos dan waar ik voor was ingestapt. Maar wauw. Je snapt het niet als je er naar kijkt. Waar ik bang voor was: een beeld van dikke stopverf of Tipp-Ex met glossy finish. Maar het is meer een sneeuwlaag. En soms lijkt het wel metallic. En er zit een transparant laagje over, waardoor er in het licht ook vanalles gebeurt en dubbele schaduwen zichtbaar lijken te worden. Er zit een soort metallic zilverachtige glans in, terwijl hij echt wit is. Recht erop kijkend lijkt het relief niet diep. Maar met zijlicht worden er heel scherpe lijnen in zichtbaar. Ik vind het mooi.
- DE KAST: LOL, De Kast! was dat ook niet een Friese band? We blijven in thema! Erg herkenbare kast natuurlijk, ik ben blij met de 40mm variant nu. Ik draag liefst 36-38mm, maar deze draagt goed op mijn kleine 16,5cm polsen. Maar op de grote pols gaat het denk ik ook goed, door de hoeken is bij toch best fors en aanwezig. In positieve zin.
-
INDICES: Mis ik seconden ticks? Meh. Bij het zetten van de tijd valt het op, maar ik mis het niet. Het pas wel bij het cleane design verder.
-
SECONDENWIJZER: Die kon je kiezen. Oranje, blauw of zwart. Oorspronkelijk gekozen voor oranje, maar na het zien van de foto’s van de prototypes geswitcht naar zwart. De blauwe en de oranje wijzers vond ik gewoon te… blauw en oranje. Te felle kleur, waardoor het mij afleidde van de rest van het horloge. Zwart maakt het een mooi geheel, dus blij met mijn keuze!
-
DATUM: Valt weinig over te zeggen, datumvenster is gewoon mooi strak en erg smal, daar hou ik wel van. Ik heb vaak liever geen datum en dat was dan ook mijn eerste keuze, maar ook dit geswitcht op basis van de prototypes, waar ik zonder datum de onderste helft van de dial als grote leegte zag. Dit breekt net even het geheel.
-
OPGELEGD LOGO: Ook nice. Dat doet mooie dingen als er schuin in kijkt, en geeft net wat diepte en nog meer zilverglans. Ook mooi is onderaan het ‘Dutch Design’, ook opgelegd.
-
BEZEL: Ik wist nooit zo goed wat ik van de stippen moest vinden, maar het staat goed! Er zit een tweede bezel bij, je schroeft ze er zo op of af als de deksel van je appelmoes. Maar dan met heel fijn schroefdraad, het voelt kwalitatief goed aan en de stippen lijnen uit bij het vastdraaien. Iets waar ik een risico voorzag.
-
KROON: Qua design vind ik het mooi en weer wat anders. Zie maar op de foto’s. Persoonlijk merk ik wel dat ik het uittrekken en draaien daardoor moeilijker vind, ik krijg niet heel veel grip en moet mijn nagel ertussen wippen. Niet erg, ziet er mooi uit, maar minder qua gebruikersgemak in mijn ervaring.
-
CRYSTAL: Saffier met AR coating, specs zeggen niet of het transparant is of blauw. Je zou zeggen transparant, maar soms neigt het toch naar blauw (of is het de lucht?). @brunmontagne mag het zeggen maar het boeit me verder weinig, is mooi en helder.
- LUG HOLES: Ja lug holes, o.b.a. (ook bekend als) kastpootgaatjes. We reviewen alles. Die moet ik even noemen. Want die zitten zo dicht op de kast dat 9 vd 10 banden die ik klaar had liggen niet passen. Okee, geen dikke Colareb banden die ik in gedachten had, maar ook geen (premium) nato. Damn. Geen bandenslet dus. Deze blauwe Colareb paste ertussen als ik hem haaks op de kast (zo plat mogelijk tegen de kast dus) erin zette. Maar er zit een dikke positieve maar aan: als je er iets op krijgt, is het dan ook rete-rete-rete strak. Geen lelijke gap tussen je band en de kast. Iedere band die je er op zet/krijgt, ziet eruit alsof het ervoor gemaakt is. Heel goed is dan wel weer dat er geen scherpe rand in de kast zit daar, die je band aan gort schuurt. En belangrijker, als het goed is zit de bracelet er ook retestrak op, en waarschijnlijk draag ik alleen die wanneer die binnen is.
-
ACHTERKANT: Prima, kijkglaasje, graveringen in de ring en op de rotor, maar ik kijk er verder niet zo naar. Ik weet hoe het uurwerk eruit ziet. Ik heb er niet eens een foto van gemaakt.
-
BRACELET: Vol verwachting klopt ons hart, we wachten het af tot eind januari - maar de quickrelease belooft wat. Ik heb de brede band gekozen, en ik denk dat het horloge met de bracelet nog veel meer tot zijn recht gaat komen.
Niet mijn horloge en niet mijn foto, maar deze bracelet gaat er op komen:
Conclusie
Lekker man. Een uniek horloge, een HFLE die ook nog eens binnen het lopende jaar geleverd is! Erg tof, blij mee, dank @brunmontagne voor je enthousiasme, steeds iedereen weer meenemen, heldere communicatie, altijd vriendelijk bij feedback, hard werkend om het netjes voor elkaar te krijgen. Prima!
Fijne jaarwisseling iedereen!