NA/review: Orient Triton, tussen Saturation Diver en Mako

In de Griekse mythologie is Triton, de zoon van zeegod en -godin Poseidon en Amphetrite, een wezen tussen mens en vis. Een prima naam dus voor het vorig jaar geïntroduceerde Orient duikershorloge met zijn gedaante tussen de Mako en de Pro Saturation Diver.


By David Guinea - Own work, Public Domain, Link

Orient is de derde grote Japanse horloge manufactuur, na Seiko en Citizen. Het is nu vooral bekend van klassieke en moderne horloges met een opengewerkte wijzerplaat of een gangreserve complicatie, maar ook van sportieve horloges en duikers.
De geschiedenis van Orient horloges gaat terug tot 1912 wanneer Shogoro Yoshida zijn horlogehandel uitbreidt met het zelf vervaardigen van gouden horloges op basis van ingekochte uurwerken. Hieruit volgt in 1920 de oprichting van Toyo Tokei Manufacturing dat zich initieel echter op klokken en meetinstrumenten richt. Pas in 1934 wordt de vervaardiging van horloges weer opgepakt. In 1949 moet het bedrijf sluiten door de slechte naoorlogse economische omstandigheden, maar al in 1950 wordt een doorstart gemaakt onder de naam Tama Keiki Company. In 1951 wordt het bedrijf tenslotte omgedoopt tot het Orient Watch Company zoals we het nu nog kennen. In 1964 introduceerde Orient met de King Diver een van de eerste Japanse duikhorloges. In 1971 ontwikkeld Orient op basis van het Seiko cal. 7005 het 469 kaliber met de kenmerkende weekdag drukker op 2 uur en rust hiermee de King Diver uit tot deze gediscontinueerd wordt in begin jaren '80. Het kaliber 469 leefde echter sinds de introductie van de Mako in 2004 voort als cal. 46943. Het 40N4A kaliber in de Triton en Saturation Diver is ook een nazaat van de 469, als door ontwikkeling van de 46N5A, wat op zijn beurt een doorontwikkeling van cal. 469 is zonder dag maar met gangreserve indicator.

In deze review vergelijk ik mijn laatst aanwinst, de vorig jaar geïntroduceerde Triton, die het vakje in mijn doos opvult tussen de eerste generatie Mako en de Saturation Diver (OSD). Niet alleen in mijn horlogekist maar ook in veel ontwerpelementen zit de Triton precies tussen de Mako en de OSD.

De kast van de Triton lijkt op het eerste gezicht verkleinde kopie van de OSD. Bij nadere beschouwing is het duidelijk dat de Triton ook duidelijke elementen van de Mako heeft. Zo zijn de net gepolijst zijkanten vlak zoals bij de Mako, waar deze bij de OSD bol gepolijst zijn, waardoor diens kast (nog) dikker overkomt. Bij alle drie de duikers zijn de lugs aan de bovenzijde geborsteld, maar alleen bij de Triton is er een ietwat afgeschuinde gepolijst randje. Dit geeft een net wat luxere uitstraling.
De Triton heeft een 120-kliks duikersring met gematteerde aluminium inleg. De afwerking en bediening hiervan is beduidend beter dan de stroeve 60-kliks Mako, maar de Triton moet zijn meerdere erkennen in de OSD voor zowel de grip van de ring als de geanodiseerde inleg die kras vaster is en erg op keramiek lijkt.

De kroon positie van de Triton is, net als bij de OSD, op de 4-uur positie zodat deze niet in je pols bijt. Vooral de OSD heeft dit vanwege zijn oversized kast nodig. De Mako heeft naast de kroon een verschroefde drukker op 2-uur voor het verstellen van de weekdag. Dit is een direct gevolg van het 46943 kaliber, dat de weekdag nog niet via de kroon kan verstellen. Bij de Mako II met cal. F6922 gaat de dag verstelling wel via de kroon en is de drukker komen te vervallen. Bij alle drie is de kroon gesigneerd, de Mako met een reliëf logo en de andere twee met een geëtst logo.

De bevestiging van de band aan de kast is bij alle drie verschillend. De Triton heeft mooi nauw passende solid end links, waar deze bij de Mako hol zijn en bij de OSD in de kast geïntegreerd. Bij zowel de Triton als de OS is de band eenvoudig te verwisselen door de aanwezige lug holes.
Over de banden gesproken, alle drie zijn van het Oyster type. De Triton springt er echter tussen uit met duidelijk dikker en bredere, enigszins afgeronde center links. De OSD en Mako hebben de meer klassieke Oyster vorm, waarbij de OSD duidelijk meer taps toeloopt naar de sluiting. De Triton is uitgerust met een 2 cm duikersverlenging in de sluiting. Voor dagelijks gebruik heeft dit geen meerwaarde aangezien de verstelling niet in stapjes kan. De OSD heeft wel de dagelijks bruikbare verstelbare duikersverlenging zoals die ook op de Seiko MM300 te vinden is.

De Triton is een fors horloge met een duidelijke wrist presence. Met 51 mm lug to lug is hij een slag groter dan de Mako, maar beduidend draagbaarder en comfortabeler op mijn relatief dunne pols van 17 cm dan de oversized OSD. De OSD is duidelijk over-engineerd, getuige alleen al het saffierglas van 5 mm dikte…

Zoals het duikers betaamt, zijn alle drie de horloges in dagelijks gebruik goed afleesbaar, ook in het donker. Maar daarbij is de Mako leesbaar, de Triton net wat feller en de OSD uitzonderlijk fel. De Mako heeft een dag en datum aanduiding op de klassieke 3-uur positie waardoor deze goed leesbaar zijn. Door het gebruik van kaliber 40N5A met een gangreserve op 1-uur moet de datum wijken. Bij de Triton schuin naar 4-uur en op de OSD naar de ongebruikelijke 9-uur positie. Dit maakt voor beiden de afleesbaarheid net even minder dan de Mako. De gangreserve voegt weinig functionaliteit toe aan deze automatische duikers.

De Triton vervult met verve de rol van het middelste kind en is misschien wel het favoriete kind. De Triton is beduidend meer horloge dan de Mako met een geavanceerder uurwerk en een betere afwerking. Ten opzichte van de OSD draagt voor mij de Triton comfortabeler als dagelijks horloge. De OSD voelt echter specialer. Aan alles voel je dat dat in eerste plaats een duik instrument is, geen dagelijks sporthorloge.

tabel

38 likes

Mijn beste,

Zo zo, je hebt er zowaar een heuse studie van gemaakt!!
Goed gedaan hoor, zo’n vergelijkend “warenonderzoek”!!
Mooie foto’s ook!!
En vanzelfsprekend, veel draag-plezier met je nieuwste ‘Orient’.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi verslag van prachtige horloges!

2 likes

Bedankt voor dit verslag @sharkbyte :ok_hand:
Blijft een heerlijk merk. Leuk dat je deze 3 naast elkaar gezet hebt. Plaatje van mijn Mako:


Gr.Wander

1 like

Mooie review! Geniet van je nieuwe aanwinst (en de andere 2, natuurlijk)!

1 like

Mooie klokken!!

1 like

Mooi verslag van een merk wat we niet vaak genoeg tegen komen.

1 like

Leuke revieuw, leest lekker weg. Wilde juist meer van dit merk weten, dus dank! Serieuze speler uit :jp: dus, ook op gebied van duikers. Leuk om er wat meer van te weten, dank!

En natuurlijk veel plezier met deze unit :sunglasses::muscle:t2:

1 like

Leuk gemaakte review van een erg vet horloge :star_struck:…heb deze Orient in mijn vizier, maar ik wel erg zit te twijfelen of het iets voor mij is :blush:

1 like

Ik heb hem ook. Voor net geen 300€ op Amazon. Toch wel veel mooier als mijn skx007. Echt super blij mee.

2 likes