In april verschenen online geruchten over een aanstaande aankondiging van een nieuwe Seiko GMT binnen de Seiko 5 lijn. Een Italiaanse handelaar zou per ongeluk ver voor het embargo enkele afbeeldingen online gezet hebben inclusief informatie over de prijs, het daadwerkelijke embargo op het nieuws en de namen van de nieuwe horloges. Op sociale media kwam de geruchtenmolen dan ook op gang. Van hype tot ontkenning en van ongeloof tot hoop, het kwam allemaal voorbij. En inmiddels worden ze bezorgd.
Ikzelf had een uitgestippelde shoppinglist voor dit jaar, maar ik nam mij voor om 8 juni af te wachten, dan zou immers de GMT definitief aangekondigd worden. Bleek het waar te zijn, dan ging ik over tot aankoop, bleken de geruchten roemloos tot definitief fake news bestempeld te kunnen worden, dan was ik voor een Tissot PRX 80 met een groene plaat of een Certina DS PH200M gegaan. De geruchten bleken echter waar, en toen bleek dat diezelfde dag direct gepre-orderd kon worden was het 5 minuten werk voor de bestelling stond. Een post in het ânieuwe seiko modellenâ topic en het âincoming topicâ later kon ik alleen nog maar wachten.
Vanaf juli zouden de leveringen op gang komen, maar een datum werd niet genoemd. 1 juli was ik daarom blij verrast met een mailtje van Seiko waarin aangegeven werd dat de SSK001K1 onderweg was en vanmorgen is hij bezorgd.
SSK001K1 VS Seiko 5 Sports en SKX007J
We kunnen de GMT direct vergelijken met de overige varianten in de in 2019 opnieuw gelanceerde 5-serie, maar die vergelijking is niet ontzettend interessant. Het is een Seiko 5 sports watch met een nieuw GMT Caliber 4R34 uurwerk, de kast is 0.1 mm dikker en de jubilee-band geeft een wat nostalgisch gevoel. Het glas betreft hardlex (met een cyclops), de bezel insert aluminium, de kroon zit op dezelfde plek en de plaat kent een sunburst effect. De specs passen bij de 5-serie, maar persoonlijk vind ik deze variant vele malen leuker door de GMT-functie. De verdere 5 Sports serie is, ondanks de vele varianten en opmerkelijke speciale edities, toch een beetje saai. Daarnaast hebben ze een lelijk logo, laten we eerlijk zijn. Daarom bewaar ik mijn SKX007J gewoon lekker. Die is minder mooi afgewerkt, maar blijft vele malen specialer.
Nog even die band dan; alledrie de GMTâs worden geleverd met een nieuwe Seiko Jubilee. Zoals de meesten weten zijn de banden van Seiko doorgaans het zwakste schakel van hun horloges. De banden van een Samurai rammelen, de banden van de SKX wil je liever weggooien en ook de bandjes van een Sumo wisselt menigeen direct in. Vaak terecht, maar bij de GMT onnodig hoopte ik. Hoewel de band als gegoten zit, niet echt rammelt en geen haren trekt moet ik wel concluderen dat de band wat aan de lichte kant is en daardoor niet heel robuust of duur aanvoelt. Hij ziet er wel geweldig uit. De sluiting is zoals we van Seiko gewend zijn. .
De bezel, het glas en mogelijke mods met de de SSK001K1
Misschien is het te veel gevraagd bij een GMT van 470 euro maar ik had graag een keramische bezel en saffierglas gezien. Nu moet ik wel zeggen dat de bezel insert er onverwacht goed uitziet. De zilveren zijde van mijn bezel glimt als een gek en er lijkt wel een laagje over de insert te zitten die ik bij mijn andere SeikoÂŽs niet heb. Ik ga dit horloge een tijdje dragen zoals hij geleverd is, maar ik houd de mogelijkheid open om het glas in de toekomst te vervangen en mogelijk koop ik een nieuwe bezel insert. Ik was er vooraf van overtuigd dat ik een Pepsi-bezel zou kopen, waarna iedereen mij kan vertellen dat ik er een nep-Rolex van gemaakt heb en dat ik super pauper ben (dat had ik prima gevonden) maar ik vermoed dat ik deze bezel langer laat zitten dan gedacht. Ik ben aangenaam verrast. Het eventueel aanpassen van de bezel is overigens ook de reden dat ik voor de zwarte plaat ben gegaan, dit biedt naar mijn inzien meer mogelijkheden mbt de kleurencombinaties. Wie weet zet ik er later wel een groene bezel insert in of wie weet komt de modding community toch nog met geweldige nieuwe onderdelen. We gaan het zien. Gekeken naar de hoeveelheid varianten in de 5 Sports-serie verwacht ik nog vele aankondigingen van deze GMT met andere kleurstellingen. Daarnaast maakt Seiko het uurwerk toegankelijk voor derde partijen, waardoor microbrands makkelijk eigen GMTâs kunnen maken. Dat levert vast veel nieuwe GMTâs op in de toekomst, waardoor deze variant origineel houden ook wel weer zijn charme heeft. De bezel klikt trouwens niet bij het roteren.
SSK001K1 True/Travelers GMT vs. Office GMT
Ah de eeuwige discussie over wanneer een GMT ââechtââ of ââtrueââ is of niet. Laten we daar niet te veel over spreken. Het is een Office GMT waarvan je op den duur over wilt stappen naar een travelers GMT mocht je echt veel reizen. Blijf je thuis en wil je gewoon 2 of 3 tijdzones volgen? Dan is dit uurwerk prima geschikt. Ikzelf handel vrij fanatiek op de beurs, dus de tweede tijdzone staat bij mij op de Eastern Time (ET) wegens het economische nieuws en de tijden van Wall Street aldaar. Daarvoor fungeert deze Seiko helemaal prima.
We hebben niet te maken met een screw-down kroon, maar wel eentje die zijn werk prima doet. Het verzetten van de GMT hand gaat gemakkelijk en de kroon voelt precies aan als die van een andere Seiko 5.
Conclusie en fotoâs
Je wilt nu gewoon plaatjes, dus ik heb er een aantal geschoten, met ook een focus op het bandje en het verstellen daarvan (met nieuwe tools die ik voor vaderdag heb mogen krijgen van mijn 9 maanden oude dochter, doet ze goed). Wat betreft draagcomfort is de Seiko GMT fantastisch, het horloge omarmt het licht op sublieme wijze, de band is een degelijke upgrade, de kast voelt fijn aan en de afwerking is vergelijkbaar met andere 5jes. De bezel weet me te verbazen en de cyclops is nog even oke. Saffier was leuk geweest maar laten we concluderen dat dit een GMT is om erg van te genieten. Een heerlijke aanwinst.