NA + Review: Seiko Presage SPB127 zero button chronograph

Na het lezen van de titel denken jullie vast; die is koekoek. Dat kan helemaal niet een chronograaf zonder knopjes. Dat klopt helemaal :smile: Het is een bijnaam die ik zelf net bedacht heb voor het horloge. Het horloge is namelijk een hommage aan Seiko’s eerste chronograaf uit 1964, bijgenaamd de “one button chronograph”. Volgens mij heb ik de primeur op HF dus schrijf ik er een review over.

Het was de eerste chronograaf gemaakt in Japan en werd door Seiko uitgebracht voor de olympische spelen van 1964 in Tokyo, de spelen waar Seiko de officele tijdswaarnemer voor was. Dat was een belangrijke mijlpaal voor Seiko, ze lieten zien dat ze geen kleine speler meer waren en het was de opkomst voor het merk waar we tegenwoordig mee bekend zijn. Zoals te zien is heeft het horloge geen minuten of uren teller, alleen een seconde teller en daarom slechts 1 pusher.

https://fratellowatches.imgix.net/2019/10/Crown-Chrono.jpg

Iedere mogelijkheid voor Seiko om een limited edition uit te brengen wordt natuurlijk aangegrepen en vorig jaar werd het 55 jarig jubileen al gevierd met een limited edition “reissue” van de eerste chronograaf. Maar met een prijskaartje van 3400 euro, een diameter van 42.5mm en een dikte van meer dan 15mm was dit horloge niet voor iedereen.

https://fratellowatches.imgix.net/2019/10/SeikoPresageChronographAnniversary-2.jpg

Ik was zeer verbaasd toen ik een paar maanden terug de aankondiging zag van nog een nieuwe reeks “reissues” van de 1964 chronograaf. Seiko heeft helemaal geen aanleiding meer nodig een gekke reissue te lanceren! :upside_down_face: Ditmaal zelfs geen chronograaf maar een time-only horloge. Helaas is de ontwikkeling van nieuwe uurwerken tegenwoordig niet meer zo makkelijk en zou het heel kostbaar worden een heel nieuw chronograaf uurwerk te ontworpen. Een bijkomend voordeel was dat er geen sub dials meer waren op de wijzerplaat en die dus eigenlijk meer gelijkend was aan origineel dan de dure reissue van 2019.

Als vintage liefhebber spraken de modellen me wel aan. Ik vind het een geslaagde release omdat het een model was dat we nog nooit gezien hadden. Het is niet zomaar een limited versie van een bestaand model in een ander kleurtje maar het is gewoon een heel nieuw model, nieuwe plaat, nieuwe kast, nieuwe bezel. Het horloge was 4mm afgeslankt tov de reissue van vorig jaar en ook 1mm gekrompen in diameter waardoor het een draagbaar formaat geworden was. Over die groene hoeven we het niet te hebben, ik vraag me af wie het een goed idee vond dit horloge in die kleur uit te brengen. Maar de zwarte en witte vond ik er wel gaaf uit zien. Er worden van elke kleur 1964 stuks gemaakt.

Wel is het horloge slachtoffer geworden van de drang van Seiko om alles in 2 hokjes te duwen. Het moet of een presage of een prospex zijn. Het is geen dress watch, maar voor een toolwatch is hij te verfijnd. Dit model valt eigenlijk tussen wal en schip en zou voor mij het beste uit gebracht moeten worden zonder de Presage branding.

Ik ben vaak kritisch geweest over wat Seiko doet de laatste tijd en met name de prijsvoering. Ik was positief verrast toen ik de prijzen voor deze modellen zag, met een listprijs 830 euro zijn ze niet goedkoop maar doorbreekt Seiko wel de lijn van de prijzen steeds verder te uppen. Sterker nog ze zijn honderden euro’s goedkoper dan bijvoorbeeld zelfs een niet limited edition MM200 met gelijkwaardige specificaties.

Vooral de witte/champagne kleurige variant vond ik leuk omdat dat het model was dat het dichtste tegen het origineel aan zat. Contrast tussen de witte plaat en de zwarte bezel is ook iets dat het altijd goed doet. Seiko goed in een paar dingen waaronder het maken van super droge, onaantrekkelijke renders van hun horloges op de website. Maar toen ik een unboxing keek op youtube en het horloge zag shinen was ik verkocht :star_struck: Vorige week is de SPB127 binnen gekomen:

Kort de specificaties op een rijtje:
Diameter: 41.3mm
Lug width: 20mm
6r35 uurwerk (gelijk aan een 6r15 maar met 80 uur gangreserve)
Aan de onderzijde ontspiegeld saffier glas
100m waterdichtheid
Klikloze bezel

Met 41mm is hij voor een modern horloge een normaal formaat. Wel groter dan het origineel maar begrijpelijk dat hij iets groter geworden is. De lugs lopen mooi naar beneden zodat hij mooi om de pols valt. Vanwege de bezel en hoe de wijzerplaat ontworpen is oogt hij ook minder groot dan je zou verwachten. Ten opzichte van een Cocktail modellen voelt het minder alsof je een schotel om de pols hebt.

Wat ik zelf vooral mooi vind aan het horloge is de wijzerplaat, de diepe en details van de wijzerplaat. Veel mooie details zoals de seconde markeringen, opgelegde indices en de geribbelde ring die onder de indices door loopt. De afwerking is niet perfect maar wel zeer verdienstelijk en door alle details ziet het er wel uit als een million dollar watch :sunglasses: Hij shinet echt geweldig die plaat.

De kleur van de wijzerplaat is apart en verschilt wel erg afhankelijk van de belichting. Een mix van grijs en champagne is de beste omschrijving, en dan niet champagne als in mat, licht geel dat nogal eens wordt gebruikt in de horlogewereld. Maar echt een glimmende champagne kleurige gloed.

Wat ik wel apart vond om in het echt te zien is de kleur van de cijfers op de bezel. Die zijn namelijk ook champagne kleurig maar niet gelumed zoals je misschien zou verachten dan.

Over de kast heb ik niet veel te zeggen. Een klein facet op de lugs zorgt er voor dat de kast niet saai te noemen valt. Maar het is verder een vrij neutrale kast zodat je oog vooral gefocussed wordt op wat er op de wijzerplaat gebeurt.

Wel is de kast dunner dan ik gewend ben van een moderne Seiko. Het horloge heeft geen kijkdeksel namelijk en is et 11.3mm ook dunner dan de meeste modellen. In combinatie met de diameter draagt het horloge dan ook vrij plat.

Over de band heb ik ook niet veel te melden. Kwaliteit prima met een solide sluiting. Als ik er iets over moest zeggen zou ik zeggen dat ik het jammer vond dat ze niet besloten de originele band na te maken. Maar zo’n speciale en geheel custom band zou denk ik flink in de papieren lopen. Ik ga hem denk ik op een mooie zwarte strap zetten. Ik zit te denken aan een tropic star bijvoorbeeld.

Ik heb zitten nadenken om toch een objectief beeld te geven van het horloge ook wat min punten te bedenken. Over de groene variant zullen we het maar niet hebben, daar heb ik weinig goeds over te zeggen. Zoals hier boven gezegd zou ik een ander band ontwerp gaaf gevonden hebben. Het uurwerk is ook niet een van de sterkste punten van het horloge, met een specificatie van +25 en -15 seconden per dag is het niet het accuraatste horloge in de prijsklasse. Ook is het bezien hoe het uurwerk zich op de lange termijn houdt. Met de 6r15 waren daar namelijk wel wat problemen mee. Hopelijk is het bij de nieuwe versie 6r35 verbeterd maar dat is alleen iets dat de toekomst zal uitwijzen. In ieder geval is de grotere gang reserve van 80 uur wel een bonus.

Samenvattend, het ontwerp is een heel stijlvolle hommage aan het origineel naar de standaard van deze tijd. Een uniek horloge in de Seiko line up momenteel, er is niks anders dat er op lijkt. Ik ben in ieder geval blij met de aanwinst.

warme groenten,
Koekoek

67 likes

Mooie review, leuk horloge. Dank je wel voor je verhaal en de foto’s. Fraai!
Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Leuke review, mooie foto’s :ok_hand:
gefeliciteerd met je NA en veel draagplezier toegewenst !

1 like

Mooi zeg!

1 like

Gefeliciteerd Daniel. Gaaf horloge! Enjoy.

1 like

Mooie review…:+1:

1 like

Fraai horloge met een klassieke uitstraling. Mooi NA verslag, veel plezier er mee gewenst!

1 like

Mooi verslag van een mooi gelukt horloge!
Veel plezier ermee !

1 like

Mooi man :ok_hand:

1 like

Top review !

1 like

Prachtig Horloge :sunglasses: !

1 like

Dat is weer een mooie, veel plezier er mee.

1 like

Leuke review. :+1: Veel plezier van deze aanwinst!

1 like

Super leuk! zou die originele niet ook iets voor je kunnen zijn? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Geweldig horloge! Mooier (prijs, kwaliteit, looks) heb ik ze niet voorbij zien komen. Gefeliciteerd met je NA.

1 like

Goede review, mooi horloge! Heb er zelf met een schuin oog naar zitten kijken op de site van Brunott. Uiteindelijk niet gedaan. Veel plezier ermee! :+1:

1 like

Ja ik ben ook al een tijd opzoek naar een 5717/5719 maar een mooie vinden in de juiste staat, prijs etc is niet zo makkelijk nog.

Daar komt de mijne ook vandaan. :wink: Ze zijn inmiddels ook uitverkocht daar.

2 likes

Lekker!

Het horloge is ook erg mooi, ondanks dat ik het nog steeds erg apart vind om een “0 button chronograaf” te zien!

Hoe ervaar je de platheid van het horloge? Hi d je dat fijn of juist niet fijn?

1 like

Mooi verhaal, en leuke aanwinst!! Die vintage monopusher chrono is zó cool, zou ik zelf ook ooit wel toe willen voegen aan de collectie.

1 like

Leuke review zeg!
Ik kende dit model (of origineel) helemaal niet, wat een gaaf ding was het origineel zeg!
De details vind ik wel mooi gedaan, maar ik vind het op basis van de foto’s moeilijk in te schatten of ik de kleur nou echt kan waarderen, ik neig naar nee eigenlijk :grin:

Daarvan dacht ik nou direct, wow wat gaaf! :sweat_smile:
Maar leuke review, keep them coming dit soort modellen vallen vaak buiten zicht :+1:

Weinig te maken met het origineel maar…
Vet man!

3 likes