Goedenavond,
Heb hem dan al een tijdje maar nog geen NA post gemaakt. Deze Tag Heuer overgenomen van een gewaardeerd forumlid. Ik zag hem voorbij komen en ik was verkocht. Hierbij een soort “mini review” met wat foto’s die ik zelf heb gemaakt. Heb dit overigens nog nooit eerder gedaan… Ach ja, al doende leert men. Hoor het wel of het bevalt en ik het vaker ga doen ;).
Specificaties
Onderstaand volgt een overzicht van de specificaties van deze Tag Heuer, ongegeneerd overgenomen van de Tag Heuer site: http://us.tagheuer.com/en/luxury-watches/aquaracer/aquaracer-300m-calibre-5-automatic-watch-41-mm-ceramic-bezel-black-steel-bracelet
Case: Fine-brushed and polished steel, 41 MM, Fine-brushed and polished steel case, Anti-reflective scratch-resistant sapphire crystal, Polished steel screw-in crown, Fine-brushed screw-in caseback with diving bell engraving, Water resistance: 300 meters
Bezel: Black ceramic
Dial: Black, Hand-applied polished and faceted indexes with green & blue luminescent markers, Polished and faceted hour and minute hands with green & blue luminescent markers, Polished seconds hand with colored tip, - Printed ‘‘TAG Heuer’’ logo, - Angled date window at 3 o’clock with magnifying lens, Printed minuterie on the dial
Strap: Steel
Movement: TAG Heuer Calibre 5 Swiss Made, Automatic calibre, Diameter: 26 mm (11 ½’’’) — 25 to 26 rubies depending on the execution, Rapid date correction, Balance frequency: 28,800 vibrations per hour (4 Hz), Power reserve: 38 hours.
Unboxing
Eerst verwijderen jede witte omdoos, niks meer of minder dan een wit kartonnetje dat om de Tag Heuer (vanaf nu TH) doos zit om deze tegen krassen te beschermen. De TH doos zelf is een mooie doos die leerachtig aanvoelt aan de buitenkant. Bij het openen van de doos zie je meteen de Aquaracer die je tegemoet glimt. De binnenkant van de doos is zeer netjes afgewerkt met een soort zachte creme-kleurige stof:
Als je iets dichterbij gaat kijken zie je de Aquaracer prachtig op zijn kussentje liggen. Wat meteen opvalt is de gele secondewijzer en de gele tekst “Calibre 5”. In deze foto komt het er minder uit als in het echt. Ik vind het minimaal gebruik van de gele accenten echt goed werken, less is more werkt in dit geval zeker.
Mechanisch
Ik wil zeker niet zeggen dat ik een horloge monteur ben, of ook maar op enige wijze verstand heb van de mechaniek in een horloge om te kunnen beoordelen of een uurwerk kwalitatief goed is. Echter heb ik er wel al vele in mijn handen gehad en op een dagelijkse manier gebruikt.
Wat me bij de Aquaracer opvalt is dat het bedienen van de kroon echt een genot is. Het losschroeven gaat enorm soepel, ook al draai je de kroon stevig aan. Het verzetten dan de datum en tijd voelt enorm solide. Ook het dichtdraaien van de kroon gaat soepel, het lijkt wel alsof de kroon het schroefdraad uit zichzelf vindt. Waar ik met de horloges die ik tot nu toe heb gehad vaak toch even naar het schroefdraad loop te zoeken, gebeurt dit bij de TH praktisch automatisch. In mijn zoektocht voordat ik dit horloge aanschafte las ik redelijk wat klachten over defecte kronen bij voorgaande Aquaracers. Misschien is dit wel de reden dat ze hier extra aandacht aan hebben besteed?
De gang reserve van het horloge is ook voldoende en de reguliere 38 uur wordt daadwerkelijk gehaald. Het uurwerk zelf is erg stil en de rotor is ook praktisch niet te horen bij dagelijks gebruik.
Afwerking
De afwerking van de Aquaracer vind ik persoonlijk erg goed. De keramische bezel ziet er prachtig uit, dit geldt tevens voor de wijzerplaat. Het licht speelt heerlijk met het patroon dat er in gemaakt is, het doet me een beetje denken aan een Patek Philippe Nautilus (ongetwijfeld komt dit natuurlijk niet in de buurt van een Patek, maar goed). Ik heb dit geprobeerd vast te leggen op de foto voor jullie:
Wat ik ook erg prettig vindt werken is de sluiting van de band. Dit is een simpel klik systeem op basis van pushers. Hij is dus erg makkelijk om en af te doen. De achterkant is gegraveerd, dit geldt ook voor de sluiting en de kroon. Dit zijn de kleine details die het horloge echt afmaken. Daarnaast is het horloge erg dun en draagt hij heerlijk om de pols.
De bezel draait erg soepel en is volgens mij een 120 clicks variant, voelt altijd toch erg lekker. En nee, ik heb ze niet nageteld ;).
Conclusie
Voor het geld een prachtige klok. Natuurlijk zijn er mensen die klagen bij TH over restwaarde. Ik moet zeggen voor list-price van € 2300,- krijg je een hele mooie klok met een eigen gezicht, keramische bezel, erg goede afwerking en een calibre 5 uurwerk. En zeg nou zelf, hij is toch prachtig om de pols?!:
Valt er dan helemaal niks te klagen? Natuurlijk wel… de band heeft soms de neiging een beetje te "piepen"bij het omdoen, of dit nieuwigheid is weet ik niet. Ik hou erg van een opgelegd logo op de wijzerplaat in plaats van een geprinte. Daarnaast is er nog de cyclops… ik ben er nou niet helemaal uit wat ik daar van vindt. Hij stoort me in elk geval niet, maar of die nou echt iets toevoegt? Ik weet het niet…
Ik ga in elk geval voorlopig heerlijk genieten van deze klok en nog een keer de nylon strap met vouwsluiting kopen. Kan ik lekker switchen om hem regelmatig een nieuw gezicht te geven
Groet,
Max