NA + review: Tissot PRS516 Powermatic 80

Horlogelieden,

Belofte maakt schuld, zegt het spreekwoord. En ik heb aan @Number4 beloofd een NA te schrijven.

Ik zit in het proces van downscalen van de collectie. Met name het midden/hogere segment te laten voor wat het is en een maximum van 6 horloges in de kist en één om de pols te hanteren. Ik heb aan een aantal zeer mooie horloges kunnen “ruiken”. Best veel geflipperd en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn eerste liefde toch een plek in de horlogekist verdient.

Zoals wellicht hier en daar te lezen valt heb ik van oudsher een zwak voor Tissot. Mijn eerste echte (Zwitserse) horloge was een Tissot. Ik denk dus dat daar de liefde een beetje vandaan komt. Ik wilde een allround Tissot met wat extra’s en dan is de nieuwe PRS serie de aangewezen keuze.

De PRS serie is al lang op de markt en het meest opvallende kenmerk, naast de link naar de racerij, is de diepte in de wijzerplaat vanwege de “hangende” indices. De wijzers gaan onder de indices door.

Zo kwam in een, dit keer, bewaakt ogenblik deze PRS 516 Powermatic 80 voorbij bij onze lokale juwelier. Hij mocht ook best wat afwijkend zijn maar niet te opzichtig. En dat hebben ze goed gedaan bij Tissot met de subtiele rand onder de bezel in dezelfde kleur als de secondenwijzer.

Persoonlijk vindt ik deze met de gele accenten dan ook de meest geslaagde en frisse van het stel. Het is ook momenteel de enige niet-chrono op staal in die serie.

Het hart is het bekende automatische Powermatic 80 uurwerk met een gangreserve van 80 uur. Niet gecertificeerd volgens COSC normen, maar ik moet zeggen dat +4 seconden per etmaal helemaal niet slecht is. Het horloge heeft een doorzicht bodem waarin een racestuur is verwerkt waardoor van het zicht op het uurwerk wel wat wegvalt. Niet storend of belangrijk, eerder een leuk detail.

Het horloge heeft heel fijntjes domed saffier met AR coating aan beide zijden, een keramische bezel, is 100wr (geen schroefkroon overigens) en heeft, zeker niet onaardige, blauwe lume. Voldoende “licht” zeker gezien de smalle indices.

De afwerking van de kast en band verbaast me telkens weer. De brushed delen zijn ook best fijntjes geborsteld waarbij er toch ook ruimte is gehouden om de contouren van de kast te benadrukken door polished lijnen te verwerken in de kast, maar ook in de band. De band draagt uitermate prettig en is met halve links voor mij precies op maat gemaakt.

Ook de wijzerplaat is een plaatje. (pun intended) Veel diepte, prachtige afwerking (ook van de contouren van het datumveld en hele subtiele, beetje bling-bling indices.

Uiteraard is er één ding waar over te twisten valt, en dat is het dag-datumveld. Het is wel een enorm voordeel dat de tekst wit op zwart is, en dus meegaat met de kleur van de wijzerplaat. Dat neemt heel erg veel weg van mogelijke verstoringen in de plaat. Ik vindt het zelf in deze uitvoering helemaal niet storend.

Veel horloge voor het geld moet ik zeggen en een afwerking die een hoger segment zeker niet zou misstaan.
Ik ben er blij mee, een oude liefde in een nieuwe jas en lekker no-nonsense.

The good: Veel horloge voor het geld met een hele goede afwerking en lekker fris door de gekleurde accenten wat prettig draagt en een prettige eigen stijl heeft.

The bad: niet echt iets te noemen anders dan: Er is best veel in dit segment waardoor men wellicht net iets doorpakt

The ugly: Misschien het dag-datumveld?

The photo’s:

Mooie diepte in de plaat.

Bedankt voor het kijken!

EDIT: Nog even een foto van het dagdatumveld erbij. :wink:

37 likes

Ik vind deze best leuk, met die opvallend gekleurde accenten. Geniet ervan!

1 like

Ik dacht eerste dat dat racestuur de rotor was. Na gelezen te hebben , toch niet.

Mooi ding man en leuk leesvoer!

1 like

Hele leuke klok voor het geld, en een aardig uurwerk op de koop toe.

Wel “Cheeky” foto’s, met de dag/datum aanduiding uit beeld :wink:

3 likes

Haha, niet eens opgevallen, je hebt gelijk1 Ik zal er nog eentje toevoegen met een duidelijk dagdatum veld. :+1:

EDIT: Done

Mooi!

Gr. Marc

1 like

Erg mooi horloge! op die tweede foto lijkt alleen de rand bij de dag/datum oranje en bij de andere foto’s niet?

1 like

Klopt, lijkt inderdaad. Het is de lichtval.

1 like

Mooi hoor! :+1:
Enige wat ik jammer vind bij deze uitvoering is dat ze de chapter ring zwart gemaakt hebben. Bij de “rode” is/was die staalkleur en dat vind ik toch wel een stukje frisser ogen:

Veel plezier met de aanwinst!

2 likes

Oooh, ziet er wat mij bereft prima uit.

1 like

Eens. Ik heb er ook naar gekeken, maar de doorslag gaf voor mij net dat tikkie meer teruggetrokken. Toch iets sportiever versus rustig allround.

De rode stond op de tweede plaats, ook erg mooi. :wink:

1 like

Voor mij staat de automatic chrono al een hele poos op nummer 1; nadeel daarvan zijn de maat van 45 mm en de schrikbarende prijs. :disappointed_relieved:

3 likes

Ja die is wel fors aan de prijs én aan de maat.

1 like

Super review en erg mooi horloge, nooit echt goed naar gekeken maar is zeker een overweging waard in deze prijsklasse :+1:t2::+1:t2::+1:t2:

1 like

Zekers. Tissot is best wel eigenzinnig en best een oud merk. :wink:

1 like

Ze is mooi Jaco :ok_hand: Leuk met het gele accent. Ps nooit geweten dat de wijzers onder de indices doorlopen…gaaf detail. :+1: Dank voor de interessante NA topic.

Veel draagplezier toegewenst!

1 like

Mooie NA, leuk om te lezen.
Zier er keurig uit, veel draagplezier gewenst!!

1 like

Veel plezier van deze mooie Tissot!:+1:

1 like

Mijn beste,

Zó zó!! Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Het is dan ook magnifiek horloge voor een langdurige polstijd!!
Veel draag-plezier. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Erg mooi! Ik ben het grotendeels eens met je review (en het lijkt natuurlijk ook wat met wat ik over de chrono heb geschreven. Ik moet wel zeggen dat met het vaker dragen van de chrono ik toch de wijzerplaat wat te anoniem vond en de “lamellen” weinig tot zijn recht komen. Ze vielen alleen maar op als het licht precies goed veel Ik bleef daarbij toch veel meer met mijn ogen hangen bij de mooie afwerking van de kast en band in plaats van de wat monotone matzwarte plaat. Veel plezier met je aanwinst!

2 likes