NA; review van de Subdelta Ace Mk2

Hartelijk welkom mede horlogeliefhebbers,

Deze keer gaat de NA eens niet over een horlogemerk met een oude en rijke historie maar juist over een redelijk jong merk. Een merk waar ik meteen al respect voor heb, omdat een bekend goed concept wordt opgepakt en omgetoverd met een verfrissende nieuwe invalshoek, te weten comfort.

Om voor de snelle lezers maar vast meteen tot de conclusie te komen; met een Subdelta Ace Mk2 met zwarte wijzerplaat om de pols, kunt u zich direct aan boord van een onderzeeër wanen en met de uitvoering met blauwe wijzerplaat, op een tropisch strand. In beide omgevingen, zal het het horloge zich ontpoppen als een trouwe en vooral comfortabele metgezel en u iedere keer weer in één oogopslag helpen met haar primaire functie: betrouwbaar en duidelijk de tijd aangeven.

Zo en zoals u inmiddels wel van mij gewend bent, dan nu de aandacht gericht op het horloge van boven naar beneden en gelooft u mij, er is voldoende te beleven tussen saffier en achterdeksel. U gaat onderstaand overigens een aantal keren de korte aanduiding “(comfort)” vinden, niet om u daarmee te vervelen maar meer om ieder punt, dat hieraan bijdraagt, te markeren. Telt u maar rustig mee.

Het saffier:
Het glaasje van een horloge is belangrijk beste lezer, immers het biedt uitzicht op het interieur en bovendien graag in alle invalshoeken en licht omstandigheden. Daarnaast speelt krasbestendigheid een grote rol, beiden in een onderzeeër en op het strand nietwaar? Over het tweede punt hoeft u alvast niet in te zitten, dit glaasje is een krasvast saffier (comfort), maar ook het eerste punt is tevens goed verzorgd. De vorm van het saffier, samen met de effectieve anti reflectie coating, staan borg voor een uitstekend zicht op de wijzers en wijzerplaat (comfort) en aangezien de coating aan de binnenzijde is aangebracht, hoeft u ook daarin geen krasjes te vrezen (comfort). Op onderstaande foto, kunt u zelfs bij een heel flauwe kijkhoek, nog steeds keurig de tijd aflezen (comfort).

De wijzers:
Over de wijzers valt uiteraard één en ander te vertellen. Om te beginnen kunt u de vorm op twee manieren interpreteren: technisch (onderzeeër) en funky (strand) en hoe u er ook naar kijkt, ze zijn niet mis te verstaan (comfort). Toch een prettige bijkomstigheid aan een horloge nietwaar? Mede door de royale hoeveelheid lume, kunt u het aflezen ook ‘s nachts voortzetten (comfort) en een saillant detail is dat de urenwijzer is opengewerkt. Hierdoor verschijnt in combinatie met de bedrukking van de wijzerplaat met regelmaat een andere achtergrond in de wijzer, waardoor het horloge steeds weer een ander uitzicht biedt. Een boeiend concept, welke op ondergetekende zijn uitwerking zeker niet mist.

De wijzerplaat:
Ook de wijzerplaat draagt haar steentje bij aan mijn technische/strand typering. Ze versterkt op haar beurt en in mooie harmonie, het effect van de wijzers. De lay-out is zodanig gekozen, dat de primaire functie van tijd aflezen in een oogwenk gebeurt (comfort) en bovendien niet mis is te verstaan, ook niet in het donker (comfort). De eveneens royale hoeveelheid lume op alle indices, alsook de cijfers, doet haar werk voortreffelijk. Wanneer ik ‘s nachts even wakker wordt en met dichtgeknepen ogen en zonder bril naar dit horloge kijk, zie ik in één oogopslag of het de moeite loont om nog even te slapen (comfort). Met menig ander horloge heb ik al eens mopperend te vroeg naast mijn bed gestaan, dat kan ik u verzekeren.

Het uurwerk.
Als motor van dit horloge is gekozen voor een noeste Sellita SW200-1. Over dit uurwerk is op internet voldoende kennis op te doen, dus ik zal volstaan met de conclusie dat ook hier niet op is beknibbelt. Sterker nog, het is ook keurig afgeregeld voordat het horloge zijn weg naar de consument vindt (comfort), een feit waar ik persoonlijk erg gecharmeerd van ben. Natuurlijk mag een mechanisch horloge iets afwijken maar naar mijn mening, worden toleranties daarvoor, vanuit allerlei aspecten, wel eens te veel opgerekt en ik vind het heerlijk wanneer een horloge gewoon meteen acceptabel loopt. Ook hier geen teleurstelling met deze Subdelta! Voor de fijnproevers onder ons, kan ik nog verklappen, dat dit uurwerk geen onnodige tussenstand voor het verstellen van de datum heeft, hetgeen verraad dat er niet zo maar een wijzerplaat zonder datum uitsparing is op een standaard uurwerk is gemonteerd. Dit uurwerk kent geen overbodige onderdelen, is netjes vanuit de basis zonder datum uitgevoerd en u heeft geen zorg over tijdstippen waarbinnen het horloge niet mag worden versteld (comfort).

De kast:
Wanneer het huisje van een horloge uit een staal bestaat, welke door zijn eigenschappen ook voor onderzeeërs wordt gebruikt en bovendien ook nog eens is gehard, dan kunt u zich voorstellen dat u zich over beschadigingen weinig zorgen hoeft te maken (comfort). Beiden in een technische omgeving of aan het strand, zullen de elementen weinig kunnen uitrichten maar ook voor fervente wisselaars van banden, is het een goed bericht. Geen bekraste lugs meer en geen krassen op de kast, hoe mooi kan het zijn.

Tevens levert het materiaal een bijdrage aan een hogere ongevoeligheid voor magnetisme, hetgeen de nauwkeurigheid van het uurwerk ten goede komt (comfort). U had het net al gelezen, ook hierover is ondergetekende erg te spreken.

Verder is de vorm van de kast zodanig uitgevoerd, dat de lugs iets naar beneden afbuigen en daarmee keurig aansluiten op menige pols.

Een goed doordacht detail daarbij, is dat de lugs de pols feitelijk niet raken omdat het geheel eigenlijk op het achterdeksel ligt. Deze constructie sluit vervelende aanraking van horloge met de pols uit (comfort) en een compliment aan de designer voor deze geraffineerde uitvoering! Direct nadat het horloge om is gedaan, is het al niet meer duidelijk aanwezig, in één woord: heerlijk.

De gestraalde kast is mat grijs van kleur, hetgeen uiteraard wat kil kan overkomen maar tijdens het maken van wat fotootjes, viel me op dat de grijze tint wel degelijk meedoet met de warmte van de lichtbron. Overdag zakelijk of helder, ‘s avonds bij wat gedempt licht, ook een wat gedempt horloge, een leuk detail.

De kroon:
Even over de kroon gesproken beste lezer, deze is gesigneerd, heeft een fijne vertanding en een afronding van de rand. Daardoor is grip goed geborgd (comfort) maar drukt geen scherpe rand van de kroon in uw hand (comfort), gewoon keurig doordacht uitgevoerd. Ze schroeft bovendien soepel, grijpt steeds weer goed aan in de schroefdraad tijdens het dichtdraaien (comfort) en dat geeft een goed gevoel.

Het achterdeksel:
Vlak uitgevoerd, voelt u geen scherpe kantjes of randjes (comfort), hetgeen dus in combinatie met de gekozen kastvorm een mooi gebalanceerd geheel vormt.

Het deksel is schroefbaar uitgevoerd en helpt mee aan de waterdichtheid van 20 Bar (comfort). Ruim voldoende voor dagelijkse recreatie en aangezien het horloge vermoedelijk meer strand dan onderzeeër gerelateerd zal worden gebruikt, kunt u dus ook ongestoord van het water genieten.

De band:
Zoals u wellicht al eens is opgevallen, besteed ik veelal wat minder aandacht aan de banden waarop horloges worden geleverd. Ze worden aan het einde wat belicht maar meer ook niet en dit vind zijn oorsprong in het feit dat ik zelf erg eenkennig ben in horloge banden. U ziet mijn horloges veelal op vintage leren banden en in dit geval op zwarte Bulang. Derhalve heb ik vaak geen mening over andere banden maar in dit specifieke geval, kan ik u melden dat dit horloge wordt geleverd op een zeer stevige Rios band waar u niet omheen kunt. Dit horloge gaat, zonder u, nergens heen!

Tevens is de gesp aan de achterzijde bedekt met een extra stukje leer, waardoor contact met de pols wordt vermeden, u raadt het al, dit draagt bij aan (comfort).

Samenvatting:
De Subdelta Ace Mk2 is een veelzijdig en vooral zorgeloos horloge met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Ze is professioneel gebouwd, draagt enorm comfortabel, zal niet snel beschadigen en is uitstekend afleesbaar. Eindelijk weer eens een horloge, waarbij ik de datum niet mis doordat er zoveel voor in de plaats wordt geboden, heerlijk!

Marktpositie:
Één ding wil ik nog even niet onthouden beste lezer en dat is wat toelichting op de prijs/kwaliteit verhouding van dit horloge. U zult inmiddels wel hebben opgemerkt, dat ondergetekende erg onder de indruk is en hoewel ik meestal niet voor een microbrand kies, heb ik hier een uitzondering gemaakt. Mooi initiatief, mooie prijs, geen doorberekenen van grote marketing campagnes, boardroom bonussen en grote research afdelingen maar de centjes zijn keurig uitgegeven aan het bouwen van een mooi, betrouwbaar en comfortabel horloge. Daar kan menig merk nog iets van leren.

Hartelijk dank voor het lezen van weer een boterham en ik hoop u wellicht geïnspireerd te hebben, om uw vrije tijd eens door te brengen met deze zorgeloze compagnon.

NB. Zoals altijd, heeft u toestemming om alles in deze post te gebruiken, publiceren, mailen, linken, etc. Sterker nog, u doet het besproken horloge er recht mee en eerlijk is eerlijk, dat mag worden gezegd.

U allen alvast een fijne weekeinde wensende en met vriendelijke groet, Pappie.

67 likes

Bead blasted, 200m. Mooie toolwatch.

2 likes

Prachtige review @ThaPapper :ok_hand:

2 likes

Wat is de diameter? Lijkt sprekend op mijn kast van de Damasko DS30. Ook qua kroon en lugs

2 likes

Top review van een top horloge!
De mijne is met 1 onderbreking al twee weken om de pols. Met z’n 42mm een perfecte maat :ok_hand:t3:
Werkelijke alleskunner!

4 likes

Heerlijke review met prachtige foto’s van een stoeronderzeebotenstalennononsensetoolwatch :ok_hand:

2 likes

Mooie review :ok_hand:geniet van deze toffe aanwinst

2 likes

Lekker flieger zeg, mooie foto’s ook(comfort).

Congratz :ok_hand:

3 likes

Cool ding. Had al een zwak voor de Nederlandse einzeiger en ik kijk ook met een schuin ook naar de nieuwe Duitse ontwikkelingen.

Doet me heel erg denken aan Damasko maar dan vriendelijk geprijsd. Jammer dat ze zo groot zijn.

4 likes

@ThaPapper Super wat een leuke review! Draag hem
In goede gezondheid. !
@Zulu 40mm is al op de tekentafel, in een paar maand in iets bescheidener maat te krijgen

4 likes

Mooie review en stoer horloge :+1:
Eén puntje van kritiek is de drukke tekst met grote letters op de wijzerplaat. Ik vond de afleesbaarheid stukken beter op de lumeshot dan in het licht

3 likes

42mm diameter, maar komt ook een 40mm versie binnenkort.

4 likes

Gefeliciteerd met de aanwinst.
Veel draagplezier!

Wat is daar de lug to lug van?
Vraag het voor een vriend….

2 likes

Lekker klokkie weer Pappie!
Veel draagplezier. :ok_hand:

2 likes

Leuk horloge, maar op een of andere manier krijg ik heel erg sterk de drang een laklaag over die wijzerplaat te spuiten :sweat_smile: :sweat_smile:

Een wijzerplaat met een polish had hem heel tof gemaakt.

Wel cool dat je zo’n nieuw merk probeert!

2 likes

Een fractie onder 48mm voor de toekomstige 40mm versie

4 likes

Was niet mogelijk, wijzerblad is uit weekijzer, daar kun je geen sunburst op maken. Keuze viel toen op mat, een toekomstige versie me Sunburst sluit ik niet uit :wink:

3 likes

Topper weer! Gratuliere!

2 likes

Mooi horloge, heb er ook al paar keer naar gekeken.

2 likes

Mooi hoor, zeker de blauwe. :facepunch:
:+1: Gelijk ingeschreven voor de nieuwsbrief.

2 likes