Jullie (her)kennen het vast wel en hebben misschien hetzelfde proces doorlopen. Bij dit horloge gaat het niet zozeer om ratio, maar draait het allemaal om: het hart heeft zijn redenen die het verstand niet kent……
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een duiker, met behoorlijke specificaties en dan ook nog eens voorzien van een Valjoux 7750. Waarom een duiker met chrono, hoor ik jullie vragen. Tsja, gewoon omdat ik een fan ben van het 7750 uurwerk en die complicaties op 6,9 en 12 gewoon heel erg mooi vind.
Op een gegeven ogenblik kreeg ik de Deep Blue Master chrono 7750 op de radar. Ik was op slag verliefd. Dit horloge had alles in zich wat ik zoek qua uurwerk, complicaties (inclusief dag en datum) en spec’s. Dit horloge is echter redelijk moeilijk te bemachtigen. Jullie kunnen dus mijn teleurstelling wellicht wel voorstellen. Heb je een horloge gevonden wat je geweldig vind en alle vinkjes zet, is hij niet meer te krijgen. Al een tijdje volg ik diverse fora, maar echt niet te vinden.
Tot in augustus 2020 ik een kort filmpje tegenkwam van de Zelos Hammerhead chrono SS midnight blue. Een gevoel van herkenning en op slag verliefd. Dit horloge gaat gaat qua looks nog een stukje verder dan de Deep Blue, jammer genoeg heeft hij geen dag en datum aanduiding. Gadver, wat een mooie klok. De midnight blue moest het gaan worden. Nu is het een limited edition en er zijn er maar 50 van gemaakt, dus redelijk weinig. Van de andere combinaties zijn er ook maar 50 gemaakt en daar waren er nog een aantal van beschikbaar, maar de midnight blue vond ik verreweg het mooiste. Voor minder doe ik het gewoon niet. Vanwege de niet-beschikbaarheid heb ik ook dit klokje moeten laten varen. Maar deze is wel in mijn hoofd blijven zitten.
Nu wil het geval dat een kennis van mij dit klokje wel heeft aan kunnen schaffen. Nu heeft hij ook een groot aantal klokjes en deze bereikte zijn pols nog niet eens. Ik heb lang moeten lobbyen om hem over te kunnen nemen van hem. Begin januari 2021 belde hij op of ik nog geïnteresseerd was. Natuurlijk was ik nog geïnteresseerd en snel waren we er uit. Ik heb het klokje voor nieuwprijs overgenomen. Hij had hem immers niet gedragen, zat nog compleet in de stickers, en door de limited edition echt niet meer verkrijgbaar en mijn drang/honger naar het horloge was er nog steeds. Het verzekerd verzenden heeft hij voor zijn rekening genomen.
Inmiddels heb ik het horloge meer dan een week in mijn bezit en gedragen, dus het roze-bril effect is inmiddels wel weggezakt. Dit horloge is alleen voor echte mannen en niet voor the faint of heart.
Hiermee doel ik op de afmetingen van het horloge en dan niet zozeer de diameter maar juist de dikte van het horloge (it is big) en het gewicht, dat is namelijk 265 gram op de stalen band en dan is deze ingekort op mijn maat.
The following is the case….
Gemaakt van 316L Stainless steel, en gewoon een geweldige afwerking met aan de zijkanten een combinatie van geborsteld en gepolijste delen, de overgang tussen het geborstelde en gepolijste is echt superscherp gedaan. Ik vind dit heel geslaagd en voegt net wat extra’s toe in diepte en complexiteit en maakt de kast net dat extra stukje meer interessant.
Met zijn 44m in diameter, 48mm lug-to-lug, en een dikte van ongeveer 20 mm (met het glas gemeten) is hij toch verbazingwekkend draagbaar en gewoon “lekker chuncky”.
What’s under the hood?
Onder de motorkap treffen we de alom bekende Valjoux 7750 Elabore aan. Uitgerust met een geskeletoniseerde PVD rotor welke een extra mooi uitzicht op het uurwerk geeft. Ik heb niet terug kunnen vinden of Zelos nog verdere aanpassingen aan het uurwerk heeft gedaan.
In ieder geval het heeft een reserve van ongeveer 42 uur. De keuze voor dit uurwerk gecombineerd met de waterdichtheid van 1000 m, de double-domed sapphire met AR-coating en de zichtbodem (ook sapphire) leiden dan ook tot de respectabele dikte van deze bad-boy.
De wijzerplaat
Ik heb gekozen voor de midnight blue variant, welke een mooie diepe blauwe kleur heeft en echt een geweldige diepte geeft met het zonlicht er op. Natuurlijk de prominente squircles (hoorde ik in een review, dit is een samenraapsel van de woorden quirky, square, circles) en geven dit horloge een geheel eigen smoel. Verder mooi opgelegde indices, de eigenzinnige brede wijzers en de geweldige hoeveelheid lume (subdials, internal tachymeter/chapter ring) dragen bij aan de geweldige uitstraling. Indices en wijzers zijn handgepolijst en hebben een schitterende finish.
The bezel
Dit is ook weer eens iets anders, de bezel is gemaakt van Zirconium oxide ceramic en is in bijzonder hoge mate slijtbestendig en hard (ongeveer 1500Hv). Maar met die hardheid niet bros en ook nog eens een enorme scheur propagatie/ taaiheid (6,5 -8 MPam ½). En ook hier is weer een geweldige hoeveel lume in aanwezig. Ik snap dat deze kreten jullie waarschijnlijk niets zeggen, maar ik heb ooit (o.a) materiaalkunde gestudeerd en vind het nogal indrukwekkend.
Lume
Hier is echt sprake van de overtreffende trap, goed > beter > Zelos Hammerhead
Wat een bak met lume heeft dit horloge zeg! Alles licht op in het donker en je kunt het bijna als nachtlamp gebruiken. Dus subdials, alle wijzers, indices, internal tachymeter, bezel en zelfs het logo op de kroon is voorzien van lume (super-luminova C3 X1 en BGW-9). Geweldig mooi om te zien.
The strap
Standaard komt het horloge met een fijn dragen rubberband en een 316L stainless steel band. Beide banden maken een solide indruk en dragen erg fijn. Waar ik wel aan moest wennen is dat de halve schakel welke aan de clasp zit vast is, dus niet draaibaar. Hierdoor “steekt” deze een beetje uit. Na een paar dagen wel aan gewend, maar ik vind het toch wel een klein ontwerpfoutje. Dit doet overigens niet af aan de kwaliteit van de stalen band, want deze is echt comfortabel en rock-solid te noemen.
The verdict
Ik heb het horloge nu meer dan twee weken onafgebroken gedragen en niet de behoefte gehad om een wissel te doen. Dat wil nog wel iets zeggen, tenminste voor mij. Nu ik thuis werk wisselde ik met regelmaat.
De kwaliteit van afwerken staat echt op een hoog nivo en er is echt oog voor detail geweest. Zelos maakt bij iedere release van een nieuw horloge echt zichtbaar stappen. Voor mij klopt dit horloge gewoon helemaal. De combi van chrono en duiker vind ik persoonlijk echt helemaal geweldig. Ik weet dat deze combi (chrono en duiker) bij velen de wenkbrauwen zullen laten fronsen, maar daar gaat het juist om. Tenslotte het hart heeft zijn redenen die het verstand niet kent……
Bij dit horloge gaat het niet om ratio, maar juist om het hart.
Ben vooral benieuwd naar wat jullie ervan vinden, want ik weet dat jullie hier zeker een mening over zullen hebben. Dus kom maar op met die meningen, ik hoor ze graag!