NA: Revue Thommen Airspeed

Ik heb al een tijdje een Revue Thommen Airspeed chrono op het oog. Ik vind het formaat (38-39 millimeter), de waterbestendigheid tot 100 meter, de volledige titanium kast en band, de draaibare lunette, chrono+datum mooi.

In eerste instantie wilde ik de versie met de Lemania 5100, maar na de beproeving met de Eberhard besloot ik: nooit meer. De hoofdveer van de L5100 kost net zoveel als het hele uurwerk voor dit horloge, omdat ik de quartzversie heb gekocht.

Ik heb quartz altijd afgewezen omdat het niet zo eclectisch is als een mechanisch uurwerk, maar dat idee kent grenzen. Dit uurwerk heeft 27 juwelen (hoe?! waarom?! meer dan een 7750!), heeft een centrale minutenchronoteller. Het uurwerk is de ETA 251.262, die niet als een HAQ wordt beschouwd als ik me niet vergis; de .264 is echter wel een dingetje, omdat het thermisch gecompenseerd is en een drop-in vervanging is voor de .262, maar dat is voor een toekomstig project. Voor nu werkt dit en is het genoeg.

De wijzerplaat heeft een blauwachtige glans, wat het interessanter maakt dan plat zwart, en tritium lume is aanzienlijk vergeeld. Ik weet dat tritium oud is en dat ik geen gloed mag verwachten en dat is prima. Het horloge is 38 mm breed, 11,5 mm dik, 45 mm van lug tot lug en een lugbreedte van 20 mm.

Ik heb dit horloge voor een koopje gekocht, moet ik zeggen. Het horloge loopt, alles werkt en in het grote geheel van de dingen krabt het een paar jeukjes:

goede kwaliteit quartz horloge: check
Revue Thommen (ik vind de naam en het ontwerp leuk): check
centrale minuten chronometer: check
Klein titanium met duikersring: check

Onopvallende doos, niets bijzonders. Ik weet dat het niet origineel is, maar het horloge is minstens 20 jaar oud, misschien nog wel ouder, als ik afga op het T-Swiss Made - T-merkteken op de wijzerplaat. Het voelt dan ook een beetje raar om te verwachten dat de doos erbij zou zitten, gezien de leeftijd.

Een 20 jaar oude sluiting. De band en kast lijken de decennia goed te hebben doorstaan, maar de sluiting?

Prima. Vijf minuten, een beetje afplaktape en een schuursponsje maakten er snel werk van. Erg blij, moet ik toegeven.

Maar nu de grote vraag: wat draag ik vandaag? Damasko DC82. Mijn smaak is in ieder geval congruent!

25 likes

ziet er goed uit
voor en achterkant
draag hem met plezier

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Ik wens je vele mooie momenten met deze sportieve verworvenheid.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd met je NA

1 like

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee.

1 like

Ja, dat zal van voor 2000 zijn in elk geval.

Leuk ding… bedrijf achter revue thommen maakt ook horloges voor andere merken.

1 like

Veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:

1 like

Joh echt? Welke merken? Ben nieuwsgierig

Mooie aanwinst, veel draagplezier!:ok_hand:

Ze zijn pas deel geworden van grovana (maken veel merken) na jouw horloge denk ik

Maar vertex en vulcain zit iets en nog een lijst kleintjes.

Originele producent van Steinhart.

1 like

Ik dacht dat steinhart zelf produceerde? Blijkbaar niet.

1 like

Nu wel maar zo zijn ze niet begonnen. Grovana is een OEM producent.

1 like

Mocht je een reserve band zoeken:

Thema ‘Revue Thommen Airspeed Titan Armband’ https://uhrforum.de/threads/revue-thommen-airspeed-titan-armband.585247/

1 like

Ik ben bekend met OEM producenten, heb dat in mijn branche ook (gitaarbouw). Had niet verwacht dat dat in de horlogemakerij niet het geval was, maar Steinhart doet het overkomen alsof ze alles zelf maken; Dat dat nú het geval is en vroeger niet, wist ik niet. Had ook nog niet gehoord van de naam Grovana, zal eens kijken, interessant!

Die band is leuk maar heb ik echt niet nodig. De band is precies op maat. Eigenlijk een heel klein beetje te groot zelfs maar minder dan 1 schakel, en omdat 'ie zo licht en klein is, kom ik wel weg met die iets te grote maat.

Hier is een wellicht interessant stukje leesvoer.

https://www.watchuseek.com/threads/grovana-steinhart.3295186/

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.