Geachte leden van dit forum, welkom bij een NA wat dit keer niet eens een vostok is.
Het is een @rlc !
Nee het is een RLG atlanticus ook wel bekend als Richard LeGrand Atlanticus. Geinspireerd op de compressor duikers uit de jaren 70 maar dan in een modern jasje.
Hoewel ik mij toch wel een fervent vostok verzamelaar mag noemen (of niet, geen idee) en ik heel blij ben met mijn vostoks, wil ik ook een normale verzameling, daar was ik al eens mee begonnen met de Casio G-shock ga2100 all black, maar daar moet nog meer bij, ( het liefst nog een stuk of 3 ofzo want m’n kist moet vol) ook merkte ik dat het gross van mijn horloges allemaal donker zijn (Op de vostok “yachtmaster” amphibian na) dus er moest wat kleur bij!
Ik was er dus al vrij snel over uit dat het een kek en fris zomer horloge moest worden ondanks dat de kans klein is dat ik dit jaar op zomervakantie ga. Enkele eisen waren dan ook :
- een frisse wijzerplaat ( a la doxa / zodiac)
- een 200m waterdichtheid was wel gewenst (hoewel ik toch niet dieper dan 2 meter ga)
- niet al te groot ivm mijn babypolsjes
Ik kwam al snel uit op de Dan Henry 1970. Deze:
Dit was eigenlijk al perfect zonder dat ik het wist, mooie frisse look, geïnspireerd op de jaren 70 compressor duiker en eigenlijk alles wat ik zocht. Uiteindelijk ging er nog wat tijd overheen maar vorige week wilde ik m toch bestellen, en zo ging ik met mijn geld in de aanslag naar de website en klikte ik op bestellen, tot ik op het tabje betalen kwam.
Alleen creditcard…
Ja, shit, heb ik niet. En ik wilde ook niet iemand anders creditcard gebruiken dus die DH kwam er niet.
Toen maakte ik een topic aan met dat ik rustig op zoek was naar een soortgelijk horloge, of in ieder geval een fris zomer horloge a la zodiak / doxa of de DH.
Ik kreeg veel aangeboden maar 1 horloge sprong er voor mij echt uit en dat was deze. Die wijzerplaat was het helemaal met die pastel blauwe kleur. Ik kende het merk niet dus ik even snel opzoeken, zag er allemaal prima uit en de verkoper en ik kwamen snel tot een deal.
Het horloge zelf is dus de RLG atlanticus, nu in de volksmond ook wel de @RLC genoemd. Enkele specs:
Movement: NH35A Automatic Movement
Water Resistance: 200 meters / 660 feet
Luminousity: BGW9 Blue on hands and indexes
Crystal Sapphire: coated boxed mineral with anti-reflective coating
Bezel Features: Internal rotating dive bezel (set via 2H crown)
Case Back3D Stamped
Strap: Stitched, padded embossed genuine leather strap with quick release mechanism
Dimensions
Case Diameter: 42mm
Case Thickness (without crystal):10.5mm
Case Thickness (with crystal):12.5mm
Lug to Lug: 48mm
Lug Width: 22mm
Prima toch? Komt erg dicht bij de DH 1970 en misschien vind ik deze wijzerplaat nog wel mooier. Enige nadeel is wel de strap, het doet zich voor als een sailcloth maar het is eigenlijk leer dus je kan er niet mee zwemmen, vandaar de mesh band die ik erbij kocht. Ik ga zelf ook nog op zoek naar een frisse strap, suggesties zijn welkom.
Hij is op de site zelf uitverkocht maar deze was vrij nieuw dus ik vind het helemaal mooi.
Enkele foto’s:
Ik ben 1 van de weinige die een mooi horloge zo verrot kan fotograferen

Ik ben onwijs blij met mijn NA en ik denk dat een mooie toevoeging van mijn collectie is, zeker naast al dat donkere. De kwaliteit valt me ook behoorlijk mee. Ik zag een review op YouTube waar men het over de inner rotating bezel had die speling bleek te hebben, dat was gelukkig alleen bij de eerste batch en hebben ze daarna opgelost (zo ook bij deze ). De kast ziet er mooi uit en die pastelblauwe wijzerplaat is erg fraai en dat zal in het zonlicht nog beter zijn. Omdat het een matte plaat is heeft deze geen sunburst maar dat mis ik ook niet echt.
De afwerking is naar mijn inziens helemaal prima!
Nu wachten tot we weer op zomervakantie mogen zodat ik m goed kan testen en op naar de volgende NA
Ahoy!