NA Roamer Stingray S Rotodate + vraag lumen

Hele poos niet meer echt ‘actief’ geweest op HF maar ondertussen wel een pak NA’s in m’n collectie.
Tijd om schade in te halen, te beginnen met deze - NA Roamer Stingray S Rotodate - tijd geleden op de kop getikt. Laatste model met crosshair op de dial.
Ondertussen terug van service-beurt (had +20 jaar in een bureaulade gelegen).

Echter deze ochtend liet ik het horloge (omgekeerd) even uit m’n hand glippen en viel vanop zo’n 3 cm.
Hierdoor is een stukje oude lumen losgekomen (zie onderste foto) . Jammer!
Ik zie dit model regelmatig passeren en vaak is de lumen zelfs volledig weg bij de minutenwijzer. Voorlopig zie ik geen reden om actie te ondernemen, ik ben voorstander van zo weinig mogelijk aan het originele horloge te raken maar ik vrees alleen dat ‘het aftakelproces’ nu alleen maar kan versnellen.

Mijn vraag; stel dat het verergert, kan ik dan de lumen laten herdoen en zo ja waar kan ik hiervoor terecht? Of is het volgens jullie beter om er gewoon vanaf te blijven, hoe weinig lumen er ook overblijft.

2 likes

De meeste horlogemakers kunnen vanaf de achterkant wel de lume versterken en eventueel het gat weer opvullen met nieuwe lume. Bijkleuren is lastig, dus je loopt wat risico op kleurverschil als je het gat wilt laten opvullen.
Helemaal uitkrabben en opnieuw lumen kan ook, maar dat zou ik persoonlijk niet doen, omdat dat onnodig de originaliteit aantast.

1 like

Good to know, tx.

1 like

Geweldige ondergewaardeerde horloges deze, lekker eigenwijs, met inhouse kastconstructie en caliber. Zoveel kwaliteit :ok_hand:

Relumen staat James Hyman in de UK goed aangeschreven, heb ik ook een goede ervaring mee, wel tijdje geleden. Als je zijn contactgegevens wil, stuur maar een berichtje.

1 like

Komt zeker en vast ooit eens van pas. Stuur maar door.
Appreciated!

Er zijn horlogemakers die adviseren om die losse flakes lume (en beschadigde lume in de wijzer) zo snel mogelijk te verwijderen ivm mogelijke vervuiling uurwerk.

2 likes

Kan ik inkomen; zie het stukje nu al niet meer liggen op de dial. Kans dat het in datumvenster of - zoals bij deze - in de rotating bezel terechtkomt, is groot.

1 like

ondergewaardeerd horloge en merk!

1 like