NA roamer. Wie weet hier meer over?

NA vandaag opgehaald.
Het betreft een Roamer, wie weet hier meer over, jaar caliber enz.

Hier wat fotos.

Groetjes Dennie

10 likes

Achter dit linkje staat een stukje geschiedenis van Roamer van de Roamer site
Jouw horloge stamt mi. uit de jaren '40.
En achter dit linkje staat een chronologisch stukje geschiedenis op de Roamer history site.
Hopelijk kun je er iets mee, bv. zoeken naar een Roamer uit de jaren '40, wie weet komt er dan wat meer op je pad.
Overigens een gaaf horloge!

edit;
Btw je kunt misschien ook contact leggen via het blog van de vintage Roamer site misschien kunnen ze je daar meer vertellen over jouw horloge.
Succes!

1 like

Mocht je deze fraaie Roamer op willen (laten) knappen controleer dan eerst even m.b.v. een GM teller of er niet toevallig radium-226 op de wijzers en wijzerplaat zit.

Heel leuke vintage NA!

Gefeliciteerd met je NA Dennie. Ik heb geen kennis van vintage en/of Roamer. Maar genoeg anderen op het forum gelukkig wel

Bedankt voor de info! Was niet van plan er iets aan te doen, hij werkt gewoon dus is ook niet nodig voor mij.
Ik zal eens rond vragen of iemand een GM teller heeft, ben nu wel nieuwsgierig…

Ik zou deze zeker checken op radium, zie eruit alsof er radium in zit of heeft gezeten (wijzers…). Ik heb een dergelijk horloge gehad dat niet werkte en meteen verkocht… ik ga er niet aan beginnen :skull:

1 like

Duur zijn ze niet bij AliExpress.

Ik ook. Zelfs al zou het horloge radioactief zijn dan kun je het gerust af en toe dragen tenzij het dosistempo erg hoog blijkt te zijn.

Vandaag bij de horloge zaak in de stad gaan vragen of hij een GM teller heeft. Helaas had hij deze niet.
het horloge had ik uiteraard om enheb hem uitgelegd waarom ik het vraag. Horloge laten zien en hij was er zeker van dat het radium is, hij schate het horloge op de jaren 30.

Je kunt voor ca. €40 een GM teller op AliExpress kopen. Nauwkeurigheid moet je met een korreltje zout nemen maar je kunt duidelijk zien of er radiumverf gebruikt is en ongeveer hoeveel.

Mocht je willen bestellen, koop dan een type dat het dosistempo in uSv/h aangeeft.

Knappe Roamer, veel plezier ermee!