NA Rodana

Rodana is opgericht in 1930 In Grenchen (Zwitserland). De 5/10 eerste jaren werden de horloges verkocht onder de naam Rodana die later om ‘juridische’ redenen werd gewijzigd naar Rodania (omstreeks 1952).

In de jaren 30 bouwde Hans Baumgartner een goede reputatie op met dit merk, vooral met zakhorloges en dunne kalibers. De productie boomde.

De heer Manfred Aebi, een jonge Zwitserse immigrent, nam het merk over en de commerciële activiteiten werden overgebracht naar Brussel. Zij werden een van de leiders in de Benelux en produceerden uurwerken van goede kwaliteit.

Rodania was aanwezig in de sport reklame sinds 1954 wanneer zij voor het éérst het wielrennen sponsorde met de klassieker Luik - Bastenaken - Luik.

Het bedrijf wordt nu beheerd door SA Montebi en het verkoopcentrum werd naar Wemmel overgebracht.

Tijdsloze charme om de pols: Rodania is even Zwitsers als Belgisch. Als kind kreeg ik destijds voor mijn plechtige communie of een Pontiac of een Rodania, dat weet ik niet meer. Evenmin waar deze gebleven zijn …
Nu een sobere hobby verzameling mij enige tijd geleden bestormde kan ik uitslaan ‘het sacrament des altaars ontvangen’’ te hebben’ : én een Pontiac én een Rodania - niet gelijk aan mijn horloge als kind, maar dat hoeft ook niet.

Als je de vintage markt wat afschuimt of in mijn geval enkele goede aanbieders kent kun je voor weinig geld vinden hetgeen je zoekt. Het horloge heeft wel wat diepe krassen op het glas, but I don 't care. Blij mee :slight_smile:

34 likes

Krassen kan je proberen eruit te poetsen (polywatch, ander polijstspulletje).
Neem aan dat het een plexi is.

Verder leuk ding! Ik heb echt een zwak voor dit soort ‘bulls eye’ horloges :slight_smile:.

1 like

Dank. Krassen zijn net te diep vrees ik :blush:

Erg mooie wijzerplaat. Leuk font ook. Evt. een nieuw glaasje is voor een horlogemaker een fluitje van een cent.

1 like

Zal ik overwegen, bij een eventuele service als ik zicht krijg na enkele dagen hoe deze de tijd houdt :wink:

Geniet van deze mooie Rodania.
Mooie vintage. :+1:

1 like

Dankjewel

Mooi! Ik heb nog een Rodana chronograaf die een onderhoudje krijgt momenteel. Weet ik ook weer dat die pre 52 is :wink:

1 like

Beauty! :ok_hand: :blush: Van harte met je nieuwe aanwinst! :+1:

1 like

Leuk met dit verhaal er bij…

Ik kocht onlangs een lot horloges en daar zat ook een Rodana bij, vroeg me toen al af of dit iets met Rodania te maken had, nu weet ik het waarvoor dank! Heb ook nog een Rodanex, maar dat zou er dan weer niets mee te maken hebben.

Weet ook dat hier in België bij elke ( kermis ) koers eerst de Rodania wagen passeerde met door de luidspreker galmende tekst tatatata “Roooodaaaaaniaaaaaa”

Glaasje kan je vervangen hé, kost geen massa.

Wie van het forum heeft deze auto in het bezit??? :wink:

2 likes

Dank. Waar heb je de chronograph in onderhoud? Gewone horlogemaker of ergens privé?

Mooie vindst en veel plezier ermee :clap::+1: en zet hem ook nog in de vintage afdeling s.v.p. !

1 like

:wink: komt daar later zeker nog aan bod :blush:

Veel draagplezier :+1:

1 like

Bij @Floris155

1 like

mooie aanwinst, veel plezier ermee.

1 like

Enkele fotootje 's :slight_smile:

jaar 1951

jaar 1952

en in 1954

1954

2 likes

Toemaatje :blush:

1 like

Leuke NA, ik had 'm in een ander topic al voorbij zien komen! Veel plezier hier mee.

Maarreh, da’s wel een leuke: Wie zijn die goede aanbieders? :slight_smile:

1 like

Toevallig leren kennen via 2dehands be - zoek maar even, daar zijn er 2 waarvan eentje uit Wavre af en toe een goed aanbod heeft :wink: (reeds 3x een NA vintage via hem)