Hier een NA met een heerlijke nineties vibe: ik vond een mooi artikel over deze speciale Longines serie op
Hier een vertaling van het eerste stuk en daarna natuurlijk de foto’s!
In het begin was er ‘Rodolphe by Longines’, daarna ‘Rodolphe by Rodolphe’, en dan simpelweg ‘Rodolphe’, gevolgd door ‘Rodolphe’ in het hart van de Franck Müller Groep. Nu is er ‘Manufacture Rodolphe Cattin SA’. In het kleine wereldje van horlogeontwerpers is Rodolphe een geval apart en ongetwijfeld de enige die een voornaam als handtekening heeft kunnen opleggen. Het moet gezegd worden dat Rodolphe, zonder het echt gepland te hebben, een voorloper was, de eerste ontwerper die tot ‘ster’ werd gemaakt door het merk dat hem in dienst had. (Meer
Toen in 1984 de academie voor toegepaste kunsten, Ecole des arts Appliqués, in La Chaux-de-Fonds nog maar net achter de rug was, werd de term ‘ontwerper’ nog niet echt gebruikt in horlogeateliers. De creatieve taken werden toevertrouwd aan aangewezen ontwerpers in witte laboratoriumjassen. Met zijn rock-'n-roll-allure - die hij vandaag handhaaft - stak de jonge Rodolphe als een zere duim uit in dit conservatieve en vaag ‘saaie’ universum. Hij was niet alleen geïnteresseerd in het ontwerpen van horloges, maar volgde ook gretig de ontwikkelingen in de wereld van muziek, film en mode.
Tegen alle verwachtingen in kon de jonge kunstenaar met een rebelse inslag het goed vinden met de kordate CEO van Longines, Walter von Kaenel, die ook een hooggeplaatste officier was in het Zwitserse leger. Von Kaenel begreep ongetwijfeld dat hij met Rodolphe een kans had om het merk nieuw leven in te blazen. Zo gaf hij de jongeman steeds meer verantwoordelijkheden. Rodolphe kreeg de leiding over het ontwerp van het horloge en het imago van het merk. Hij werd vaak naar Italië gestuurd en kwam terug met nogal alarmerende rapporten. Hij merkte de snelle komst op van nieuwe concurrenten uit de modewereld die reactiever waren, aantrekkelijker voor een nieuw publiek en meer in lijn met de huidige trends. Zijn conclusie: Longines moet zichzelf opnieuw uitvinden. Tijdens een van de gezellige cocktailuurtjes die Walter von Kaenel graag op vrijdagavond organiseerde, daagde de CEO Rodolphe uit: “Aangezien je slimmer bent dan de anderen, doe me dan een voorstel!”
Zo gezegd zo gedaan. De volgende maandagochtend ging Rodolphe naar Von Kaenel met een dossiermap vol tekeningen - eigenlijk al veel eerder gemaakt in navolging van zijn dromen en inspiraties. Zijn voorstel was om een submerk te creëren waarvan de collecties zouden worden geïnspireerd door mode, iets in de trant van bijvoorbeeld een ‘Jean-Paul Gaultier by Longines uurwerk’.
Von Kaenel stelde zijn ateliers open voor Rodolphe, gaf hem carte blanche en drie maanden om met alles terug te komen: de collectie, de prototypes en een communicatieplan. Toen hem in de workshops werd gevraagd wat hij op de wijzerplaten van de prototypes moest schrijven, wist de jonge ontwerper niet wat hij moest zeggen, dus antwoordde hij alleen maar: “zeg maar, Rodolphe”.
Toen de collectie klaar was, werd deze gepresenteerd tijdens een wereldwijd seminar door Longines, dat de internationale vertegenwoordigers van het merk in Hong Kong samenbracht. De reacties waren enthousiast en toen het op de naamgeving van deze nieuwe collectie aankwam, drong iedereen aan op “Rodolphe by Longines”. Dit avontuur werd onmiddellijk gelanceerd en zou acht jaar duren, met ongeveer 60.000 verkochte horloges per jaar.
Meer lezen? Klik hier:
Dit exemplaar is een automaat, 39mm en stamt waarschijnlijk uit 1988-1992.