NA: Rodolphe by Longines diver.

Hier een NA met een heerlijke nineties vibe: ik vond een mooi artikel over deze speciale Longines serie op

Hier een vertaling van het eerste stuk en daarna natuurlijk de foto’s!

In het begin was er ‘Rodolphe by Longines’, daarna ‘Rodolphe by Rodolphe’, en dan simpelweg ‘Rodolphe’, gevolgd door ‘Rodolphe’ in het hart van de Franck Müller Groep. Nu is er ‘Manufacture Rodolphe Cattin SA’. In het kleine wereldje van horlogeontwerpers is Rodolphe een geval apart en ongetwijfeld de enige die een voornaam als handtekening heeft kunnen opleggen. Het moet gezegd worden dat Rodolphe, zonder het echt gepland te hebben, een voorloper was, de eerste ontwerper die tot ‘ster’ werd gemaakt door het merk dat hem in dienst had. (Meer

Toen in 1984 de academie voor toegepaste kunsten, Ecole des arts Appliqués, in La Chaux-de-Fonds nog maar net achter de rug was, werd de term ‘ontwerper’ nog niet echt gebruikt in horlogeateliers. De creatieve taken werden toevertrouwd aan aangewezen ontwerpers in witte laboratoriumjassen. Met zijn rock-'n-roll-allure - die hij vandaag handhaaft - stak de jonge Rodolphe als een zere duim uit in dit conservatieve en vaag ‘saaie’ universum. Hij was niet alleen geïnteresseerd in het ontwerpen van horloges, maar volgde ook gretig de ontwikkelingen in de wereld van muziek, film en mode.
Tegen alle verwachtingen in kon de jonge kunstenaar met een rebelse inslag het goed vinden met de kordate CEO van Longines, Walter von Kaenel, die ook een hooggeplaatste officier was in het Zwitserse leger. Von Kaenel begreep ongetwijfeld dat hij met Rodolphe een kans had om het merk nieuw leven in te blazen. Zo gaf hij de jongeman steeds meer verantwoordelijkheden. Rodolphe kreeg de leiding over het ontwerp van het horloge en het imago van het merk. Hij werd vaak naar Italië gestuurd en kwam terug met nogal alarmerende rapporten. Hij merkte de snelle komst op van nieuwe concurrenten uit de modewereld die reactiever waren, aantrekkelijker voor een nieuw publiek en meer in lijn met de huidige trends. Zijn conclusie: Longines moet zichzelf opnieuw uitvinden. Tijdens een van de gezellige cocktailuurtjes die Walter von Kaenel graag op vrijdagavond organiseerde, daagde de CEO Rodolphe uit: “Aangezien je slimmer bent dan de anderen, doe me dan een voorstel!”
Zo gezegd zo gedaan. De volgende maandagochtend ging Rodolphe naar Von Kaenel met een dossiermap vol tekeningen - eigenlijk al veel eerder gemaakt in navolging van zijn dromen en inspiraties. Zijn voorstel was om een ​​submerk te creëren waarvan de collecties zouden worden geïnspireerd door mode, iets in de trant van bijvoorbeeld een ‘Jean-Paul Gaultier by Longines uurwerk’.
Von Kaenel stelde zijn ateliers open voor Rodolphe, gaf hem carte blanche en drie maanden om met alles terug te komen: de collectie, de prototypes en een communicatieplan. Toen hem in de workshops werd gevraagd wat hij op de wijzerplaten van de prototypes moest schrijven, wist de jonge ontwerper niet wat hij moest zeggen, dus antwoordde hij alleen maar: “zeg maar, Rodolphe”.
Toen de collectie klaar was, werd deze gepresenteerd tijdens een wereldwijd seminar door Longines, dat de internationale vertegenwoordigers van het merk in Hong Kong samenbracht. De reacties waren enthousiast en toen het op de naamgeving van deze nieuwe collectie aankwam, drong iedereen aan op “Rodolphe by Longines”. Dit avontuur werd onmiddellijk gelanceerd en zou acht jaar duren, met ongeveer 60.000 verkochte horloges per jaar.

Meer lezen? Klik hier:

Dit exemplaar is een automaat, 39mm en stamt waarschijnlijk uit 1988-1992.

46 likes

Wow! Een bijzondere en glimmende verschijning, geniet ervan.

1 like

Gaaf ding en mooi verhaal, dank je wel

1 like

Das een bijzondere, veel geluk met deze NA.

1 like

proficiat, veel draagplezier!

1 like

Speciaal, proficiat

1 like

Leuk verhaal, ik had er nog nooit van gehoord

1 like

Weer iets bijgeleerd, ik kende dit niet.
Veel draagplezier toegewenst met de NA.

1 like

Gaaf ding, ken dit model niet moet ik zeggen.
Aparte verschijning zeg :wink:
Veel plezier er mee! :star_struck: :grin:

2 likes

Wat leuk! Heb ooit ook een Rodolphe by Longines gehad…een van mijn eerste horloges uit een wat hoger segment (destijds :see_no_evil:) Dit verhaal kende ik niet, dankje voor het delen!

1 like

Heel mooi en bijzonder, plezier ervan!

1 like

Interessant verhaal en gaaf en opvallend horloge! Gefeliciteerd!

1 like

Bijzondere toevoeging aan jouw indrukwekkende collectie. Gefeliciteerd met je NA. Mooie dial :+1:t2:

1 like

Ik zeg blits!!

2 likes

Een goed verhaal en een heel aparte verschijning, veel draagplezier ermee.

1 like

Ik weet niet wat ik van het ontwerp moet vinden, in die zin dat het bijna barok is, maar tegelijkertijd ook überfunctioneel.

Ik wil me ook afvragen hoe hij op leer of NATO staat, maar die lugs ogen verre van standaard.

Hoe dan ook, cool! Gefeliciteerd. Dat is hier volgens mij ook een unicum.

1 like