Na : Rolex 16013 op de broodplank

Eigenlijk heb ik dit horloge al meer als een maand maar door de onbetrouwbaarheid van een verkoper op Chrono24 ontmoeten we elkaar nu pas in levende lijve.

@sv3rr3 : De trigger van dit impuls dat leek op een uitzichtloos gat in mijn portomonee wat snel gedicht was na enkele zweepslagen van mijn wederhelft.( Nee hoor ik heb de touwtjes in handen :wink: )
Sommige zouden zeuren over de lugs die iets te gepolijst zijn, maar ik zie zoveel mooi in dit horloge dat ik dat minpuntje opgeborgen heb naast de verhalen die mijn grootmoeder vertelde over hoe dankbaar we moeten zijn dat we tegenwoordig een warme jas hebben. (no offence deze vrouw is geweldig).
Ik betrapte me er meermaals op naar het horloge te kijken voor de esthetica dan de tijd, de dimensies van de kast en de licht afbuigende lugs smelten het horloge als het ware weg de pols.

In mijn grijze massa stond het gebrand al was ik me er nog niet van bewust: mijn pols ging bekroond worden. Na weken kijken en lezen (dagen voor de gewone mens; dyslexie) begon het vorm te krijgen: two tone, blauwe wijzerplaat, plexi, en een band van ā€œpisbakkenstaalā€(@AmsterdamVintageWatches) waren de karakteristieken die me het meest aanspraken. Een model dat ik hier nog niet voorbij heb zien komen wat erop wees dat ik nieuwe platformen moest verkennen. Chrono24 was het platform waar ik mijn aandacht toe vestigde en vond wat ik zocht : Een 16013 met een werkpaard (Cal.3035) dat zich jaar en dag bewezen heeft geserviced door een ā€œhorlogemakerā€:face_vomiting: aangeworven door de verkoper. Na wat touw getrek met een standvastige oosterbuur hadden we een deal.
Drie dagen later lag het horloge thuis op mij te wachten, we wouden elkaar graag ontmoeten maar het vaderland dacht daar anders over en stelde dat nog een weekje uit.
Tot mijn grote teleurstelling stootte ik vrijwel direct op een probleem : bij het inkorten van de band (waar overigens meer rek op zat dan weergegeven op zijn fotoā€™s) hoorde ik dat de kast een rammelend geluid maakte.
Hier kreeg ik het even warm van en nam contact op met de verkoper die me erop wees dat dit niet meer dan normaal was voor een vintage horloge, voor mij was deze verkoper niet niet zuiver op de graat.
Gelukkig had ik een forum om op terug te vallen en de volgende dag had ik een afspraak met horlogemaker : Erik Diels uit Ekeren. Erik is een ervaren horlogemaker die veel ervaring heeft en gelicentieerd hersteller is voor Cartier, maar ook andere merken kan herstellen waaronder Rolex.
Samen opende we het horloge en het volgende plaatje is wat ons tegemoet kwam.

Is dit dan deutsche grĆ¼ndlichkeit?
De rotor-as was simpelweg afgebroken en de rotor zelf had door wrijving ook schade geleden. Erik stelde voor het uurwerk een volledige servicebeurt te geven en de beschadigde componenten te vervangen. Ik besloot hier mee akkoord te gaan en de verkoper aan te vechten via bemiddeling binnen Chrono24.
De volgende 2 weken bestonden vooral uit een eindeloos heen en weer verkeer aan e-mails, de verkoper beweerde eerst dat dit mijn schuld was maar die vlieger ging niet op.
Ik eiste een schikking want deze verkoop was een toonbeeld van onkunde wat mij betreft.
Hij weigerde hier mee akkoord te gaan waarna ik in een mail aan Chrono24 heb hard gemaakt dat hij me een kapot horloge heeft gestuurd en een ander horloge heeft verkocht dan geadverteerd op Chrono24.
Uiteindelijk heeft deze koppige Duitser toch een schikking moeten treffen en heb ik een slap afkooksel gevoeld van wat onze grootouders in 1945 voelden.
Twee weken later (gisteren) kreeg ik telefoon van Erikā€™s zus dat ik het horloge mocht komen halen.

Bloedlink Out :vulcan_salute:

60 likes

Prachtig horloge kerel! Eind goed al goed, zullen we maar zeggen. Hele mooie kleurstelling en tof met de two tone band.

1 like

Ha Ha Ha je moet schrijver worden :grinning:

6 likes

Prachtig, werkelijk een geweldige combinatie van two-tone en een geweldige blauwe wijzerplaat! Het heeft wat tijd en waarschijnlijk ook stress gevergd maar ik wens je een geweldige tijd met dit horloge.

1 like

Wat een verhaal zeg, dat wens je niemand toe. Prachtige klok trouwens!

1 like

Echt ā€¦
maar, de moeite waard: schitterend horloge!

1 like

Veel draagplezier van deze blikvanger!

1 like

Prachtige aanwinst!

1 like

Mooi horloge en verhaal!:+1:

Heel veel plezier ermee gewenst!:slightly_smiling_face:

1 like

Blauw goud combi, ik hou ervanā€¦ prachtig.

1 like

Fijn dat alles weer opgelost isā€¦
Hele mooie verschijning dat blauw/goudā€¦:+1:
en nuā€¦ snoeihard genieten!!!:grinning:

1 like

Mooie aanwinst! Congrats :ok_hand:

1 like

Geweldig mooi, veel draagplezier :+1:

1 like

Awesome man! Geniet ervan :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Mooi verwoord.
Ik wens je in ieder geval een gezegende tijd met deze gelouterde verworvenheid!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Graag zou ik ook een Rolex 16013 willen aanschaffen, heeft iemand een idee hoe ik kan nagaan of alle onderdelen authentiek/origineel zijn?

Bedankt

Als leek is dat lastig. Het meest verstandige wat je kunt doen is hem bij een gerenommeerde verkoper met een goede reputatie aan te schaffen.
Daarnaast gaat bij Rolex in veel gevallen op dat de ā€˜goedkoopjesā€™ op bijvoorbeeld chrono24 vaak niet de meest authentieke of onbewerkte exemplaren zijn. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

Ik ken Erik niet. Maar hij heeft mooi knap geleverd :+1:

Het lange wachten is beloond! Nu lekker genieten van je Datejust :relaxed:

EDIT: och, iemand heeft de zoekfunctie ontdekt hoorā€¦ (oud topic) Hoop evengoed dat TS nog steeds plezier heeft van zijn horloge!

1 like

@HanDavinci Dit had ik niet van jou verwacht Hanā€¦

1 like