“Bij twijfel: altijd doen.” Als het om horloges gaat, ben ik een echte twijfelaar. Mijn ratio neemt steevast een vrije dag en emotie en hebzucht gaan er gezellig samen vandoor. Toen de “honger” weer opspeelde, besloot ik dat het tijd was voor “Gold,” geïnspireerd door @GoldRush en @JohnvdT . Er kwam iets moois in zicht, maar helaas liet de “pot” het niet toe: de magnifieke Calatrava 6119R.
Zoals gewoonlijk kon ik het geduld niet opbrengen om de pot te vullen tot het vereiste niveau. Geduld is een schone zaak, maar kennelijk geen horloge.
Omdat ik helemaal gek ben van Rose Engine handgegraveerd Guilloche, verscheen er daarna een ander pareltje op mijn radar. Maar omdat ik al een prachtige Staudt Guilloche chronograaf heb, schoof deze beauty voorlopig weer naar het schaduwrijk van de gouden mannenjuwelen.
En dan een sprong naar gisteren: al wandelend met mijn vrouw door de gekste stad van het Zuiden, kom ik in het centrum mijn vertrouwde verkoper tegen: Emile. Emile zegt: “Ha Nick, kom je zo meteen een bakkie doen?” En natuurlijk zei deze gek: ja. Al koffiedrinkend bij mijn vaste NA, stelde Emile me voor om eens een dikke klatsert van een gouden Daytona om mijn pols te slaan . Vriendelijk sloeg ik het af - terwijl ik van mijn zuinige bakje nipte, dat zo sterk was dat het mijn horloge bijna een seconde vooruit zette. Hij vroeg: “Vind je goud niet mooi?” “Jawel, Emile, maar deze klatsert is zo zwaar dat ik bang ben dat mijn pols er een abonnement op de fysio bij krijgt,” antwoordde ik.
En toen gebeurde het: het moment waarop alles ontspoorde. Een prachtige 1908, met mat zwarte wijzerplaat, geelgoud, een bezel die deels smooth en deels fluted is, een mooi dun uurwerk, korte lugs, een fijne caseback die het schitterende Rolex 7140 uurwerk toont, met Syloxi silicon hairspring en de Côtes de Genève-afwerking. Ik ging er direct voor, sneller dan je “fluted bezel” kunt zeggen, en mijn vrouw trapte niet op de rem.
En hier zitten we nu: een stuk minder liquide als het gaat om direct beschikbare middelen. Maar ach, wie heeft cash nodig als je tijd hebt, toch?
Ik wens jullie allemaal fijne paasdagen toe!