NA: Rolex Explorer II 16570 Polar "Red SOX"

Sinds 2016 was ik al op zoek naar een stalen sport model met een witte plaat. Al snel ging mijn gedachte uit naar een Vintage Daytona uit de jaren '90 de 16520 met het El Primero/Rolex 4030 caliber.
Destijds in 2016 toch gekozen voor een goedkoper alternatief zonder een witte plaat. Maar eigenlijk is die witte Daytona plaat met zijn prachtige mooie contrasterende zwarte randen op de chronograaf en het met rood geschreven “Daytona” altijd een beetje door mijn hoofd blijven spoken.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en zijn de prijzen dusdanig gestegen dat deze Daytona financieel gezien spijtig prijzig is geworden, zelfs zijn modernere opvolger de 116520 is nog steeds een flinke rip uit mijn lijf en dus ook geen serieuze optie. De vraag: "wat moet je dan om toch een mooie witte plaat te krijgen met contrasterende zwarte en rode accenten?"
Het antwoord is: “Explorer II Polar”, deze heeft een witte plaat, mooie contrasterende zwarte elementen op de wijzers en uur-markeringen en een in het oog springende Rode GMT hand, eigenlijk alle elementen die mij ook zo aanspraken in de Daytona!

De zoektocht kon dus beginnen! Maar welke Explorer moet ik dan hebben?
Al snel ging de voorkeur uit naar één van de latere 2011 modellen welke is uitgerust met het 3186 caliber. Echter ook nu liep het weer anders. Ik kwam een specifiek artikel tegen waarin de bijnaam “Red Sox” naar voren kwam, de betekenis hiervan is:
Red: voor de Rode GMT-wijzer
S: voor "Swiss"
O: voor "Only"
X: voor “eXplorer”

Dit detail sprak me zo aan dat het dus een “Red Sox” moest worden, dit model zou voornamelijk zijn geproduceerd in '98/'99 in de A en late U-series. het model is dus uitgevoerd met een Luminova plaat opvolgend aan de Tritium plaat en voorafgaand aan de transitie naar de Super luminova plaat. Het model is nog redelijk te vinden maar is wat schaarser dan de Tritium en de Swiss-Made platen wat het wellicht voor de toekomst ook wat interessanter kan maken en voor nu gezien de relatief lage prijs mooi is meegenomen.

Inmiddels een complete Full-set uit '99 in mooie staat kunnen vinden, zie foto’s:


47 likes

Hoi Laurens, ik heb je topic even verplaatst. Hij stond in de horlogemarkt. En ik denk niet dat je zo’n NA al kwijt wilt!

2 likes

Gefeliciteerd!

5 likes

1 van de mooiste horloges die ik heb gehad.
Veel plezier ermee!

2 likes

Mooi man! Van harte😃

2 likes

Geweldig mooi, veel draagplezier :+1:

2 likes

Was net even iets te enthousiast: wink:

1 like

@DHSupport waarom zien wij dit in Algemene Horlogepraat?

5 likes

Zo flauw

maar toch :joy:

3 likes

Die Nato band staat hem goed, Bang!

1 like

:thinking: :open_umbrella:

2 likes

Han, heeft hier wel een punt. Het stukje over “Red SOX” is misschien wel buitengewoon de moeite waard :laughing:

2 likes

Je hebt ofwel geen smaak, of je loopt te slijmen bij Han…

NATO op een Rolex…

01-robgeus-e1420995470659

Laten we lekker normaal blijven doen aub.

8 likes

Dat voegt toch wel wat toe.

Even wat anders, wist je dat de roulette en all-red datumschijven op alle 31xx uurwerken passen?

Dat vult…

…alleen maar aan.

Tip van Flip :sunglasses:

Lekkâh gap. Ik heb al een tijger NATO voor de DD onderweg.

6 likes

Nee, wist ik niet, staat idd erg cool!
Wellicht kan ik meteen ook de 116710ln aan laten pakken met een groene schijf, 2 voor de prijs van 1 :wink:

1 like

Ik stem zo hard voor. Nice thinking.

1 like

I know…
Als je goed luistert hoor je Wilsdorf zich omdraaien…

5 likes

Mooie aanwinst!

Dit is volgens jou rijtje dan ook een Red Sox:

6 likes

Bij wie kan je zoiets laten doen? En wat zou zoiets ongeveer mogen kosten?

1 like

Dat gebeurde al nadat er een Datejust uitkwam die groter was dan het duikhorloge in het assortiment, daar ben ik niet de oorzaak van.

Ik heb even een plaatje van @steef opgezocht. Erg cool.

Elke fatsoenlijke horlogemaker kan het doen.

Nieuw in verpakking kosten die schijfjes 175. Ramon (Crownguard) had de rode een tijdje terug te koop, ook nieuw in seal.

Voor een datumschijfje…best duur, voor een Rolex mod…not so much. Het is maar hoe je het bekijkt.

1 like