NA: Rolex Sea Dweller 126600

Al sinds mijn kindertijd ben ik gefascineerd door wekkers, klokken en horloges.
Als ik bij mijn grootvader op bezoek ging kreeg ik vaak een oude wekker en wat gereedschap. Hij zei dan, maak maar open, haal uit elkaar en probeer het daarna weer werkend in elkaar te zetten…
Daar bracht ik helaas niet veel van terecht, maar de fascinatie bleef.

Ik groeide op tijdens de quartz revolutie en versleet tijdens mijn schooltijd een compleet gamma casio’s, seiko’s en aanverwanten, maar een ‘echte’ horloge kwam er niet.

Als volwassene kon ik uren staan gapen in de etalage van de plaatselijke juwelier en als ik iemand ontmoette met een mooi horloge kon ik het niet laten om er wat over te zeggen of te vragen.
Ik raakte verder onder de indruk van merken als Jaeger-Lecoultre, Heuer, Longines, Zenith, maar die ‘echte’ horloge bleef uit.

Rond mijn 40ste dreef ik mijn sportieve activiteit sterk op wat resulteerde in een collectie sport horloges, maar nog steeds geen ‘mechanisch’ uurwerk.

Door de jaren ging de prioriteit naar andere zaken en het kwam er maar niet van, tot…
Ik een paar geleden na een stevige scheiding besloot mezelf, na de nodige miserie, een cadeau te doen.

Rond die tijd was ook de interesse in horloges sterk toegenomen en begon ik meer en meer te lezen en op te zoeken.
Uiteraard was ook het internet een bron van informatie en al gauw kwam ik terecht op het horlogeforum.
Hier werd mijn honger stevig aangewakkerd :blush:
Foto’s van al het moois, nog meer reviews, discussies en verleiding.
Ik was als een peuter in een snoepwinkel, het zag allemaal heel lekker uit en van het een kwam het ander…
Voorzichtig kocht ik een eerste mechanische horloge, een Seiko Samurai.

Al na een 2-tal weken was ik opnieuw uitgehongerd en dit keer ging ik er voor, eindelijk!
De 2de aanwinst was een Zenith El Primero Flyback Rainbow.

Ik proefde van de kwaliteit en al gauw wilde ik meer :wink:
Maar blijkbaar had ik ondertussen het ‘horloge(forum)’ virus opgelopen en de daarbij horende ‘flippertitis’. De Samurai moest wijken en ik begon langzaam maar zeker de collectie uit te breiden.
Diverse modellen en soorten kwamen en gingen en langzaam werden de criteria bijgesteld.

Vorig jaar kocht ik mijn eerste Rolex, een Explorer II.
De oudere submariner vond ik te klein (op basis van een ginault die ik 2x flipperde), bij de nieuwe vond ik de ingreep (de zeer brede lugs) om hem groter te laten lijken niet geslaagd.
De Explorer II beantwoorde wel aan mijn criteria.
Ondertussen was ook de sea dweller 50th anniversary op het toneel verschenen, maar omdat ik ook al een Tudor Pelagos en een Bell en Ross duiker bezat, besloot ik om voor de Explorer II te gaan.

Ik genoot met volle teugen en was onder de indruk van de kwaliteit, maar om een of andere reden bleef de sea dweller spoken in mijn hoofd.
Na slechts een paar weken met de Explorer II, besloot ik om zowel de Explorer als de Pelagos en de Bell & Ross te verkopen en zo fondsen vrij te maken voor mijn ‘ultieme’ duiker, maar…onder 1 conditie!
De sea dweller moest aan retail prijs gekocht worden en bij een Rolex AD.

Probleem…
De sea dweller 126600 was nergens te krijgen!

Ik haalde alles uit de kast, stuurde 10-tallen mails, pleegde diverse telefoontjes en net toen ik dacht dat het niet zou lukken, kwam er een verlossende mail!
Ik moest (slechts) 3 maanden geduld oefenen en de sea dweller was van mij!

Eind augustus was het zover, en daar stond ik weer als een snotaap in de snoepwinkel :blush:

Ondertussen zijn we een goede maand verder en heb ik mijn nieuwe aanwinst al een paar keer gedragen.

Niettegenstaande de Sea dweller geen lichtgewicht is draagt hij zeer comfortabel.
Soms voel ik zelfs niet dat ik hem aan heb…maar ik weet het wel :smiley:

Door de snel aflopende lugs is hij niet supergroot op de pols en blijft hij ook mooi op zijn plaats zitten. Door de vorm van kast en aflopende achterkant lijkt hij dunner dan hij in werkelijkheid is.

Wat ik het mooist vind aan de sea dweller 43 zijn de verhoudingen.
Fijnere lugs, de verhouding van de bredere band t.o.v. de kast, en de ‘tapering’ van de band.

Uiteraard is die band voorzien van al de gekende Rolex duiker opties én ook van halve schakels!

Iets dat me opvalt is kleur van de half glanzende wijzerplaat.
Die lijkt eerder donkergrijs dan zwart en in de zon krijgt hij zelfs een prachtige grijsbruine tint.
Het rode lijntje tekst was voor mij niet doorslaggevend, maar als je mijn andere horloges bekijkt dan merk je al gauw dat ik graag wat kleur op de wijzerplaat zie.

Gezien ik fan ben van wat grotere horloges is de 43 mm een pro. Ook de indexen en de wijzers werden groter. Ik vind hem op mijn pols perfect :blush:

Een ander pluspunt is natuurlijk het 3235 uurwerk.
Al de nieuwste innovaties van Rolex voor het eerst in een sporthorloge en 70 uur power reserve!

De ceramische bezel is een streling voor het oog en de actie van de bezel is met niets te vergelijken dat ik al gezien heb.

De datum loep stoort me niet en draagt eerder bij aan de functionaliteit, het gaat hier nog steeds over een ‘tool watch’. (Ook handig voor de al wat slechter ziende deskdiver)

Ik ben een tevreden “zee bewoner” :smiley:

Om af te sluiten nog wat foto’s om van te ‘snoepen’!

66 likes

Leuk verhaal en dito horloges! Die Seadweller is geweldig en staat je zo te zien erg goed. Veel draagplezier :sunglasses:

1 like

Van harte gefeliciteerd! Ik vraag me af waarom dit horloge zo weinig voorbij komt na de enorme hype?

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !!!
Een beauty.

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een magnifiek horloge!!
Ziet er schitterend uit!!
Ik wens je er dan ook een kwalitatief hoogwaardige tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mijn neef(je) heeft eergisteren bericht gekregen dat die van hem binnen is.
Heeft best lang moeten wachten.
Hier sprak een hele jaloerse oom :slight_smile:

1 like

Lijkt me een blijvertje!

1 like

Omdat hij bijna niet leverbaar is denk ik.

1 like

Leuk verhaal en een heel mooi horloge. Heel veel draagplezier!

1 like

Dit verhaal: :joy::sunglasses::+1::ok_hand:
Sea-Dweller: :sunglasses::sunglasses::ok_hand::ok_hand::+1::+1::ok_hand::ok_hand::sunglasses::sunglasses:

1 like

Kriebels… ik kan me daar mateloos aan ergeren … ben je bereid een klein kapitaal neer te leggen dan moet je gaan smeken om er één geleverd te krijgen :frowning_face: … voor dit soort bedragen wil ik keus hebben en vlotte levering anders ga ik wel na een ander (merk)…

Wat niet wegneemt dat het (afgezien van die vreselijke datumloep :nerd_face: ) een pracht horloge is waar jij klaarblijkelijk heel blij mee bent :ok_hand:
Geniet van m en heel veel draag plezier er mee (wel veel dragen toch… daar zijn ze voor :grin: )

1 like

Prachtig verhaal, leuk geïllustreerd maar bovenal een prachtig horloge !!

Veel (draag)plezier ermee !

1 like

Een mooi verhaal. Veel plezier met dit horloge.

1 like

+1 voor je verhaal !

Genieten en veel draag plezier.

1 like

Mooi verhaal hoor. Prachtig horloge :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Top uurwerk , ook hier reeds meer dan 1 jaar om de pols !

1 like

Prachtige aanwinst :star_struck: en een genot om te lezen :smiley::+1:
Proficiat met deze über duiker :muscle:

1 like

Goed verhaal, leuk! Mooi horloge ook, geniet ervan en veel draagplezier!! :ok_hand: :+1:

1 like

gefeliciteerd,geweldige aankoop

1 like

Geweldig verhaal, geniet van de prachtige aanwinst :+1:

1 like