Vroeg mijn nest uit op een Zondagochtend want…
Mijn allereerste keer naar de rommelmarkt.
Vooral heel veel rommel, daar heeft het duidelijk de naam vandaan.
Heel veel made in Turkije gehalte en wuartz uurwerkjes. Maar daar stond een meneer met heel veel klokjes, horloges en wekkers.
Op het eerste oog een mooie vintage Certina blue ribbon automatic schat ergens uit de jaren 70/80, maar met een vraagprijs van €125 geen leuke rommelmarkt vondst.
Kwam met meneer in gesprek en droeg zelf een JLC reverso, toen was het wel duidelijk dat meneer precies wist wat hij verkocht.
Maar toen ik zei dat ik even verder keek zei hij dat hij nog een kistje achter had staan met handopwinders.
En wat voor kistje, met van alles en nog wat.
Maar daar zag ik het… een Stowa.
Grappig, want binnenkort schaf ik een nieuwe aan en hier een vintage nu voor mijn neus.
Even getest en het liep gelijk, de afwijking weet ik niet, de kast is gehavend en een klein barstje in het plexiglas.
Maar de wijzerplaat is helemaal top, op een kleine beschadiging in de lumen van de wijzer na.
Thuis even schoonmaken, misschien licht polijsten en eventueel een nieuw glaasje!?
Achja waarschijnlijk met €15 ook nog te veel betaald.
Maar na de eerste keer naar een rommelmarkt ben ik tevreden.
Het vintage vak leren komt met de tijd.
Het gaat niet door de huid heen, maar wat hygiëne is wel verstandig. Die radium girls stopten het elke keer in hun mond. De meeste horlogemaker worden er ook niet direct zenuwachtig van.
Je moet voorzichtig zijn met het afgebroken radium,het stof/gruis,dat is eigenlijk altijd wel aanwezig dus niet schoonblazen.
Beter de kast dicht laten of anders uiterst zorgvuldig te werk gaan.
Hoeveel zou het ongeveer kosten om de kast glad te maken en opnieuw te laten verchromen, een nieuw plexiglaasje erop en evenuteel nieuwe lume in de wijzers? Het klokje loopt tot nu toe perfect en de plaat is helemaal gaaf.
Na een beetje research er achter gekomen dat dit horloge waarschijnlijk uit eind jaren 30, begin jaren 40 dateert. Gemaakt voor het Duitse leger destijds, alleen zie ik ze overal met zwarte wijzerplaat en niet met een lichte zoals deze.
Mocht er iemand echt meer informatie hebben dan hoor ik het graag.
I have to disappoint you. This watch isn’t an army watch at all.
It was made after WW II and STOWA didn’t build any army watches anytime, except of the famous ‘Flieger’ watches from 1940 to 1942.
The mounted movement is an OSCO 52, designed and produced for the first time in 1945/1946.
Your watch is a civil ‘pointer date watch’, using the hand with the half-moon tip as an indicator for the date. This hand changes automatically all 24 hours its position. Only in case of months with less than 31 days you have to correct the display manually.
Radium, poehh, dat is heel heftig… Ik ga als beginneling ook aan handopwinders knutselen, sterker nog, ik drink mijn koffie op en ga dan straks de eerste openmaken…
Hoe kun je weten dat de lumen radium bevat?. Kun je het ergens aan zien? Moet ik nu voor mijn passie een geigerteller aan gaan schaffen? Stomme vragen misschien maar wel een heeel serieus onderwerp…