NA: Ruhla NVA Kampfschwimmer uit 1988

Dit is een horloge, waar eigenlijk maar weinig over bekend is. Er zijn er dan ook niet veel van. En als je ze kunt vinden, dan worden de prijzen rijkelijk hoog gehandeld voor zo’n horloge. Technisch is het geen echt hoogstandje. Het is een kwartshorloge, met een UMF 13-32 uurwerkje aan de binnenkant. Echt niet bijzonder. Maar waarom is het dan zo duur? Misschien vanwege de mysterieuze achtergrond? Dat zou wel kunnen. Maar dan moet je eerst weten, waarom dit horloge zo heet.

Je zal er wellicht nooit van gehoord hebben, maar dit gaat over de Spezialeinheit NVA Kampfschimmerkommando-18. Een elitetroep uit de voormalige DDR. Ze moesten enkel in noodgevallen ingezet worden, maar ze zijn nooit echt ingezet moeten worden (Althans niet, wat gedocumenteerd is). Deze troepen bestonden vanaf 1958 tot 1990, en waren voor de buitenwereld vrijwel onbekend. Wat te verklaren is, dat de hele eenheid nooit groter was, dan 100 personen. Maar dat waren wel de meest harde en best getrainde soldater van de Volksarmee. Ze moesten dan ook onzichtbaar opereren, en ingezet worden, waar techniek en regulieren eenheden niet meer verder konden. Om die reden is er dan ook nauwelijks documentatie over deze groepering. Het enige wat er nu van bekend is, komt van enkele voormalige leden van deze eenheid.

Toch is er ook een documentaire over deze eenheid gemaakt, die wel een kleine indruk geeft, over de onbekende, maar legendarische eenheid.

Als duikers in deze tijden hadden ze natuurlijk ook duikhorloges nodig. Als aflossing voor de oude Glashütte horloges, zouden nu quartzhorloges gebruikt gaan worden, van Ruhla.

Die zijn gebruikt tot “Die Wende” kwam, en de DDR verenigd werd met de BRD, wat nu Duitsland vormt, waarmee de noodzaak van zo’n elitegroep overbodig was.

En precies om zo’n horloge uit dat tijdperk gaat het zich hier. Een Ruhla NVA Kampfschwimmeruhr uit 1986.

Het is niet in allerbeste toestand, heeft duidelijk sporen van gebruik, maar dat geeft voor mij juist weer de charme van dit horloge, dit hoort niet perfect te zijn. De krassen en slijtplekken geven juist het harde leven aan, die dit horloge heeft meegemaakt.

De beschermkap van de kroon (zit er gewoon opgeschroefd), is behoorlijk afgesleten. Er zitten krassen op de bevel en een van de geschroefde lugbars mist (waar een geheel verkeerde lugbar voor in plaats zit). De kast is van messing, en die is mat verchroomd. Het glas is gehard pantserglas.

Dit is een origineel uit de eerste serie, maar er zijn later nog andere versie van dit horloge gemaakt, met de onderdelen, die zijn overgebleven. Die hebben een Ronda 315 quartz uurwerk.

Later zijn er nog andere versie uitgebracht, maar die hebben een andere wijzerplaat, met Arabische cijfers als indices en UMF13-32 uurwerk.

En ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van dit horloge, zijn er herissues uitgebracht. Ook die hebben een UMF-13-32. Die hebben echter een schroefkap met een kleinere maar (M5-draad ipv M6).

Maar nu is het tijd voor foto’s!

En natuurlijk een wristshot…


Past goed om mijn stevige polsen!

Nog een paar foto’s van de achterzijde en de binnenkant:


En ik wil @Edo nog bedanken voor deze ruil, waar ik echt heel erg blij mee ben. Een lekker stoer horloge, met een interessante geschiedenis.

72 likes

Mooi toestel! :+1:t3:

1 like

Leuk verhaal om te lezen, proficiat! Geniet ervan.

:sunglasses::sunglasses::sunglasses:

Mooi horloge, verhaal erachter is nog mooier.

1 like

Mooi horloge.

weer een geweldig leuk verhaal met mooie foto’s. ik ga voor dit soort items altijd even lekker zitten om het uitgebreid te lezen. klasse !

1 like

Mooie vangst, staat ook nog op mijn lijstje! :ok_hand:

Het is zeker geen klein horloge en allerminst licht. Even een foto ter vergelijking tussen de Kampfschwimmer en een Seiko Lord Matic…


Op mijn polsen ziet de Kampfschwimmer er nog redelijk uit, voor iemand met een kleine pols is dit echt niet geschikt. Ik heb even gemeten, 47x52mm…

3 likes

Wat een kanon van een horloge!

Maar wel gaaf hoor, leuk verhaal zit er achter.

Ik dacht alleen bij het lezen van de topictitel dat het om een horloge ging dat iets met de vietnam-oorlog te maken had. Omdat ik NVA zag staan (North Vietnamese Army).:sweat_smile:

Wat is de WR?

Voor de originele horloges is dat slechts 100 meter. Voor de replica’s zou dat 200 meter moeten zijn.

Mijn horloge heeft op dat gebied nog wat werk nodig. Ik zal de kroonkap moeten vervangen, de kroon en wellicht de pakkingen.

Nationale Volksarmee

1 like

Precies

Affengeile Uhr. :wink: Vind (vond, want dat komt voorlopig niet meer) op oldtimerbeurzen de oude Taunussen en DKW’s (in soms echt showroomstaat) ook altijd veel leuker dan WEER een F40 of DB5.

2 likes

veel plezier er mee, is veel te groot voor mij

Bijzondere aanwinst en leuk verhaal!

Veel plezier met deze fantastische Kampfschwimmer! :swimming_man:

Bijzonder horloge met een bijzondere geschiedenis. De NVA kende ik niet. Wel de Spetsnaz eenheden van de SU en alle andere special forces eenheden.
Nederland heeft de Kikkers natuurlijk, maar of deze eenheid een eigen horloge heeft of had, weet ik niet.

Ik heb bij toeval wat aanvullende informatie over dit horloge gekregen. Ik schreef, dat het in 1986 gemaakt werd, dat klopt niet. Mijn horloge is uit 1988, en was bedoeld voor de “Grenz-Truppen”, wat ook weer te herkennen schijnt te zijn door het ontbreken van de lumen op de pip van de bezel. Het is nog steeds een origineel horloge, maar dan toch weer net iets anders, dan ik oorspronkelijk dacht. Zo wordt het verhaal achter dit horloge alleen maar vollediger.

De onderstaande tabel kreeg ik door van een andere eigenaar van zo’n Kampfschwimmer. Daar staan de bouwjaren en aantallen in. De 1e serie (tot 1987) hadden de quartz module 13, de 2e serie had de quartz module 13/2

1984 - 100 pieces were made for ,Kampfschwimmer‘
1985/86/87 - 450 pieces were made for ‚Marinetaucher‘
1988 - 150 pieces were made for ‚Grenztruppen‘
1989 - production stopped

3 likes

Hello, my name is Kris from Ruhla. That’s mine.


11 likes