Horlogevrienden, kijk nu eens wat er vanmorgen uit de teletijd-machine kwam gevallen!
Na lang getwijfel heb ik onlangs deze ‘NOS’ (new old stock) Slava gekocht, in winterslaap sinds eind jaren '80.
Deze Slava met de bijnaam ‘California’ werd toen officieel in Italië verkocht, samen met een paar andere modellen uit de Sovjet tijd, o.a. de Slava’s die bekend staan als de ‘Watermelon’, de ‘Medical Watch’ en zelfs 'n Slava versie van de bekende Raketa ‘Big Zero’.
Deze uitvoeringen zijn via Ebay soms nog wel te vinden, worden daar (afhankelijk van compleetheid) voor prijzen verkocht die weliswaar best hoger liggen dan de oorspronkelijke prijzen, maar gelukkig nog altijd ruim onder Zwitsers niveau. Nou ja, het blijven hebbedingetjes natuurlijk…
Het gaat in dit geval om een civiel horloge met het ‘Second Moscow Watch Factory’ 2428 uurwerkje, een handopwinder met dag/datum (met speciaal quickset knopje) en uitgevoerd met dubbel veerhuis. Meestal worden deze klokjes als ‘head only’ verkocht (dus zonder doosje en bandje, maar met ‘hang tag’ - typisch Russisch) maar ik viel nogal op deze omdat deze compleet met vintage CCCP doosje, bandje en Italiaans garantiebewijs kwam.
Het model, de hard roze kleur letters op zwarte ‘California dial’ wijzerplaat zullen (zacht gezegd) niet naar eenieder’s smaak zijn, maar ik vind het stiekem erg grappig. Het is jammer genoeg niet bekend welke Rus of Italiaan juist op zo’n ontwerp is gekomen!
De foto’s dan maar!