NA’s: de Squale Matics Black en Thalassa ltd.

Hartelijk welkom beste horloge liefhebber en zet u alvast maar schrap, want dit wordt een nog uitgebreider review dan ooit tevoren. Dit epistel is namelijk voornamelijk gewijd aan de oppermachtige Squale Matic Black…

Maar bevat ook een beknopt vergelijk met de limited Thalassa uit dezelfde serie van de Squale Matic.

Nu voel ik menigeen al denken; nou nou Pappie, oppermachtige horloges? Dat is nogal een boute uitspraak in het hol van deze wereld met ervaren liefhebbers. Heb ik misschien recent iets gemist? Overdrijft Pappie nu niet een beetje? Is de hobby hem dan eindelijk mentaal toch teveel geworden?

Neen, beste lezer, ondergetekende lijdt, bij zijn weten, niet aan hallucinaties, waandenkbeelden of wat dies meer zij. Dit zijn simpelweg geweldige horloges en verdienen daarom een eigen NA. De kwestie is niet meer of minder dan dat.

Ik zal u wederom niet vermoeien met de overal verkrijgbare en bekende data over dit horloge. Google is daarvoor uw vriend en daar zijn zeker meerdere goede reviews te vinden. Onderstaand vind u echter wat persoonlijke indrukken over de Squale Matic, waarmee ik zal proberen om u een redelijk objectief beeld te schetsen.

Welnu, alle gegadigden inschepen graag want de reis gaat beginnen.

In afdalende volgorde beginnen we uiteraard weer bovenaan maar nog even, voordat een belangrijke eigenschap van een Squale Matic in de vergetelheid raakt, deze horloges hebben een WR van maar liefst 600 meter. Op deze diepte heerst genoeg druk om ondergetekende te verpletteren maar dus niet deze Squale. Gelukkig voldoet de WR uiteraard ook uitstekend voor dagelijks badderen, hetgeen in mijn geval een wat realistischer situatie is.

Het glaasje:
in dit geval is dat een saffier van bijzonder goede kwaliteit. Het is tweezijdig dome-vormig geslepen en tevens tweezijdig gecoat. Beide eigenschappen dragen bij tot een uitstekende dagelijkse afleesbaarheid van dit horloge.

De vorm, wederom samen met de coating, staan ook borg voor het zicht in vrijwel vlakke hoeken.

Ook in omstandigheden met wat minder licht, is de tijd prima te zien en daarmee verdwijnen weer wat excuses, om te laat aan de nachtrust te beginnen, als sneeuw voor de zon.

Telt u de geschiedenis van de bolle vorm van dit glaasje daar nog bij, dan is het alleen maar compleet, onberispelijk en een goede keuze te noemen.

De bezel:
Met opgelegde en ingegoten markers, vertoont de bezel meerdere gezichten tijdens diverse lichtinvallen. De markers variëren van nauwelijks aanwezig tot goed zichtbaar tot zelfs flonkerend in het zonnetje. Onderstaand, ziet u het effect al op diverse plaatsen van de bezel.

De oranje driehoek is ten alle tijden uitstekend te vinden en een juiste timing tijdens duiken is dus verzekerd. De bezel actie is uitstekend te noemen en hij verdraait met goed voelbare, zekere klikken en de groeven in de rand geven goede grip, echter zonder scherp aan te voelen.

De uitlijning van de bezel is 99,5% goed en daar kan ondergetekende prima mee leven.

Let u even op beste lezer, de diameter van de bezel is 44 mm en u zult onderstaand lezen, waarom dit een interessant gegeven is.

Het huisje:
Ietwat afwijkend van de normale reis naar beneden, nemen we even een D-tour, om meteen maar op de diameter van de bezel in te haken. De diameter van de kast is namelijk geen 44 mm maar 42 mm, waardoor de iets overhangende bezel een nog betere grip heeft en het horloge nog prettiger draagt. Dit is geenszins een unieke constructie maar wat mij betreft een doordacht en zeer welkom concept.

Dan meteen maar verder uitweidend over de kast, is het deze keer ook aardig om het materiaal te benoemen. Normaal gesproken benoem ik geen details van in horloges gebruikte materialen, maar dit horloge is vervaardigd uit Zweeds staal. Redenen om dat feit te vermelden zijn; dat dit staal in elektrisch verwarmde ovens wordt gefabriceerd, waardoor het minder verontreinigingen bevat en dat er geen bestanddelen, zoals Carbon, in het basismateriaal zijn verbrand. Deze factoren dragen dan weer bij tot een homogener materiaal met een hogere corrosie bestendigheid en naar verluidt een lagere “fabricage energie footprint”. In mijn balboekje, een plusje voor Squale voor deze keuze.

Verder is de kast van de Black keurig gebrushed, hetgeen bijdraagt tot een noest stuk gereedschap.

Aardig detail is het nummer, welke tussen de lugs op 6 uur is gegraveerd en helaas moet ik u momenteel de reden en betekenis daarvan nog even schuldig blijven maar het draagt zeker bij aan een goed gevoel.

En dan voor nu het laatste en tevens belangrijkste aspect van de kast, dit horloge draagt met deze vorm enorm comfortabel en stabiel. Het ligt, haar gewicht verbloemend, als een huis op de pols en voelt meteen als een trouwe compagnon waarop gebouwd kan worden. Ook voor de Matic, is uitstekende kasten bouwen goed aan Squale toevertrouwd, zoveel is wel duidelijk.

Achter het glaasje:
Onder het saffier, bevindt zich een kraakheldere wereld, die mij iedere keer weer opnieuw opvalt en zelfs wanneer de focus op dat moment eigenlijk alleen op de tijd is gericht. Dit horloge kent geen angst om de mooi gefabriceerde wijzers en bijbehorende plaat te laten zien. Ik kan u overigens verzekeren, dat een inspectie heeft verraden dat beiden letterlijk loupe zuiver zijn.

De draaiende aanduidingen:
De wijzers hebben verschillende kleuren, waarbij de minutenwijzer in fel oranje is uitgevoerd. Deze keuze vind zijn oorsprong in de gedachte, dat deze tijdseenheid tijdens duiken de belangrijkste is en derhalve goed zichtbaar moet zijn.

De urenwijzer is van gebrusht staal vervaardigd en draait zijn rondetijden dus wat minder prominent.

Beide wijzers bevatten ruim voldoende lume materiaal, zijn foutloos vervaardigd en bieden in die combinatie een perfecte weergave van de tijd.

De secondewijzer is van een lollypop type en heeft oranje lume materiaal ingelegd gekregen. Ze is aanwezig, echter leidt niet af tijdens een snelle blik op de tijd, maar kan wel gemakkelijk worden opgezocht. Naar mijn smaak is deze set derhalve perfect samengesteld.

De achtergrond:
De wijzerplaat oogt, wellicht door de blauwe AR, heel donker grijs en is in die kleur wat zachter aan de ogen. Ze helpt subtiel om de diepzwarte bezel extra te laten afsteken en verzorgt daarmee een mooi gebalanceerd plaatje.

De plaat heeft opgelegde en gebrushte indices, welke uitermate goed zijn waar te nemen, ook met een lagere licht intensiteit. Buiten de indices zijn oranje lume vlakjes op de plaat aangebracht en op 3 plaatsen zijn ze zelfs in de indices geïntegreerd, waardoor die wereld er wat speelser uitziet.

In de nachtelijke uren, is de functie van die lume vlakjes wel verwaarloosbaar, u moet het dan hebben van de beoordeling van de wijzers. Ondergetekende heeft al eens van een vroeg kopje koffie genoten kan ik u melden. :slightly_smiling_face:

Ik moet u bekennen, dat ik tot de groep liefhebbers behoor, die een dubbele naam vermelding van een producent op de wijzerplaat niet heel noodzakelijk vindt. Hoewel daar in dit geval wel sprake van is, is dat gelukkig dermate onopvallend gedaan, dat het hier niet stoort. Een reden temeer om eens te proberen dit horloge wat langer te dragen beste lezer en vermoedelijk verneem ik straks uit onderstaande posts uw reacties wel op deze laatste wens. :slight_smile:

De verstelknop:
In de kast bevindt zich op circa 4 uur de aansluiting voor de kroon. Deze laatste is een geschroefd type en verzekerd zo mede de hoge WR van dit horloge. De plaatsing staat borg om in de hand prikken te voorkomen en ze heeft goede vertanding voor een gemakkelijke grip. Tevens is ze niet scherp aan het uiteinde, ietwat verzonken gemonteerd en draagt zodoende bij aan nog meer draagcomfort. De kroon is gestraald en trekt daarmee geen aandacht maar toont haar functionaliteit bescheiden aan de zijkant van de kast.

De kastafsluiting:
Het achterdeksel is ook van een geschroefd type, derhalve op haar beurt ook bijdragend aan de WR. Dit deksel is zodanig gevormd, dat ze iets wegzakt in de pols en tijdens het dragen, het horloge op dit deksel en lichtjes op de achterzijde van de lugs rust. Dit vijfpuntige contact staat borg voor een stabiele ligging zonder dat de vlaktedruk tussen horloge en pols ergens te hoog wordt. Wederom beste lezer, een ware kastenbouwer aan het werk!

Het schoeisel:
De tropic band, waarop dit horloge wordt geleverd, draagt erg comfortabel maar is toch ook voldoende vormvast. Het rubber heeft tevens exact de juiste hoeveelheid wrijving met mijn pols en die twee factoren samen borgen het, toch wat zwaardere, horloge uitstekend tegen ongewenste bewegingen op mijn pols. Ook hier stelt Squale bepaald niet teleur.

Aansluitend echter, werd dit horloge op mijn pols in de grip gehouden door een overtreffende trap van voornoemde tropic band. Deze tweede band is weliswaar ook een tropic maar met een andere constructie en tevens uit de Squale stal. Het is de versie met het “oranje kunststof drukkertje aan het uiteinde van de band zonder de gesp”, zodat deze bevestigd kan worden aan “het deel van de band met de gesp”. U kunt mijn onbeholpen uitleg in deze laatste zin rustig nog eens lezen hoor maar om e.e.a. te verduidelijken, zekerheidshalve onderstaand een fotootje van die situatie. Groot voordeel van deze bevestiging, is dat er geen keepers meer in mijn pols drukken, heerlijk!

Deze band is echt geweldig, ze is aan de binnenzijde hol uitgevoerd voor de nodige ventilatie rondom de pols, erg flexibel en heeft een enorme “bandbreedte” in haar werking. Met dat dat laatste, bedoel ik dat deze band zowel strak als losjes comfortabel draagt en in beide situaties het horloge stabiel houdt. Dit heb ik nog niet vaak meegemaakt en het is erg prettig om de verschillen in omtrek van de pols, tijdens verschillende temperaturen, te compenseren. Well done Squale en wellicht is het een idee, om hen een petitie aan te bieden met het verzoek deze banden weer in productie te nemen?

Het sluitwerk:
Beide Tropic banden hebben een gestraalde stalen gespen, die zijn voorzien van het Squale logo. Ze hebben bovenop een mooi reliëf en aan de achterkant een verzonken vlak, waar de strap in valt. Mede daarom tonen ze minder hoog en klemmen ze mooi stabiel om de band. In mijn opinie is een extra bonus dat, in tegenstelling tot veel gespen, er absoluut nergens scherpe randen te bekennen zijn, ronduit heerlijk en zo moet het eigenlijk zijn!

Echter beste lezer, ik ben en blijf een voorstander van leren banden. Mijn ongebreidelde voorkeur ligt bij een Bulang en aangezien ik het horloge eigenlijk nooit in haar natuurlijke habitat breng, is het inmiddels alweer op een dergelijke band belandt. Neem daarbij in ogenschouw dat specifiek deze Bulang tapered van 22 mm naar maar liefst 18 mm en het horloge toch als een rots op mijn pols ligt, dan zult u begrijpen waar mijn bewondering voor deze kast op is gestoeld. Een heerlijke combinatie!

De centjes:
Eigenlijk benoem ik deze factor normaal gesproken niet omdat ze erg subjectief is, immers ieders geldbuidel laat weer andere mogelijkheden toe en de meningen over de hoeveelheid materie in relatie tot de aanschafprijs lopen erg uiteen. Voor dit horloge echter maak ik een uitzondering want hier kan nu, naar mijn mening, geen discussie over bestaan. Wanneer u bij alle bovenstaande eigenschappen van een horloge, ook nog eens het Zwitserse Sellita top grade uurwerk en een zeer betrokken AD, in mijn geval Q-Watches, optelt, durf ik rustig te stellen dat dit horloge een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Hier kan Pappie verantwoord mee vooruit en nu inderdaad maar hopen dat de gevreesde Flipperitus niet weer toeslaat…

Als mijn geheugen me niet bedriegt, had ik u aan het begin van deze NA een beknopt vergelijk met de Thalassa toegezegd nietwaar? Welnu onderstaand vind u wat punten waarop de Squale Black zich onderscheid van de Thalassa. Het zal duidelijk zijn, dat de Thalassa met alle gepolijste delen en een blauwe wijzerplaat, een wat opvallender verschijning is dan de Black. De laatste komt wat meer over als een stuk gereedschap terwijl de eerste een wat luxere uitstraling heeft. Vergist u zich echter niet; beiden zijn horloges die u tot op grote diepten van dienst kunnen zijn. Maar gelukkig ook in een Jacuzzi. :slightly_smiling_face:

De Squale Matic Black:

  • Gebrushte kast
  • Gebrushte bezel
  • Gestraalde kroon
  • Gebrushte chapter ring
  • Gebrushte uren wijzer
  • Gebrushte seconden wijzer
  • Gestraalde indices
  • Datum aanduiding
  • Donkergrijs ogende wijzerplaat

De Squale Matic Thalassa:

  • Gepolijste kast
  • Gepolijste bezel
  • Gepolijste kroon
  • Gepolijste chapter ring
  • Gepolijste uren wijzer
  • Gepolijste seconden wijzer
  • Gepolijste indices
  • Geen datum aanduiding
  • Blauwe wijzerplaat

Dank aan hen die het hebben kunnen opbrengen om deze boterham geheel te verorberen en ondergetekende wenst u een prettige voortzetting van uw dag!

N.B.
Wellicht onnodig om wederom te vermelden maar toch voor alle zekerheid; het staat u weer vrij om bovenstaande content te linken, deleten, kopiëren, verdelen, vermenigvuldigen, melden of wat u ook maar moge bedenken. Ondergetekende heeft ook dit dit horloge weer met plezier onder de aandacht gebracht en daarmee is de kous dan weer af.

83 likes

Gefeliciteerd !
Mooie horloges.

1 like

Ja, lekker, nou wil ik deze ook… :sweat_smile::wink:

1 like

Geniet van dit duo @ThaPapper :cowboy_hat_face: De Bulang doet het erg goed op de Black Matic :star_struck:

1 like

Ik wist dat je fan was, maar nu dus ook op elk detail waarom :joy: Mooie post @ThaPapper!!

1 like

Ik heb genoten van de horlogefoto’s en jouw review. Je krijgt zo echt een beter beeld bij de kwaliteit van - en ervaring van jou met (de) Squale(‘s). Dank, zeer gewaardeerd!

1 like

Heerlijk leesvoer voor op de zondagochtend! Beide horloges zijn geweldig, wordt lastig kiezen elke ochtend!

1 like

Mooie review zeg! De Matics zijn inderdaad kneiters en je hebt dan kom nog eens 2 bijzondere modellen.

Geniet van beide! :ok_hand:

1 like

Haha. Een heerlijk epistel is het zeker geworden!
Met heerlijk taalgebruik :grinning_face_with_smiling_eyes:

Enne, de Squale is idd een pracht van een “gereedschap”. :+1:

1 like

:boom: BAM :boom: geweldige aanwinsten :star_struck:

1 like

Prachtig deze uitgebreide review van jou. Je hebt me weten te boeien. Gefeliciteerd met deze NA

1 like

Top, deze review, Chris! :+1: En, als Squale groupie (zoals je weet :wink:) toch ook nog een paar nieuwe dingen gelezen. Klasse! Geniet ervan, man! :beers:

1 like

Toffe horloges Christ. Beide zeker een andere uitstraling. Geniet ervan!

1 like

Wat een epistel! Ik dacht dat ik kon zeveren :joy:. Nee, grapje.

Een review vergezeld met jaw dropping exemplaren (voor mij dan)!

Nogmaals gefeliciteerd met deze prachtige aanwinsten!

1 like

Wat een fijne review, het is dat ik een matic heb anders had ik op de bestel knop gedrukt/gehamerd :innocent:

2 likes

Geweldig deze review, en deze staat ook heel hoog op mijn lijstje.
Een ex spijt dat ik hem verkocht heb .

5 likes

In het Squale onlytopic stikt 't werkelijk van de mensen die ooit een Squale hebben gehad en er toch weer een willen of er gewoon nog een bij willen. :laughing:

2 likes

Gefeliciteerd met 2 mooie NA’s. Dank voor de uitgebreide reviews :pray:

1 like

Ik doe meestal NA en dan een foto that’s it :joy:

Wat jij doet is misschien wel leuker :upside_down_face:

Mooi horloge hoor!

1 like

Mooi verslag, interessant om lezen.
De Thalassa al irl mogen aanschouwen bij jou, dat is echt een dijk van een horloge. De Black is om duimen en vingers af te likken, een bjoetie.

Geniet van beide, veel draagplezier toegewenst. :+1::ok_hand:

1 like