NA: safari

Het lijkt me geen geheim dat er in natuurparken in Afrika gecontroleerd olifanten worden gedood en natuurlijk sterven. Als het niet natuurlijk is, is het wel voor het in stand houden van populaties, of bij gereguleerde jacht. Van het laatste kun je vinden wat je wilt, maar het geld wat hiermee door de parken verdiend wordt, is vaak hard nodig om de parken in stand te houden. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat speciaal voor de huid dieren geschoten worden. Een stuk leer doet het niet zo goed als trofee…

1 like

Ik snap jou punt.

Ik zou er ook niet tegen zijn om vlees uit de schappen te halen. Om elke slacht te verbieden.

.ondanks dat ik er geen moeite mee heb verder dat het gebeurd . Ben gek op vlees.

Gevoelsmatig worden olifanten niet legaal geschoten voor de huid en slagtanden maar om de populatie te reguleren. Niet iedere soort mag ook worden geschoten. Dat het alsnog niet helemaal zuiver op de graat kan zijn (hoe controleer je of iedere olifant met een cites logo legaal is geschoten), kan ik niet ontkennen. Maar dan moeten we ook stoppen met halal-vlees en exotische leren bandjes.

Het is een prachtige combinatie. Staat heel mooi.

En, naar ik heb horen zeggen, olifanten gaan ook wel eens dood.
Ik neem aan dat zij hier niet voor worden gekweekt.

Precies… er zijn oneindig ‘maar dan’. iedereen heeft er wel eentje… terecht ook.

Drogreden!

Als de een het beest niet schiet doet een illegale jager het wel.
Laat die beesten met rust.

1 like

De meeste parken lijken ook puur te fokken om jachttripjes te kunnen organiseren voor de rijke Amerikanen. In Afrika worden zaken alleen beschermt als het voor iemand geld oplevert helaas…

In NL zitten 15 miljoen varkens hun dood af te wachten.
Generatie na generatie.

Nee, echt geil wordt ik niet van al die exclusieve ledersoorten
voor horlogebandjes.

Das alleen voor snobs en rijke vampiers.

Erg jammer dit.

Hoezo?

Iedereen weet dat een metalen band beter is.

Olifanten worden in veel streken afgeschoten voor ivoor. Het is alleen maar handig dat we dan ook het stukkie leer, dat er dan toch is, gewoon gebruiken.

En zo zijn er nog wel meer onzin redenaties te bedenken, zoals jouw tekst die ik hier citeer :wink:

Ik heb er in ieder geval gevoelsmatig moeite mee om leer van een beschermde diersoort te gebruiken voor horlogebandjes. Zelfs als het beest van ouderdom is overleden.

2 likes

Dit is meer van hoe zeldzamer hoe mooier / stoerder ?

Ik vind het niet onzinnig .

@drex hulde dat je je zo hierover uitlaat.
Ik kan er niks aan doen dat het mij allemaal weinig uitmaakt. Neemt niet weg dat ik respect heb voor eenieder die er vol tegen is.

3 likes

Ik wil een origineel pinguïn-lederen bandje op mijn apple watch! :grin:

Wie zal dit goedkeuren?

Da’s wel heel bijzonder… mmm… :thinking:

Ik heb veel (dier)soorten horlogebandjes, maar bij olifant ligt voor mij een grens.
Weet niet precies waarom. Misschien omdat er bij mijn weten geen olifantenfokkerijen bestaan.

Op dit moment is de jacht op olifanten in bepaalde gebieden in Afrika weer vrijgegeven omdat er gewoon teveel zijn wat een onbalans in de flora en fauna teweegbrengt en een hoop ellende voor de plaatselijke boertjes.
Zolang dat onder controle gebeurd ben ik daar niet op tegen maar dat zal dan wel weer uit de hand gaan lopen ben ik bang.

groetjes Lenno

Nu ik er over nadenk, de eerste olifant in mn leven werd gewoon misbruikt in het circus.
Het besef van misbruik kwam pas veel later.
Tegenwoordig zijn dieren in het circus not done.
Vroeger wist je niet beter.
Ik had er toen ook geen idee van dat na alle circusjaren het beest verwerkt zou worden tot een stapel horlogebandjes…

017

Dus we mogen wel runderen, kippen, varkens, geiten en schapen fokken om het vlees of bijproducten maar niet olifanten. Als ze er voor gefokt worden… Gevoelsmatig vind ik het ook vreemd dat een olifant geslacht zou worden voor ivoor of zijn huid. Maar vooral dat; vreemd. Want eerder genoemde dieren worden om dezelfde reden wel breed geaccepteerd geslacht. Daar kijken ze in India weer heel vreemd tegen aan… Een olifant is voor ons, althans de meeste, exotisch. Dus spreekt wellicht tot de verbeelding. Ons geromantiseerd beeld verbloemt wellicht wat we onze ‘inheemse’ diersoorten aandoen voor ons stukje vlees, lederen bandje of nieuwe jas.

Als je hier echt strikt op tegen bent, neem ik vooralsnog aan dat je veganistisch bent. Want anders zou het best vreemd zijn dat we een olifant ‘meer waard’ vinden dan een koe.

Of zit ik er nu naast?

On topic; vind het bandje er tof uit zien, maar ik ben zelf meer van textielen bandjes :+1: ieder zijn ding. Veel plezier ermee in ieder geval. Je hebt wel een mooie discussie geopend :wink:

2 likes

Bijna alle reacties overgeslagen …

Mooi hoor! :+1: