NA: safari

Waar in huis niet eens aan afvalscheiding wordt gedaan, want zero fucks given

1 like

Ja want beland toch allemaal op grote hoop en hullie in China die vervuilen pas, en daar wordt niks aan gedaan! En dan mogen wij helemaal NIKS meer hier zeker!!!@!@!

3 likes

:elephant:

2 likes

Ik heb geen moreel oordeel over jouw band JeR, alleen snij ik wat argumenten aan waar ik moeite mee heb. Zoals bovenstaand argument. Ik weet niet wat jij voor dat bandje hebt betaald. Ik denk best wel een bedrag. En schat nu eens in hoeveel bandjes je uit één olifant kunt halen.

Staan mensen die er hier moeite mee hebben er niet nuchter in? Zijn die emotioneel?

Nou, ontwikkelingshulp bijvoorbeeld. Of omdat de landen het zelf niet doen. Dit argument is maar een klein stukje verwijderd van “ik vraag me af waar wij in het westen het recht vandaan halen om van andere landen te eisen dat ze de mensenrechten niet schenden”. Sommige dingen zijn grensoverschrijdend en natuurbehoud is dat ook.

Nogmaals, geen moreel oordeel over dat bandje. Wel over de argumenten.

1 like

Het beste wat de natuur kan overkomen is het verdwijnen van de mens, gelukkig werken wij daar hard aan.
Daarna kan de natuur weer lekker doorgaan met natuur zijn, tot die tijd moet moeder aarde het maar even aanzien.

2 likes

Bedankt hè, Capibara. Nu heb ik al de hele ochtend dat lied in mijn hoofd.:angry:

1 like

Dat is ook grappig, bij je keuze voor nijlpaard speelde deze discussie helemaal niet, ook niet bij mensen die nu wel reageren.
Kennelijk maakt een olifant meer los.

On topic, ik vind het eerlijk gezegd niet zo mooi, denk dat een zwarte band beter zou staan.

Misschien heeft het hier mee te maken?
Kijk onder bedreigde dieren:
https://www.wwf.nl/dieren/olifant

Lees en denk eens na

1 like

Ah, het nijlpaard is weer van de lijst, dat is goed nieuws. :+1:

1 like

Om eerlijk te zijn, ja. Maar dat is zoals ik het persoonlijk zie. En zoals eerder gezegd; ik respecteer ieders mening hierin. Waarschijnlijk ben ik dan gewoon een wat botte bèta wetenschapper uit het oosten van het land dat ik bij dit soort discussies de emotie probeer te ontwijken. Voor mij is dat belangrijk, omdat emotie niet altijd leidt tot het beste resultaat.

Emotie zegt misschien dat bij een diersoort die de status ‘vulnerable’ heeft (de Afrikaanse olifant is niet geclassificeerd als ‘endangered’. Dit is anders voor de aziatische olifant. Vandaar dat WWF ‘de olifant’ als bedreigd presenteert), het doden van elk exemplaar van die soort, een verslechtering is voor de soort.

Ratio zegt mij echter dat het controleren van een populatie (en daarbij hoort het doden van individuen, zie Oostvaarders plassen) noodzakelijk is voor het opbouwen en behouden van een gezonde populatie. Bedenk hierbij ook dat de olifant geen natuurlijke vijanden heeft. Gecombineerd met het feit dat het grote dieren zijn die makkelijk voor overlast kunnen zorgen, en het gegeven dat er op sommige plekken op een beperkt oppervlak te veel olifanten zijn (verkleinen van het habitat is naast stropen de grootste reden dat de olifantenpopulatie niet gezond is), maakt dat het voor de olifanten populatie in zijn geheel goed is dat er gecontroleerd individuen worden geschoten. Als dat niet gebeurd, verlies je waarschijnlijk ook het support bij de lokale bevolking, waar de olifantenpopulatie zeker niet bij gebaat is.

Als ik dan rationeel voor mezelf kan verantwoorden dat het doden van een olifant niet per definitie slecht is, heb ik er geen problemen mee dat het dode dier goed gebruikt wordt. Sterker nog, daar ben ik dan een voorstander van, omdat het geld wat daarmee verdiend kan worden, gebruikt kan worden voor het behoud van het park en de soort. Uiteraard moet het dan wel goed en gecontroleerd gebeuren. Wat dat betreft moet ik inderdaad vertrouwen op de leverancier (geen internetcowboys) en de Cites status.

Het nijlpaard heeft dezelfde status als de Afrikaanse olifant. Niet endangered, maar vulnerable. En ja, het leer van dit bandje is van een Afrikaanse olifant. Uit Zuid Afrika om precies te zijn. Dat kun je allemaal zien op de Cites tag.

2 likes

Ik waardeer je uitgebreide uitleg. En die snijdt op verschillende punten zeker hout. In jouw plaats had ik volstaan met dit:

Ik heb er alleen (en nog) moeite mee als je mensen met een andere mening wegzet als emotioneel. Het komt denigrerend over en je diskwalificeert die mensen als gesprekspartner. Ik ben ervan overtuigd dat zij die kritiek hebben daar ook over hebben nagedacht, en er net zo nuchter in kunnen staan als jij. Ze denken er alleen anders over.

2 likes

Blijft 'n mooi horloge, maar 't bandje doet 'm echt geen goed… Olifant of niet.

Perfect in tekst benoemd … hopla.

Bovengemiddelde fucks are given #teammozaiek

Qua afval scheiden, moet ieder voor zich weten toch?
Knap als je het wel doet, prima als je het niet doet.
Maakt mij niks uit welk kamp je verkiest.

3 likes

Zeker. Als mensen de illusie willen hebben bij te dragen aan een betere wereld moeten ze vooral hun gang gaan. :joy:

1 like

Laat ik maar zeggen dat ik er dubbel in zit.

Soms moeten beesten afgeschoten worden om erger te voorkomen (iemand de verhongerende beesten in NL nog op het netvlies?).
Als dat het geval is, heb ik er vrede mee dat die beesten ook gebruikt worden. Voor leer, voor vlees in dierentuinen of anders. Liever dat dan maar wegmikken.

Anderzijds vraag ik me af hoe je voorkomt dat stropers hiermee bezig zijn.

Daarnaast is er regelmatig nieuws over de respectloze wijze waarop sommige beesten levend gevild worden. Dat kán wat mij betreft absoluut niet door de beugel.

Ik vrees dat ik niet direct naar de winkel ren voor een olifantenbandje.

Aan de andere kant ga ik een mooi stuk vlees niet uit de weg. Plofkip hoef ik trouwens niet.

1 like

@Zulu, we hebben er weer eentje!

3 likes

Vegan? Zijn dat niet van de bleke slechtziende mensen, die het ontbreekt aan essentiële voedingsstoffen en zodoende geen dierentuinen kunnen bezoeken of huisdieren houden? Ik vind ze maar raar.

6 likes

9 van de 10 wel :joy: Maar ze hoeven niet altijd bleek te zijn.

Ik heb laatst een flesje Pauly D’s Instafamous™ Indoor Tanning Lotion gekocht en godnondeju, dat spul werkt goed.

pd_instafamous
Doe er je voordeel mee.

3 likes

Teveel informatie, Han, teveel informatie!

1 like

Zo’n chocomeldouchecabine werkt ook uitstekend.

1 like