NA Seamaster electronic f300Hz

Ik heb een soort fascinatie met techniek aan het eind van zijn tijdperk. Denk aan zeilschepen eind 19e eeuw, stoomschepen halverwege de 20e eeuw…de concurrentie van opkomende technieken lijkt soms een boost te geven aan de ontwikkeling van eigenlijk achterhaalde technieken. Een windjammer kan ik niet betalen maar een horloge moet toch kunnen en de stemvorkhorloges zie ik ook zo. Moooie techniek, eigenlijk een 19e eeuwse uitvinding en pas door de voortgang van de techniek na de 2e wereldoorlog werd het haalbaar om die min-of-meer betaalbaar in horloges te zetten, zowel wat betreft geautomatiseerde miniaturisatie alsvoor de energiebron. En toen de kwartshorloges opkwamen gingen verschillende traditionele merken horloges met het stemvork principe maken. Omega was één van die merken en persoonlijk vind ik de ‘cone shaped’ Seamaster uitvoering één van de mooiste: typisch een jaren-70 ontwerp met die nutteloos hoge zijkanten en de kroon die bijna te klein is om te gebruiken, en ook het niet zo heel schokbestendige stemvork uurwerk maakt dat dit ondanks de stoere naam niet bepaald een ‘toolwatch’ is, eerder een blikvanger.

Die van mij zou wel wat TLC kunnen gebruiken, nieuw glaasje misschien en je kunt je afvragen of de verticale strepen de cone ook zouden moeten worden bijgewerkt maar aan de andere kant: hij is natuurlijk wel bijna 50 jaar oud en ik ben zelf ook niet meer helemaal krasvrij. Hij loopt prima en zoemt heerlijk door dus ik ben er ook zo wel blij mee. Lang leve de achterhaalde techniek!

13 likes

Prachtig horloge en Prachtig uurwerk.
Gewoon lekker anders!

Erg mooi horloge, ik denk eerder dat de opkomst van de quartzen tot het einde van de stemvork horloges geleid hebben en dat ook de traditionele merken niet konden ontkomen aan het bezig gaan met het kwarts uurwerk.

Dat is helaas niet zo, stemvork was eerst maar quartz was veel goedkoper te maken dus die heeft ‘gewonnen’…gevolg ‘quartzcrisis’

Maar mooi horloge, vraag me wel af hoelang de wijzerplaat nog mooi blijft met al die blaasjes erop. Lijkt me een vochtprobleempje, heb je hem al een beurtje gegeven bij Gerrit (accutron?)

Nou…Omega kwam volgens mij in 1971 met stemvork horloges, 2 jaar ná het eerste quartz horloge van Seiko.

Wel, Bulova bracht zijn stemvork horloges volgens mij vanaf 1960 op de markt en voor Omega waren er al meerdere merken (Citizen) met stemvorkhorloges.

Overigens een mooie Omega f300Hz!

Dank jullie. Nou ja, misschien zoek ik ook wel gewoon een mooi verhaal…

…maar voor de helderheid, ik wil helemaal niet suggeren dat stemvorkhorloges er door quartz zijn, alleen dat een merk als omega dat heeft omarmd als (gedoemde) tegenhanger van de quartz uurwerken.

Het ging er op dat moment volgens mij niet om dat het goedkoop was. Er was een technische wedloop waarbij de stemvork van Bulova een tussenstap was. Inmiddels is het verder verbeterd en achterhaald met de atoomklok en internet.
Het geheel werd omkleed met veel marketing en reclame.
De prijzen van quartz horloges lagen toen hoger dan van mechanische horloges. Toen de productie later op gang kwam zakten de prijzen en de kwaliteit. Horloges werden steeds meer een mode artikel en veel mensen hebben meer dan één horloge.
Apart vind ik dat ze bijna dezelfde horloges zowel als Constellation als Seamaster verkochten. Vermoedelijk waren de seamasters beter waterdicht en heeft deze een robuuste kast.

Wat een mooi geleefde wijzerplaat :ok_hand::ok_hand:
Heel apart ding :slightly_smiling_face: