Het is 1955 als Seiko het eerste horloge met automaat uitbracht. De Seiko 11A 14015 met 17 jewels. Dat was een behoorlijke stap voor Seiko, die tot dat moment nog geen automaat in zijn programma had. Ze hadden daarbij wel leentjebuur gespeeld met A. Schild door hun AS1382 uurwerk in licentie te bouwen. De AS1382 kun je in meerdere horloges vinden, met of zonder power reserve indicator (Rotary, Lucien Piccard en zelfs enkele Heuer horloges maakten gebruik van dit uurwerk.
Het horloge is voor de jaren '50 typisch aan de kleine kant, 35mm en waren uitgevoerd in goldplated of in staal. Er waren zelfs meerdere modellen (14009,14015, 14040 en de 14043. En dan was er nog de 14060, maar die was 36mm, dus iets groter. Ze hadden allemaal gemeen, dat de power indicator prominent onder de 12 uur positie stond, wat echter zeer sierlijk is gedaan. Het past wonderbaarlijk goed in de wijzerplaat, mooier dan in de moderne horloges met zo’n functie, waar het vaak verborgen zit tussen de 7en 8 uur positie. Waarom geen deel uitmaken van het design?
Zoals Seiko het bij dit horloge gedaan heeft, dat is gebalanceerd, geheel niet storend. Je zou kunnen discussiëren over het nut van zo’n indicator op een automaat, maar ik vind het een leuke toevoeging.
Seiko heeft later de Gyro Marvel uitgebracht, hun eerste volledig in-house geproduceerde automaat, waar ik er ook diverse van in bezit heb. Ik ben wel fan van deze eerste designs, en begon Seiko echt een inhaalslag te maken in kwaliteit en nauwkeurigheid. Dat is goed terug te vinden in deze modellen. Foto uit eigen archief
Mijn Seiko Indicator is het model 14060 van mei 1959, het model van 36mm dus. Het is helemaal origineel, zelfs nog met het originele leren bandje en gesp, beide nog in mint conditie. Het horloge heeft wel wat meer leven gezien, er is wat sleet op de lugs en de caseback. Ik heb het leren bandje eraf gehaald, dat bewaar ik voor de verzameling. De lugsize voor dit horloge is 18mm, wat de keuze voor bandjes natuurlijk wel leuker maakt. Dat is voor de overige modellen overigens 17mm, dus veel meer beperkt.
De wijzerplaat ziet er echt nog fantastisch uit en bovendien heeft de kast ook maar weinig beschadigingen. Mooi detail is de weggewerkte kroon in de kast. Iets wat Seiko vooral bij de Seikomatics heeft toegepast (al was dat op een andere positie. Voor een horloge van 66 jaar ziet het er nog fantastisch goed uit. Als je dan ook nog weet, dat in Japan het klimaat soms nog wel wat vochtig wil zijn, waardoor de goldplated modellen vaak er minder mooi uitzien, dan heeft deze de tand des tijds zeer goed doorstaan.
Ik heb het gekocht op Yahoo Auctions in Japan, en was daarbij gelukkig, dat er niet zo veel bieders waren, waardoor ik het tegen een zeer redelijk bedrag kon kopen. Je kunt best van me geloven, dat ik een vreugdedansje gemaakt heb, toen ik de bevestiging kreeg, dat ik het gewonnen had. Ze komen zo weinig voorbij, en als ze al te koop staan tegen bedragen, dat ik ze niet wil kopen. En hiermee heb ik me een graal binnengehaald. Het voelt wel een beetje alsof het nu compleet is. Dat is het natuurlijk niet, maar hiermee geeft het wel wat meer rust.
Ik heb er nu tijdelijk een ander bandje opgezet, want voor mijn mega polsen was het net te klein… maar wel de gesp mee overgezet…