Enige tijd geleden nam ik dit horloge over van @c__. Het horloge liep niet meer maar de secondewijzer bewoog enige seconden wanneer je hem een klein beetje heen en weer schudde. Verder zagen de kast en wijzerplaat er nog erg mooi uit.
Afgelopen week had ik eindelijk de gelegenheid om hem te servicen. Het uurwerk was flink aangetast maar alles bewoog nog. Dit was ook een gelegenheid om een nieuwe reinigingsmethode uit te proberen. Drie potjes Elma vloeistof in een ultrasoon reiniger. Dit werkte eigenlijk prima. Wel een beetje gedoe om de onderdeeltjes handmatig van het ene potje naar het andere te verplaatsen maar het resultaat was prima.
Na demontage, reiniging, vervanging van de opwindveer en dekselpakking, montage en smering liep het horloge weer prima. Ik ga nog op zoek naar een kroonafdichting.
Een Seiko 6106 uurwerkje is een plezier om aan te sleutelen.
Hier het resultaat:
Het uurwerkje na reiniging. Nog steeds wel aangetast maar in ieder geval weer schoon. Er ontbreekt nog wel een schroefje (is blijkbaar in het verleden gebroken).
Het complete horloge.
Mijn reiniger. Eén potje Elma F pro en twee potjes Elma Suprol. Ik ben nog op zoek naar een paar passende korfjes. Dat zou het reinigen nog makkelijker maken.
Op naar het volgende projectje.