Door o.a. dit artikel wist een Seiko 5 mijn aandacht te grijpen :
Uiteindelijk niet lang over na hoeven denken en een Seiko 5 SNKL43 bij Monsterwatches besteld. Een Seiko 5je misstaat in mijn ogen in geen enkele collectie. Ik vind het echt ongekend hoeveel horloge je krijgt voor zo weinig geld. De metalen band is niet het sterkste punt maar valt eigenlijk ook zeker niet tegen. Voor dat bedrag moet er nou eenmaal ergens op bezuinigd zijn. Desalniettemin bekijk de foto’s en oordeel zelf. Isn’t it gorgeous?
Cheers! Deze heb ik in met witte wijzerplaat. Een geslaagde “poor man’s Grand Seiko”. Na 2 maanden dragen was ie teruggelopen van +17 s/d naar +12 s/d en toen heb ik de regulator maar een tikkie gegeven. Lucky shot: nu -1 s/d stabiel.
De blauwe (sunburst) vind ik ook erg mooi, maar die kleur bewaar ik maar voor mijn grail-watch.
De goede Seiko 5jes. Wat zijn dat toch mooie werkpaardjes. Gisteren nog eentje in mijn handen gehad ruim 40jr oud. Nooit een beurtje gehad en loopt nog steeds en op tijd.
Ik koop al een tijd niets omdat ik wat uit een beduidend hoger segment wil. Maar over 1 à 3 horloges ga ik een paar Seiko’s 5 kopen in diverse kleurtjes. En wel ook uit het klassiekere deel van de collectie, niet de die grotere “sport” 5 jes.
Oh en die gevouwen klapperbanden zijn best schattig. Ik deed een paar weken terug mijn Damasko met zijn massieve stalen band af om even een Vintage Rolex om te doen met zo’n gevouwen band. Rammel klepper. Nou en. Instant NOS vintage eigenlijk, die oude 5 collectie.