NA: Seiko 5 SNKL45K1 Automatic

Gefeliciteerd met je diploma. Goede keus hoor, Seiko’tje 5.
Over nauwkeurigheid:

Dit is al prima.
Meestal zal een nieuw mechanisch werkje na een aantal maanden nog wat veranderen in tempo, alle onderdelen moeten zich zetten en de olie zal zich wat beter verdelen. Dat proces kun je natuurlijk ook
gaan monitoren, dan moet je vaker controleren. Later kun je kijken in welke positie je hem snachts kunt leggen om zo nauwkeurig mogelijk uit te komen. Dan kun je zelfs 2 keer meten, bij omdoen en bij afdoen, omdat hij aan de pols weer anders kan lopen dan liggend.

Als je geen atoomtijd in huis hebt is een appje het gemakkelijkst inderdaad. Soms liggen er radiogestuurde klokjes/wekkers bij de Aldi/Lidl/Kruidvat. Later kun je er een radiocontrolled G Shock bijkopen, dat kan ook.

Gefeliciteerd met je diploma, verjaardag en nieuwe aanwinst!

Ik heb zelf de versie met blauwe wijzerplaat van dit horloge (bijna 1 jaar) en ik ben er nog steeds zo blij mij als op de eerste dag dat ik 'm aandeed. Past ook perfect op leer/perlon!

Gefeliciteerd met je verjaardag, diploma en uiterst fraaie Seiko 5.
Geniet ervan met volle teugen.

Driemaal gefeliciteerd en veel plezier met de aanwinst. :+1:

Leuk horloge! Veel draagplezier.

Dat wordt lastig, aangezien er een 7s26 zonder hacking en winding in zit. Je moet hem dus laten lopen door hem te schudden en de secondewijzer zal nooit precies op de 12 stoppen.
Om deze zelfde reden zou ik me ook totaal geen zorgen maken om hoe nauwkeurig het uurwerk precies loopt, omdat je hem toch nooit op de seconde nauwkeurig kan gelijkstellen.
Gewoon van genieten en voor lief nemen dat hij soms een half minuutje voor/achter loopt.

1 like

Je kan handmatig de secondenwijzer laten “hangen” door licht tegendruk te geven via de kroon. Echt “hacken” is inderdaad niet te doen.

1 like

Ik ben benieuwd of het horloge dit leuk vind :grimacing:

Gaaf horloge :ok_hand: …Veel plezier ervan :+1::smiley:

Gaaf hoor! Ik vind de wijzers ook erg mooi :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Het is geen enkel probleem. Diverse merken vermelden “back hacking” in de gebruiksaanwijzing van horloges zonder “echte” hacking. (Omega Speedmaster Professional bijvoorbeeld).

Bij een 7s26 lukt het echter doorgaans alleen bij heel lage gangreserve (dus direct na opstarten).

3 likes

Heel leuke start zo. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. In principe gaan deze seiko’s wel een tijdje mee. Dus dat zit goed.

Weer wat geleerd. Good to know!

Dat klopt. Maar je kunt gewoon de afwijking opschrijven. Maandag: 4 seconden voor, dinsdag 14 seconden voor etc. Een 7s26 kan behoorlijk goed lopen, maar ook behoorlijk afwijken. In het laatste geval kun je bijregelen, maar dan moet je wel weten waar je aan toe bent. Ook als je niet kunt hacken is het fijn als hij nauwkeurig loopt. Vind ik dan.

Top horloge voor de prijs! Heb dezelfde gehad (met saffier), maar ik vond hem super! :ok_hand:t2:
Heel veel plezier ermee gewenst :slight_smile:️:+1:t2:

Gefeliciteerd met deze mooie aankoop!

Goede keuze gemaakt, heel mooie, tijdloze 5!
Mooie foto’s ook, geniet ervan :ok_hand:

Bedankt voor de leuke reacties en tips allemaal! Ik ga even kijken of ik de precisie met een app kan meten, want ik ben best benieuwd hoe dat de komende tijd gaat veranderen.

Veel horloge voor weinig centen.

Mijn ervaring met de goedkopere werkjes van Seiko : ze lopen vrij nauwkeurig zolang ze je dagelijks blijft dragen. Als je hem niet draagt, maar aan de gang houdt met twee minuten schudden per dag, dan wordt de afwijking beduidend groter.

Ik heb dit vijfje in vergelijkbare stijl.

1 like

Uitstekende keus, zo’n Seiko 5! Mijn ervaring is dat ze best behoorlijk nauwkeurig lopen. (ik heb zelf 3 ‘vijfjes’).
Een mooie uitvoering met die zwarte dail en rode secondenwijzer. Veel plezier met je eerste echte automaat. Het zal misschien niet bij dit ene exemplaar blijven, maar over de risico’s bij het oplopen van het horlogevirus heb je hier waarschijnlijk al gelezen…

Van harte met je slagen! Leuke Seiko heb je gekozen, kunt niet misgaan met een 5’je! Veel plezier ermee!