Beste HF’ers, maak kennis met mijn nieuwe horloge; een Seiko 5!
Vanwege mijn verjaardag en het behalen van mijn diploma mocht ik van mijn ouders een horloge uitzoeken en dit leek me een goede gelegenheid om een automaat te overwegen.
Na wat rondzoeken op het forum, maar ook op YouTube kwam ik terecht bij Seiko. Veel goede verhalen gehoord en gelezen en ik vind het verhaal van de Seiko 5 interessant. Het leek mij ook een goed horloge als eerste automaat, omdat je weet wat je in huis haalt.
Ik vind het zelf een heel mooi horloge. Het is met een diameter van 38mm niet te groot voor mijn vrij smalle pols. De wijzerplaat heeft een rustige uitstraling en de indices vind ik goed zo.
Ook leuk: een doorzichtige caseback, zodat ik zonder het horloge open te maken het uurwerk kan bestuderen.
Ik heb het horloge nu twee dagen en ik vind dat hij goed loopt. Wel wil ik graag een keer precies testen hoeveel seconden hij voor of achter gaat lopen in een bepaalde periode, weten jullie hoe ik dat het beste kan aanpakken?
Tof horloge en prachtige close-up foto’s trouwens!
Volgens mij zou leer ook prima staan; of een toffe zwart met rode Nato strap natuurlijk voor in de zomer!
Met de app toolwatch (bijvoorbeeld; er zijn er genoeg) kun je de precisie meten!
Leuk model en uiteraard proficiat met het behalen van je diploma!
Wel wil ik graag een keer precies testen hoeveel seconden hij voor of achter gaat lopen in een bepaalde periode, weten jullie hoe ik dat het beste kan aanpakken?
Ik zou hem gelijk zetten op de klok met seconden exact. Weekje dragen, terwijl je er niet naar omkijkt, vervolgens kijken hoeveel het scheelt. Tuurlijk, er zijn ook appjes voor en bepaalde apparaten… maar voor de huis-, tuin- en keukengebruiker volstaat de eerste optie ook wel hoor
Gefeliciteerd met je diploma. Goede keus hoor, Seiko’tje 5.
Over nauwkeurigheid:
Dit is al prima.
Meestal zal een nieuw mechanisch werkje na een aantal maanden nog wat veranderen in tempo, alle onderdelen moeten zich zetten en de olie zal zich wat beter verdelen. Dat proces kun je natuurlijk ook
gaan monitoren, dan moet je vaker controleren. Later kun je kijken in welke positie je hem snachts kunt leggen om zo nauwkeurig mogelijk uit te komen. Dan kun je zelfs 2 keer meten, bij omdoen en bij afdoen, omdat hij aan de pols weer anders kan lopen dan liggend.
Als je geen atoomtijd in huis hebt is een appje het gemakkelijkst inderdaad. Soms liggen er radiogestuurde klokjes/wekkers bij de Aldi/Lidl/Kruidvat. Later kun je er een radiocontrolled G Shock bijkopen, dat kan ook.
Gefeliciteerd met je diploma, verjaardag en nieuwe aanwinst!
Ik heb zelf de versie met blauwe wijzerplaat van dit horloge (bijna 1 jaar) en ik ben er nog steeds zo blij mij als op de eerste dag dat ik 'm aandeed. Past ook perfect op leer/perlon!
Dat wordt lastig, aangezien er een 7s26 zonder hacking en winding in zit. Je moet hem dus laten lopen door hem te schudden en de secondewijzer zal nooit precies op de 12 stoppen.
Om deze zelfde reden zou ik me ook totaal geen zorgen maken om hoe nauwkeurig het uurwerk precies loopt, omdat je hem toch nooit op de seconde nauwkeurig kan gelijkstellen.
Gewoon van genieten en voor lief nemen dat hij soms een half minuutje voor/achter loopt.
Het is geen enkel probleem. Diverse merken vermelden “back hacking” in de gebruiksaanwijzing van horloges zonder “echte” hacking. (Omega Speedmaster Professional bijvoorbeeld).
Bij een 7s26 lukt het echter doorgaans alleen bij heel lage gangreserve (dus direct na opstarten).