Net als velen heb ik voor werk een Quartz shitter ( G-Shock ), die ik dus nooit draag tijdens werk, omdat ik ze echt verschrikkelijk vind zitten. ( ja smaken verschillen echt ).
Dus kwam ik op het idee, om een jeugd sentiment op te halen, en te googelen naar een Seiko 5.
Vroeger noemde de mannen in de waterbouw ( bagger, dredging, het heeft meerdere namen ) dit soort horloges ‘baggerklokkies’.
Dit met name omdat ze
spotgoedkoop waren
er leuk uit zagen
altijd werkten
ze vaak in het oosten werkten, waar ze er tientallen meenamen naar Nederland om uit te delen aan vrienden en familie.
Ja, dat waren nog eens tijden in de zeevaart, er was geen internet, dus de markt voor dit soort horloges was beperkt tot Azië en andere verre landen waar destijds bijna geen Nederlander te zien was.
M’n vader kwam altijd terug met een koffer vol van dit soort horloges, en echt iedereen wou ze hebben.
Tegenwoordig is het allemaal een stuk makkelijker, Google je even op naam en type, en zoek je de goedkoopste uit, om lekker te dragen op je werk.
Tik je hem ergens tegen aan? Valt er een steen op? Breekt het bandje en valt die het mayum in? Dan is het maar zo, voor zolang die het vol houd, lekker dragen!
Hahahaha… Ja, echte Amsterdammers vind je nog in IJmuiden en Lelystad. Amsterdam zelf is tegenwoordig van PWC consultants en bank-bobo’s, zo lijkt het af en toe.
Maar goed. Maim. Tijdje geleden dat ik er aan dacht.
Ja, de naam baggerklokkie is ontstaan omdat echt alle zeevarenden in de bagger ( waterbouw ) met zo’n Seiko 5 rondliepen. Ging er een stuk, door iets van buitenaf, dan werd er gewoon een nieuwe uit de koffer gehaald en om gedaan.
De horloges zelf gaan, mits er normaal om mee word gegaan, een leven lang mee haha
Ja, is een prachtige sun burst met gouden indexen en wijzers.
Voor de 8 joeten die dit horloge heeft gekost, erg onder de indruk.
Kan je nagaan, de verkoper heeft er winst op gemaakt, de leverancier aan de verkoper heeft er winst op gemaakt, wie weet wie er nog meer tussen heeft gezet, en Seiko zelf maakt er natuurlijk ook nog winst op.
Seiko 5, wie is er niet mee groot geworden? Zo’n beetje de hoeksteen van de hobby. Ik heb er een stuk of 10 met de 7S26 en nog eentje uit 1985 met de 7009. Ook die loopt nog steeds.