NA Seiko 5je

De Seiko’s uit Japan hebben als eindaanduiding: J1. Zijn ze elders geassembleerd: K1 (lage lonen landen).
Er zouden kwaliteitsverschillen te constateren zijn; dat zou spelen bij de SKX 007 en SKX 013 (die in Japan overigens bij de vijfjes worden gerekend).

2 likes

Ohkey duidelijk :+1: weer wat geleerd haha.
Mijn K1 doe het iig prima haha.

leuk 5je, heel veel plezier ermee.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze getalenteerde Seiko Vijf!!
Een chique verschijning!!
Ik wens je er een fijne tijd met!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dank jullie voor de reacties en likes… Ik ben wel blij met m’n 5je. Alleen wil ik snel nog eens kijken of ik ergens 'n beter stalen bandje kan halen. Eentje die wat soepeler is, minder aan m’n haren trekt en minder blikkerig klinkt. Want dat zijn nadeeltjes waar ik na 'n dagje dragen wel achter ben gekomen.

1 like

Mooi 5je met mooie uurmarkeringen :ok_hand:

1 like

Er wordt al net zo lang geroepen dat die er niet zijn. (er wordt gewerkt met dezelfde richtlijnen, machinepark en onder Japans management etc.).

Ikzelf wil best meteen aannemen dat die verschillen er wel zijn maar heb dat nooit aangetoond gezien.

1 like

Ik heb dat op YouTube wel aantoonbaar gezien… Maar de verschillen zijn “buiten de tekst op de wijzerplaat” zo minimaal. Dat zie je met het blote oog alleen als ze naast elkaar liggen.

Waren dat visuele verschillen of kwaliteitsverschillen?

Ikzelf bedoelde hier kwaliteitsverschillen want dat was de context. De kleine uiterlijke verschillen als in lume (egaal vs compactere dotjes), wijzerplaatopdruk etc. zijn er wel maar daar ging het niet om. De brushing van de case zou een optisch verschil hebben, maar wat nou “beter” is is wellicht een smaakkwestie.

Ik heb overigens zelf wel eens vermoed dat de J modellen minder extreme uitlijnproblemen hebben, wat te verklaren zou kunnen zijn door een strictere QC. QC is lastig te kwantificeren (de criteria op afkeur bedoel ik) en daarom kun je zelfs bij een gestandaardiseerde produktie op dit punt verschillen hebben. Maar dat is moeilijk hard te maken, dan moet je onderzoek doen en statistiek bedrijven. Dat doet niemand.
Ik heb hierbij overigens de SKX in gedachten, strict genomen is dat geen model uit de “5” range.

1 like

Meer visuele idd. Kwaliteit zit volgens mij geen verschil in. En was wat te voorbarig met m’n antwoord. Sorry, zal niet meer gebeuren :wink:

1 like

Kom op, zeg. Dat maakt het juist zo leuk op HF: berichtjes!

1 like