NA Seiko 6100-8000 Skyliner

Het submerk van Seiko, Liner had een goedkopere variant, de Skyliner
De eerste modellen kwamen uit in 1961 en deze hadden een caliber 402 loopwerk.
In 1963 kwam de Skyliner 956, met datum.
Halverwege de jaren '60 zijn er vierkante Skyliners, een van de weinige vierkante modellen van Seiko.
Vanaf 1966 krijgen de Skyliner-versies gewaagdere ontwerpen.
In 1968 kwam er een vernieuwde Skyliner serie uit, met 21 jewel 61A loopwerk.
Er was ook een datum variant met een 6102 loopwerk.

Mijn NA is de 6100-8000 Skyliner, uit oktober 1968.
Het is een handwinder dresswatch, met een mooi, rustig, eenvoudig ontwerp.
(Dank aan @koekoek voor de bemiddeling)

De originele band zit er niet bij, geen probleem, hij was toch op leer gegaan.
Ik denk dat het horloge geserviced gaat worden, als je goed kijkt zie je een flinke bos ‘haar’ om de as gedraaid zitten. Geen idee wat het is…

Wat een mooi horloge in KS, GS style.
Eenvoudig maar smaakvol !
De diameter zonder kroon is 36,5 mm, een royale maat voor die tijd.
De diameter mèt kroon is niet veel meer, en dat zorgt voor lastig opwinden helaas.
De kroon hoeft volgens mij niet uitgetrokken te worden om het op te winden.

Het caliber 61A loopwerk heeft 21.600 trillingen per uur, 21 jewels, diashock en is gemaakt van 1968 tot 1978.
Al met al een hele mooie dresser, no date, Tanaka-case en een hele mooie aanvulling op mn vintage Seiko collectie.
Ik ben blij !

ps. Excuses voor de matige foto’s

22 likes

Gefeliciteerd, heel mooi exemplaar, geniet ervan :slight_smile:

1 like

Mooie aanwinst!

1 like

Mooi hoor :slight_smile:
Ik denk dat een onvoorzichtige “horlogemaker” die rare stukjes draad heeft achtergelaten. (in het verre verleden)
Je kan nog kijken of je een grotere kroon kan vinden, met een service zal dat het opwinden zeker verbeteren. Ik heb net ff wat gezocht en veel exemplaren lijken een andere kroon te hebben.

4 likes

Ik blijf ze mooi vinden, die jaren 60’s Seiko’s. Mede doordat ze betaalbaar zijn en goede uurwerken gebruikten.
Veel plezier er mee.

1 like

Zou kunnen, ik zie verschil…
Mijn NA


Jouw voorbeeld

2 likes

Leuke aanwinst :+1: Je hebt hem dus toch gekocht. :smile:

Ik heb nog een niet lopende skyliner liggen. Maar die kroon kreeg ik er niet uit :thinking:

1 like

Weet je iemand die kan/wil servicen ?

Mooi man. Ik vind de benamingen uit die periode altijd erg tot de verbeelding spreken (Skyliner, Polerouter, Navitimer, Gulfstream, etc)
Keurige strakke kast ook, die er bij daglicht vast prachtig uitziet
Veel draagplezier, nu en in de toekomst! :+1:

Maar, bij nader inzien is de kast wat ‘minder strak’ (van de zijkant), ik zag je openingsfoto van boven :slight_smile:
Koekoeks exemplaar scoren en het beste van beide combineren. Geserviced worden gaat 'ie toch, lees ik nu :+1:

3 likes

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een begerenswaardige verworvenheid!!
Mooi hoor!!
Ik wens je er een gezegende tijd mee⌚

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooie Seiko :ok_hand: …Veel draagplezier :+1::grinning:

1 like

NOS kroon is onderweg…

1 like

Seiko servicen in Nederland is lastig.

1 like

Lord Matic en de overtreffende trap daarvan: Lord Marvel. Dat zijn ook van die coole namen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik een zwak heb voor namen met o-matic er in, als het ware. Eternamatic, of zo. Prachtig.

1 like

Inderdaad prachtig… en dan Accutron, Cosmotron… Astron
Te gek !

3 likes

Hisonic…Cutlass…Leopard…Adorex…Highness…Glorious… :+1::sweat_smile:

2 likes

Toch nog even een plaatje bij daglicht,
dat komt toch mooier over…

4 likes

Nice!

Dat is niet echt de overtreffende trap, de overtreffende trap van de Lord-Matics waren de King Seiko’s. De Matics en Marvels hebben eigenlijk helemaal niks met elkaar te maken.

1 like

In coolheid van de naam wel, pop. :slight_smile:

Lord Matic is een best coole naam.

Lord Marvel is een übercoole naam. Een eindbazennaam. Letterlijk. In mijn hoofd is het altijd “Lord Marvel, more than meets the eye” op de tune van de vroege Transformers cartoons.

EDIT: Dit dus.