Na: Seiko 6109-8009 (probleem met kroon)

Vandaag kwam deze Seiko binnen.

Een mooie groene sunburst, met een robuste kast!
Had al veel vintage Seiko, maar deze nog niet.
Schijnt redelijk zeldzaam te zijn, met name door het 6109 movement.

Helaas loopt het uurwerk niet.
Ben ik niet gewend van oude Seiko’s.
Meestal 1 Seiko shake en lopen…

Wanneer ik aan de kroon draai, verstel ik de tijd, terwijl deze niet uitgetrokken is ?!

Hier klopt dus iets niet. Het is geen hacking movement, dus wellicht is er al aan de stem gerommeld??

Datum verstellen met indrukken van de kroon werkt wel.

Iemand een idee om deze fraaie Seiko weer lopend te krijgen?

4 likes

Je kan hem niet indrukken voor 1 stop zonder dat de dag/datum verspringt?

1 like

ik heb 2 stops.
Uitgetrokken: tijd wordt versteld, dan 1 klik naar de “basis” positie: ook dan verstelt nog steeds de tijd…Wanneer ik dan indruk gaat datum en dag verstelling in werking.

Dat is apart, geen idee hoe dat kan. Wel balen dat het horloge niet goed werkt. Kan je hem zelf open maken?

1 like

Voilá

Kan je zien of er wat mis is waardoor hij niet loopt? Draait de balans bijvoorbeeld wel?

1 like

de balans draait.
als ik niet beter wist dan zou ik zeggen: hij staat in de “hacking” stand…

Een 6109 heeft geen hacking

1 like

I know, I know.
Is de stem wellicht verkeerd terug geplaatst, waardoor hij niet helemaal in de juiste positie komt?

Wel een verademing om eens een Seiko met plexiglas tegen te komen.
kon me helemaal uitleven op het glaasje :slight_smile:

Kan het iets met de tirette veer zijn?

Nu is het een beetje Doornroosje :slight_smile:

1 like

Hoi Willem,

Lijkt inderdaad alsof er iets niet goed zit bij het wijzer verzetsysteem.
Om dat te controleren moeten toch echt de wijzers en wijzerplaat van Doornroosje af.

Het niet lopen kan vanalles zijn, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, zonder het uurwerk gezien te hebben.

1 like

Meestal de Yoke die over de Clutch wheel zit.
Zit dan niet meer goed (zoals het hoort)

In ieder geval moeten wijzers en wijzerplaat en date wheels eraf om daarbij te kunnen komen.

1 like

Vraag: hoe waarschijnlijk is het dat het probleem met de kroon/wijzerverzetting en het niet lopen van het uurwerk één en dezelfde zijn?

Ik (als 100% amateur sleutelaartje, en geen wijsgeer) acht die kans wel klein.

2 likes

Ik ach die kans ook vrij klein. Mijn 6119’s lopen met de kroon in wijzer verzet stand ook allemaal wel

1 like

Als zowel de minuutpijp als de kroon zwaar draaien kan een uurwerk stil komen te staan in wijzerverzetstand. Maar dan zou hij wel even moeten lopen als je de tijd vooruit zet. Het uurwerkt stopt pas weer als alle speling uit de tandwielen gedrukt is.

1 like

Bedankt, dat ga ik proberen.

Helaas geen beweging in het uurwerk te krijgen met het verstellen van de wijzers.